Mlčení - recenze křesťanského dramatu od režiséra Vlka z Wall Street

8. 2. 2017 - 7:00 | Recenze | František Fuka

Mlčení - recenze křesťanského dramatu od režiséra Vlka z Wall Street zdroj: tisková zpráva

V 17. století se křesťanským misionářům (a křesťanům obecně) v Japonsku příliš nedařilo. Byli různě mučeni, popravováni, a mimo jiné vařeni ve zdejších sirných sopečných pramenech.

Dnes je křesťanů v Japonsku tak málo, že se v těch pramenech místo nich vaří vejce pro štěstí a delší život (1 vejce = plus 7 let).

Ale zpět do 17. století: Dva mladí jezuitští kněží (Andrew Garfield, Adam Driver) se vydávají do Japonska, především proto, aby našli stopu portugalského misionáře (Liam Neeson), který zde před lety buď zmizel, nebo se dokonce zřekl víry (což je značně znepokojivé).

Jak bylo vysvětleno výše, Japonsko je pro kněží nebezpečné, takže se Garfield a Driver do něj vydávají tajně a při svém pátrání se skrývají ve vesnicích, kde (tajně) bují křesťanství. Než ale stačí najít Neesonovu stopu, jsou rozděleni, polapeni a začne maso...

Na scénáři Mlčení pracoval Scorsese asi 25 let, neustále ho piloval, ale nedopiloval ho dostatečně.

zdroj: Bioscop

Film má dvě a tři čtvrtě hodiny, místy se velice vleče, a místy zase děj brutálně skáče, jako kdyby bylo něco zásadního vystřiženo.

První polovina poměrně přesně kopíruje Joffého Misi (správně Misii, ale co naděláme proti Ústřední půjčovně filmů) - misionáři ve velmi nepřátelském exotickém prostředí opatrně získávají duše domorodého obyvatelstva, přičemž jim jde o životy. Je to poměrně naivní, prvoplánovité, a propagandistické, jako kdyby to bylo natočeno v USA za druhé světové války: Nejzlejší Japonec je vyložená karikatura, s krysími zuby a vtipným šišláním.

Anti-Jap5 zdroj: tisková zpráva

To všechno by nemuselo být na závadu (koneckonců, nebylo to na závadu ani u Mise). Je to mistrovsky nasnímáno, hereckým výkonům není co vytknout (kromě několika hodně stereotypních Japonců) a velmi zajímavá je práce se zvukem: Zatímco Joffé měl Morriconeho, Scorsese dává přednost soundtracku, vě kterém je naprosté minimum hudby (téměř nepostřehnutelné), a většinu audia obstarává bzučící hmyz, mořský příboj a vítr. A ticho.

Po více než hodině skrývání, křtění a mučení (fanoušci Umučení Krista a jiného SM si přijdou na své) se ale film překlopí do zcela jiné podoby a začne najednou mít hloubku, která se v první polovině nevyskytovala. Driver zmizí z děje a my sledujeme, jak se Japonci kombinací vynalézavého mučení a psychického deptání snaží Garfielda zlomit, aby se veřejně zřekl své víry a mohl být použit k antikřesťanské propagandě. To zní velmi zajímavě, ale je to natočeno poměrně zmateným způsobem, který je u tvůrce Scorseseho formátu nepříjemným překvapením.

Není jasné, kde se nacházíme, kolik času uplynulo, kdo je kdo a jakým jazykem spolu kdo hovoří. Tedy, ve filmu se mluví pouze anglicky a japonsky, a dočkáme se nejedné narážky na to, že někdo "nezná příliš dobře váš jazyk". Není ale jasné, jaký jazyk (jazyky) má kdy symbolizovat angličtina, a jestli se misionáři před cestou rychle naučili japonsky, nebo jestli chudí japonští rolníci mluví latinsky (obojí mi připadá dost přitažené za vlasy). Není jasné, které zvraty jsou výsledkem promyšlené psychické manipulace, a ke kterým došlo náhodou. Je dokonce možné, že to tak je natočeno záměrně, aby to symbolizovalo, že Garfieldovi už z toho všeho trochu straší ve věži (např. několikrát slyší a vidí Boha / Ježíše). Dočkáme se několika velmi zajímavých dilemat, ale také několika scén, které svou trivialitou celý film shazují (celé uspěchané finále). Místy mi připadalo, že mě film přesvědčuje o tom, jak je křesťanství zrůdné, místy přesně naopak. A vůbec nepomáhá, že druhá polovina je podstatně méně vizuálně zajímavá (odehrává se převážně v jedné kobce a na jednom dvorku).

Ústředním tématem filmu se ukáže být Garfieldovo dilema, spočívající v tom, zda může být plnohodnotným křesťanem, když víru prožívá pouze niterně, ale nahlas ji popírá (neboť jinak by způsobil smrt jiných lidí). To je jistě zajímavá dilema, ale ve Scorseseho filmu je buď rozmělněné tím, že je film příliš dlouhý, nebo zamlžené tím, že je film příliš krátký. Vyberte si.

Jak tak koukám, tato recenze asi vyznívá o něco záporněji, než jsem zamýšlel. Mlčení není špatný film, ale od Scorseseho jsem čekal víc. Ale možná je to tím, že mi jeho filmy připadají tím lepší, čím méně je v nich hlubokých myšlenek.

P.S: Film vznikl na motivy slavné knihy, která byla zfilmována už v roce 1971 (pokud umíte rusky).

Hodnocení: 70%

Zdroje: FFFILM

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Prequel Šíleného Maxe se odkládá, Furiosy se dočkáme až v roce 2024

Prequel Šíleného Maxe se odkládá, Furiosy se dočkáme až v roce 2024

16. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Mad Max: Zběsilá cesta patří k tomu nejlepšímu, co na poli akčních filmů vzniklo, a to nejen za posledních deset let.
Padla poslední klapka disneyovského Predátora

Padla poslední klapka disneyovského Predátora

15. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Ani jsme se nenadáli a další Predátor je hotový, respektive míří z placu do postprodukce.
Bondovka Není čas zemřít představuje nové agentky

Bondovka Není čas zemřít představuje nové agentky

14. 9. 2021 | Trailery | Adam Homola

James Bond na to nebude v novém filmu sám, to už víme nějakou dobu. A teď se můžete na nové agentky podívat hezky zblízka.
Tom Cruise si může oddechnout. Konečně dotočil další Mission Impossible

Tom Cruise si může oddechnout. Konečně dotočil další Mission Impossible

13. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Sedmá Mission Impossible je hotová, ale osmička Cruise ještě pořád čeká.