Na divoké vlně - recenze

30. 11. 2012 11:00 - Recenze | Autor: Karel Drda

Na divoké vlně - recenze Gerard Butler, Jonny Weston ve filmu Na divoké vlně | zdroj: Bontonfilm

Jay Moriarty je nadaný a mladý surfař, který chce sjet největší vlnu, co kdy svět viděl. Sám to však nedokáže a tak požádá santacruzkou legendu Rickyho, aby ho naučil ty největší finesy. Snímek Na divoké vlně potěší každého, kdo nehledá velké myšlenky a chce koukat na zápletky ze života.

Hollywood se vyloženě rochní ve všelijakých příbězích o urputné snaze něčeho dosáhnout pomocí píle a tréninku. A ještě více miluje, když může k takovému filmu přidat onen magický dovětek, že vše je inspirováno skutečnou událostí. Zajímavé však je, že všechny tyhle snímky o někom, kdo chtěl být nejlepší a pak to nějak za pomoci staršího dokázal, si jsou podobné jako vejce vejci. Jay (Jonny Weston) je mladý, nadaný a tak trochu namyšlený. Ale nepostrádá cílevědomost. Jeho budoucí učitel Ricky (Gerard Butler) je naopak starší, trochu mrzoutský, ale světem zběhlý a vyzná se ve všech velkých vlnách. Té největší, se v končinách, kde se příběh odehrává, říká Mavericks a právě toho chce Jay zdolat.

na-divoke-vlne Gerard Butler a Jonny Weston ve filmu Na divoké vlně. | zdroj: Archiv

Na vlně života

Zdálo by se, že by stačilo jezdit jednu vlnu za druhou, učit se, trénovat a pak by prostě přišla ta největší, sjela by se a hrdina sportovec by byl konečně spokojen. Jenže skutečný život se však píše trochu jinak. Mladík tak musí krátce trenéra přesvědčovat, aby ten nakonec pochopil, že svěřenec má dar od toho nahoře pro sjíždění všelijakých největších vln, co kdy kde šplouchaly o pláže. Fáze dvě tedy logicky představuje nalezení cesty k sobě a následný trénink. A protože hrdina je mladík a na tyhle extra hubené herce se chodí především v dámském osazenstvu, nechybí ani nic ze základních propriet dobrého teenagerského filmu. Na divoké vlně tak funguje celkem bezchybně, až na jediný celkem drobný, ale důležitý detail. Proč chodit do kina na něco, co běží v různých podobách dvacetkrát za rok v televizi. Proč si sakra tuhle úplně obyčejnou podívanou o někom, koho asi nikdo vůbec nezná, nepřehrát jen v televizi? Obyčejných filmů vyjde za rok opravdu velké množství a je celkem pochopitelné, že v zemích, kde omladina ráda dovádí na prknech v oceánu, tohle někoho baví. Ale tady? Možná právě proto stojí za zhlédnutí i tento snímek. Dobře natočené sportovní scény, celkem vtipný a dobře hrající Butler a poskakující Weston dodávají snímku docela solidní spád.

Na divoké vlně Gerard Butler, Jonny Weston ve filmu Na divoké vlně | zdroj: Bontonfilm

Režisérské hvězdy

Surfařské filmy se pochopitelně v našich končinách asi příliš neohřejí. Pokud však chcete vidět příběh podle skutečné události a ještě se podívat na hezké scény, kde někdo sjíždí velké vlny, pak nemáte důvod nejít. Za zmínku snad ještě stojí, že snímek režírovali dva zajímaví pánové. Michael Apted stojí za vynikajícím seriálem Řím a Curtis Hanson má na triku L.A. přísně tajné. Proč na tento film museli být dva režiséři, to nepochopíte ani při závěrečných titulcích.