Mlčení - recenze křesťanského dramatu od režiséra Vlka z Wall Street

8. 2. 2017 7:00 - Recenze | Autor: František Fuka

Mlčení - recenze křesťanského dramatu od režiséra Vlka z Wall Street

V 17. století se křesťanským misionářům (a křesťanům obecně) v Japonsku příliš nedařilo. Byli různě mučeni, popravováni, a mimo jiné vařeni ve zdejších sirných sopečných pramenech.

Dnes je křesťanů v Japonsku tak málo, že se v těch pramenech místo nich vaří vejce pro štěstí a delší život (1 vejce = plus 7 let).

Ale zpět do 17. století: Dva mladí jezuitští kněží (Andrew Garfield, Adam Driver) se vydávají do Japonska, především proto, aby našli stopu portugalského misionáře (Liam Neeson), který zde před lety buď zmizel, nebo se dokonce zřekl víry (což je značně znepokojivé).

Jak bylo vysvětleno výše, Japonsko je pro kněží nebezpečné, takže se Garfield a Driver do něj vydávají tajně a při svém pátrání se skrývají ve vesnicích, kde (tajně) bují křesťanství. Než ale stačí najít Neesonovu stopu, jsou rozděleni, polapeni a začne maso...

Na scénáři Mlčení pracoval Scorsese asi 25 let, neustále ho piloval, ale nedopiloval ho dostatečně.

Film má dvě a tři čtvrtě hodiny, místy se velice vleče, a místy zase děj brutálně skáče, jako kdyby bylo něco zásadního vystřiženo.

První polovina poměrně přesně kopíruje Joffého Misi (správně Misii, ale co naděláme proti Ústřední půjčovně filmů) - misionáři ve velmi nepřátelském exotickém prostředí opatrně získávají duše domorodého obyvatelstva, přičemž jim jde o životy. Je to poměrně naivní, prvoplánovité, a propagandistické, jako kdyby to bylo natočeno v USA za druhé světové války: Nejzlejší Japonec je vyložená karikatura, s krysími zuby a vtipným šišláním.

Anti-Jap5

To všechno by nemuselo být na závadu (koneckonců, nebylo to na závadu ani u Mise). Je to mistrovsky nasnímáno, hereckým výkonům není co vytknout (kromě několika hodně stereotypních Japonců) a velmi zajímavá je práce se zvukem: Zatímco Joffé měl Morriconeho, Scorsese dává přednost soundtracku, vě kterém je naprosté minimum hudby (téměř nepostřehnutelné), a většinu audia obstarává bzučící hmyz, mořský příboj a vítr. A ticho.

Po více než hodině skrývání, křtění a mučení (fanoušci Umučení Krista a jiného SM si přijdou na své) se ale film překlopí do zcela jiné podoby a začne najednou mít hloubku, která se v první polovině nevyskytovala. Driver zmizí z děje a my sledujeme, jak se Japonci kombinací vynalézavého mučení a psychického deptání snaží Garfielda zlomit, aby se veřejně zřekl své víry a mohl být použit k antikřesťanské propagandě. To zní velmi zajímavě, ale je to natočeno poměrně zmateným způsobem, který je u tvůrce Scorseseho formátu nepříjemným překvapením.

Není jasné, kde se nacházíme, kolik času uplynulo, kdo je kdo a jakým jazykem spolu kdo hovoří. Tedy, ve filmu se mluví pouze anglicky a japonsky, a dočkáme se nejedné narážky na to, že někdo "nezná příliš dobře váš jazyk". Není ale jasné, jaký jazyk (jazyky) má kdy symbolizovat angličtina, a jestli se misionáři před cestou rychle naučili japonsky, nebo jestli chudí japonští rolníci mluví latinsky (obojí mi připadá dost přitažené za vlasy). Není jasné, které zvraty jsou výsledkem promyšlené psychické manipulace, a ke kterým došlo náhodou. Je dokonce možné, že to tak je natočeno záměrně, aby to symbolizovalo, že Garfieldovi už z toho všeho trochu straší ve věži (např. několikrát slyší a vidí Boha / Ježíše). Dočkáme se několika velmi zajímavých dilemat, ale také několika scén, které svou trivialitou celý film shazují (celé uspěchané finále). Místy mi připadalo, že mě film přesvědčuje o tom, jak je křesťanství zrůdné, místy přesně naopak. A vůbec nepomáhá, že druhá polovina je podstatně méně vizuálně zajímavá (odehrává se převážně v jedné kobce a na jednom dvorku).

Ústředním tématem filmu se ukáže být Garfieldovo dilema, spočívající v tom, zda může být plnohodnotným křesťanem, když víru prožívá pouze niterně, ale nahlas ji popírá (neboť jinak by způsobil smrt jiných lidí). To je jistě zajímavá dilema, ale ve Scorseseho filmu je buď rozmělněné tím, že je film příliš dlouhý, nebo zamlžené tím, že je film příliš krátký. Vyberte si.

Jak tak koukám, tato recenze asi vyznívá o něco záporněji, než jsem zamýšlel. Mlčení není špatný film, ale od Scorseseho jsem čekal víc. Ale možná je to tím, že mi jeho filmy připadají tím lepší, čím méně je v nich hlubokých myšlenek.

P.S: Film vznikl na motivy slavné knihy, která byla zfilmována už v roce 1971 (pokud umíte rusky).

Hodnocení: 70%

Zdroje: FFFILM

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Na hraně zítřka 2 má připravený scénář a čeká až bude mít Tom Cruise čas

Na hraně zítřka 2 má připravený scénář a čeká až bude mít Tom Cruise čas

18. 10. 2019 | Novinky | Adam Homola

Na hraně zítřka z roku 2014 bylo moc fajn, pokračování si zaslouží a pokud se nestane něco nepředvídatelného, také se ho dočkáme.
Schwarzenegger: Trojčata budou, režisérovi to jenom trvá

Schwarzenegger: Trojčata budou, režisérovi to jenom trvá

17. 10. 2019 | Novinky | Adam Homola

O pokračování oblíbené komedie Dvojčata se mluví už řadu let, a ještě se o ní chvíli mluvit bude. Film by se měl jmenovat Trojčata, třetího bratra by měl hrát Eddie Murphy a vrátí se jak Arnold Schwarzenegger, tak Danny DeVito.
Valhalla: Říše bohů půjde na severské mýty jinak než pestrobarevný Marvel

Valhalla: Říše bohů půjde na severské mýty jinak než pestrobarevný Marvel

16. 10. 2019 | Trailery | Redakce Dokina.cz

Marvelovky netřeba představovat a Thora už vůbec ne. Ve třetím Thor: Ragnarok to konečně všechno zapadlo dohromady a Taika Waititi natočil zábavný komiksový film.
Novou Catwoman v The Batman bude Zoë Kravitz

Novou Catwoman v The Batman bude Zoë Kravitz

15. 10. 2019 | Novinky | Adam Homola

Tak a máme to oficiálně: novou Catwoman ztvární Zoë Kravitz. Ta si zahraje Batmanovu parťačku/nepřítele a postaví se tak bok po boku Robertu Pattinsonovi, který hraje netopýřího muže.