HLAVNÍ FILMOVÁ OCENĚNÍ V ROCE 2005:
Oscar – Nejlepší film: Million Dollar Baby Clinta Eastwooda.
Zlatý glóbus – drama: Letec (The Aviator) Martina Scorseseho.
Zlatý glóbus – komedie: Bokovka (Sideways) Alexandera Paynea.
Sundance: Forty Shades of Blue Iry Sachse
Berlinale: U carmen eKhayelitsha Marca Dornforda-Maye.
Cannes: Dítě (L’Enfant) Jean-Pierra a Luca Dardenneových.
Karlovy Vary: Můj Nikifor (Mój Nikifor) Krzysztofa Krauzeho.
Benátky: Zkrocená hora (Brokeback Mountain) Anga Leeho.
NEJLEPŠÍ FILM za rok 2005 DLE ŠIMONA ŠAFRÁNKA
Nejlepším filmem premiérovaným v loňském roce pro mě bylo tiché drama o přátelství, pomstě a odpuštění Tři pohřby Melquiadese Estrady (The Three Burials of Melquiades Estrada) Tommyho Lee Jonese. Po krajině téměř bezchybného scénáře Guillerma Arriagy se debutant Jones pohybuje jako zkušený cow-boy. Cit pro maximální detail a vynikající herecké výkony se tu snoubí s dokonalou peckinpahovskou atmosférou. Jo jo, cestovat napříč zemí s mrtvým kámošem a jeho vrahem bylo vždycky mým tajným snem. V ČR v dubnu 2006.

Nenápadné skládačkové drama s dominovým efektem Crash Paula Haggise z vánočního Los Angeles s Mattem Dillonem a Terrencem Howardem v hlavních rolích. Trochu jako Altmanovy Prostřihy, kdyby jim někdo přibrousil zuby a dal si na tom záležet.
NEJLEPŠÍ FILMY DLE VOJTĚCHA RYNDY:
Když mám vybírat "nejlepší" filmy, sahám po těch, co mi prostě utrhly hlavu a nasadily mi ji až u východu z kina. Ano, je to subjektivní. A ne, nezáleží na žánru nebo nedejbože na obecném přesvědčení. Z českých distribučních premiér roku 2005 to byly v abecedním pořadí tyhle:
DĚJINY NÁSILÍ (A HISTORY OF VIOLENCE), r: David Cronenberg
Všechno dává smysl, všechno má několik rovin významů, režisér Cronenberg se nezpronevěřuje žádné své obsesi a zároveň je to biják, kterému musí rozumět každý, pokud jen trochu chce. Způsob, jak propašovat do mainstreamu umění.
KARLÍK A TOVÁRNA NA ČOKOLÁDU (CHARLIE AND THE CHOCOLATE FACTORY), r: Tim Burton
Kongeniální spolupráce tří tvůrců - autora předlohy Roalda Dahla, režiséra Burtona a hlavního hereckého představitele Johnnyho Deppa. "Karlík" je z toho druhu filmů, kde žasnete, že to tomu režisérovi stojí za to, ale zároveň jste mu za to vděční až na půdu.

Ano, letos byl rok Tima Burtona. Trefit se dvakrát do černého v rozmezí pouhých pár měsíců umí jen génius. A jen génius umí točit filmy pro děti tím způsobem, že není pochyb o tom, že děti jsou jen malí dospělí. A že géniové jsou doživotní děti.
VÁLKA POLICAJTŮ (36 QUAI DES ORFÈVRES), r: Olivier Marchal
Drsné, syrové, chlapské policajtské drama. Pravdivé do té míry, že se spousta z těch historek skutečně stala a že režisér Marchal opravdu sloužil na jednom pařížském okrsku. Letošní definice pojmu "stará škola".
ZEMĚ MRTVÝCH (LAND OF THE DEAD), r: George A. Romero
Být na světě spravedlnost, je Romero vzýván jako božstvo mezi autorskými filmaři. Už počtvrté dokázal na velmi omezeném půdorysu (zombie horor) předvést dokonalou metaforu nesmírně komplexní záležitosti (současná Amerika). Funguje každá scéna, každý záběr, každá věta. Okamžitá klasika.
Český bonus
VELKÁ VODA, r: Ivo Trajkov
Nejlepší český film roku, nevadí-li, že v něm neuslyšíte slovo česky. Trajkovovo převyprávění dětství ve stalinistickém dětském domově v Makedonii po 2. světové válce mi každou vteřinou dávalo pocit, že tím malým klukem mezi zdmi jsem opravdu já. A to je maximální filmařina.
DOBLBA!, r: Petr Vachler
Nejlepší český film roku, nepočítám-li koprodukční Velkou vodu. A jak to u nás bývá, taky tragicky nepochopený. Vachler prostě natočil multižánrový hybrid grotesky, tragikomedie a zenbuddhistické nalejvárny, který je výrazem svého tvůrce a ne diváckého očekávání.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:
VOJTĚCH RYNDA a NEZAPOMENUTELNÉ SCÉNY ROKU 2005
ŠIMON ŠAFRÁNEK a NEJZAJÍAVĚJŠÍ FILMY ROKU 2005