![]() |
![]() |
![]() |
Situování pravidelných schůzek Damiela a Cassiela do prostorů berlínské knihovny je kromě svého zřetelného humanistického odkazu také jednou z ilustrací bytnosti andělů vzhledem k našemu pozemskému světu. Klasická představa anděla v bílém hábitu sedícího na malém mráčku je nahrazena civilní podobou ústřední andělské dvojice, která nám nahlíží přes rameno při četbě knihy, s lehkostí jí vlastní sleduje naše myšlenky, jemným dotykem ruky ulevuje našim strastem. Daní za nesmrtelnost andělské existence je nedostupnost některých lidských smyslů; uhranut cirkusovou akrobatkou Marion je Damiel odhodlán okusit břímě lidské konečnosti a v touze po dotyku, schopnosti cítit, vnímat barvy, chuť a vůni se vzdá své nesmrtelnosti. Právě představení anděla ne jako dokonalé bytosti, ale též jako lidé touhou a pochybnostmi dotknutelné osoby je jedno z tajemství zvláštní podmanivosti filmu.
Na jedné přednášce se jistý vysokoškolský pedagog svěřil se svým zážitkem nad Wendersovým filmem; ačkoliv by námětem bezesporu patřil do okruhu spirituálních filmů, nic spirituálního na něm nespatřoval. Tedy až do poloviny snímku… do scény z rockového klubu. Marion se zde za neviditelné asistence okouzleného Damiela zvolna oddá písni From Her to Eternity Nicka Cavea a jeho skupiny The Bad Seeds. Tato sekvence je (nahlíženo zvolenou optikou) skutečně zlomová: po poetickém a vizuálně neuvěřitelně vytříbeném přiblížení dvou světů – pozemského a nebeského – přichází syrový ponor do polosnového stavu, kde se ztrácí jasné kontury oddělující realitu od fikce, sen od bdění, konečnost od nekonečnosti. Wendersův vzkaz tak zní: hranice jsou pouze v naší mysli. Měla-li to býti narážka na rozdělený Berlín, je aktuální i dnes. Rozdělených Berlínů je stále ještě mnoho.