Na odstřel

26. 5. 2009 - 20:17 | Téma | red

Na odstřel zdroj: tisková zpráva

Thriller Na odstřel je dalším z důkazů, že se do Hollywoodu navracejí nálady sedmdesátých let

Thriller Na odstřel je dalším z důkazů, že se do Hollywoodu navracejí nálady sedmdesátých let. Čas války ve Vietnamu a aféry Watergate byl časem všeobecné nedůvěry, jež se projevila také v americké kinematografii. Režiséři Alan J. Pakula anebo Sidney Pollack točili filmy jako Pohled společnosti Paralax (1974), Všichni prezidentovi muži (1976), Tři dny Kondora (1975) a mnohé další. S Georgem Bushem mladším se do Bílého domu vrátily války a do společnosti podezřívavost vůči vrchnosti. Dlouholetou americkou naivitu rozprášili zahraniční tvůrci: Paul Greengrass v Bournově mýtu (2004) a Bourneově ultimátu (2007), Michael Campbell v Casinu Royale (2006), Ridley Scott v Labyrintu lží (2008) anebo Tom Tykwer v International (2008). Skotský režisér Kevin Macdonald se svou adaptací stejnojmenné britské minisérie z roku 2003 v tom jenom pokračuje.

Ta dvě úmrtí spojovalo nejdřív jenom stejné datum. Smrtelná nehoda vyšetřovatelky Sonji Bakerové (Maria Thayerová) by možná zůstala přehlédnuta, kdyby v přímém televizním přenosu nerozplakala mladého politika Stephena Collinse (Ben Affleck). Cynická média vytuší, že poslanec a jeho podřízená měli poměr. Stačí pár hodin a hvězda idealistického poslance, vyšetřujícího praktiky bezpečnostní korporace PointCorp, padá k zemi. Vražda feťáka a zlodějíčka Deshauna Stagga (LaDell Preston) tolik vášní nevzbudila. Jen novinářskému matadoru Calovi McAffreymu (Russell Crowe) vrtá hlavou profesionalita zabijákova počínání. Až důvod Staggovy smrti oba případy propojí: zemřel kvůli ukradenému kufříku s fotografiemi ze sledování Bakerové. McAffrey vytváří reportérské duo s Dellou Fryeovou (Rachel McAdamsová), které má rozmotat nitky jedné vysoké politické hry.

Na odstřel je filmem hodně rozporuplným. Patří k nejlépe zahraným snímkům z poslední doby. Slabší chvilky nemají hvězdy Russell Crowe a Ben Affleck, ani špičkoví herci malých rolí Barry Shabaka Henley (editor Stavitz) nebo Viola Davisová (patoložka Franklinová). Režisér Kevin Macdonald po oscarovém dokumentu One Day in September (2000) a Posledním skotském králi (2006) znovu ukazuje zručnou práci s prostředním. Podporuje ho nervózní kamera Rodgiga Prieta (Babel, 2006).

Skřípe ale scénář, příliš ambiciózní a mnohovrstevnatý. Podíleli se na něm hned tři přední autoři; každý z nich do snímku Na odstřel otiskl svůj rukopis. Billy Ray dokázal vystihnout reálie novinářských redakcí a kanceláří politiků, jako se mu to už podařilo v dramatu Jak nezískat Pulitzera (2003). Croweův McAffrey s Dellou Fryeovou (v podání Rachel McAdamsové) rozehrávají odvěký rozpor mezi pečlivým profesionalismem (zde reprezentované tištěnými novinami) a mladickou dravostí (on-line žurnalistika). Se strohou šéfredaktorkou Cameron Lynneovou (Helen Mirrenová) přichází nový zákon: zákon zisku za cenu nedokončených kauz. S takovouhle by se Watergate stalo jen nevýznamnou epizodkou Nixonova prezidentování.

Druhý ze scenáristů, Matthew Michael Carnahan, se ptá, kdo je v dnešním světě hrdina, kdo padouch a kdo jenom dělá svoji práci, ale jeho rozvažování je schematické a v žánru zábavného thrilleru postrádá naléhavost – podobně jako v Království nebo Hrdinech a zbabělcích (oba 2007). Carnahanovým (anti)hrdinou je kongresman Collins (Ben Affleck), který snad chtěl rozkrýt nitky politického kšeftování, aférka s asistentkou ho ale znemožnila nejenom před manželkou Anne (Robin Wright Pennová), ale i před celou Amerikou. Pro „namočené“ politické veterány typu George Ferguse (Jeff Daniels) se jedná o vítanou šanci, jak mladšího kolegu odstavit. Aspoň tak to v první chvíli vypadá. Menší, výraznou roli muže s pololegální agenturou, zapletenou do případu, dostal Jason Bateman.

Posledním ze spoluautorů je Tony Gilroy, specialista na veletoče ze špionážních či politických thrillerů. Trilogii o Jasonu Bourneovi ještě ukočíroval, Michaela Claytona (2007), Dvojí hru (2009) a také Na odstřel zašmodrchal v míře nevídané. Kromě novinářů a politiků vstupují do děje policisté, insideři, PR manažeři… Zejména vyšeptalý milostný trojúhelník mezi McAffreym, jeho nejlepším kamarádem Collinsem a jeho ženou, která kdysi milovala oba, ale vybrala si toho ambicióznějšího, jen zbytečně zahlcuje už tak komplikovaný scénář. To cenné z Rayova, ale i Carnahanova postoje poškodila Gilroyova vášeň pro slepé uličky.

Na odstřel vyniká hlavně jako novinářské drama, už slabší je coby thriller politický a konspirační. Patří sice k silným filmovým zážitkům, sliboval být ale o hodně lepší.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Podívejte se na nový hlavní trailer na očekávanou Dunu

Podívejte se na nový hlavní trailer na očekávanou Dunu

22. 7. 2021 | Trailery | Adam Homola

Jeden z nejočekávanějších filmů letošního roku dostal po zhruba deseti měsících nový trailer.
Alicia Vikander se na pokračování Tomb Raidera těší, jenže film zatím nemá zelenou

Alicia Vikander se na pokračování Tomb Raidera těší, jenže film zatím nemá zelenou

22. 7. 2021 | Novinky | Adam Homola

Tomb Raider z roku 2018 dost možná dostane pokračování, i když zatím prý není ještě nic jisté.
Tarantule, medvěd i létání. Šílenci z amerického Jackass se vrací

Tarantule, medvěd i létání. Šílenci z amerického Jackass se vrací

22. 7. 2021 | Trailery | Adam Homola

Chlapci, nebo teda teď už spíš pánové z Jackass jsou zpět a zase si budou ubližovat.
Středověký Poslední duel proti sobě postaví Adama Drivera a Matta Damona

Středověký Poslední duel proti sobě postaví Adama Drivera a Matta Damona

21. 7. 2021 | Trailery | Adam Homola

První trailer na očekávané historické drama Ridleyho Scotta The Last Duel je konečně tady.