Příběh filmu je neuvěřitelně prostý:
Odehrává se v Jižní Americe, kdesi, kde je to „jak ve vězení: lehko sem a těžko ven“. V oblasti je jenom jeden zdroj peněz- petrolejářská firma. Práci ale nenabízí, dokud jí daleko odsud nevybouchne těžní věž.
Oheň lze uhasit jediným způsobem- dalšími detonacemi. A to nezajistí letecké bomby, v tomhle případě lze jedině na místo dovézt náklaďák nitroglycerinu.
V kabinách aut jsou úžasně odstíněné charaktery. Frajerský Mario (Yves Montand) se starým M.Joem (Charles Venel), kterého na cestě víc a víc svazuje strach, když předtím do kraje přijel s velkými slovy a elánem. Ve druhém voze Mariův sicilský kamarád Luigi (Folco Lulli) a charismaticky klidný taxikář Bimba(Peter Van Eyck).
Během cesty Clouzot využívá nejen změny charakterů, ale samozřejmě dochází i na nervydrásající přírodní překážky (roleta na pampě, nedostavěná horská silnice,

I tempo příběhu je dokonale frázované, napětí střídá ulehčení v nejrůznější formě, přibližně po dvaceti minutách se v obraze mihne zbloudilý indián, který historce dodává magického výrazu.

Alespoň čtvrtinu filmu zabírá pečlivé rozkreslení charakterů. Mario, místní povaleč, na oko kašle na lásku místní krásky Lindy a Luigi je jeho nejbližší přítel. Obě vazby se začnou trhat s Joovým příjezdem. Jo po městě chodí jako Dandy, pistoli v ruce, ani dolar v kapse. Mario se s ním snaží přátelit a oba hledají nějakou práci. V nejsilnější scéně před jízdou se potom Jo střetne s Luigim. A je to pak samozřejmě zásadní proměna Joova chování, která režisérovi umožňuje podrobovat postavy dalším zkouškám charakteru v mezních situacích .
Herecké výkony hlavní čtyřky jsou naprosto úchvatné a je to tak proto, že mají co hrát, že jejich charaktery nejsou prázdné. Jsou tu čtyři muži, kteří už nemají co ztratit, a kteří kráčí bosky žraločí tlamou. A kromě toho Yves Montand je Yves Montand. Jednoduše, charizma až k Andám.
Samozřejmě, že po padesáti letech další divácké zkušenosti lze na filmu najít slabá místa. Především jde o uchycení hlavního děje na nit románku mezi Mariem a Lindou. Kdyby ten byl potlačen, mohla jízda začít dřív a celý epilog by mohl jít pryč, protože ten se dnes jeví už jako nadbytečným, jde totiž o zcela jiný příběh. Jenže v rámci žánru Noir tam tragédie být musí...
Našlo by se i pár narážek v dialozích, které divákovi přímo ostudně napovídají, co bude dál, anebo co si má myslet.
Na druhou stranu je ve Mzde strachu vysoká míra krutosti, násilí a ďábelskosti, která jako by lety z filmů vymizela... a byla nahrazena krutostí povrchní a násilím počítačovým.
Mzda strachu je na svou dobu neuvěřitelně nasnímaná a ustříhána. Je ohromné, co ti chlápci na tomhle poli před tolika lety dokázali, technicky tenhle film totiž vůbec nezestárl.
Mzda strachu je, jednoduše řečeno, povinnost.