Mezizemě (Tussenland)

3. 7. 2008 - 11:27 | Téma | red

Mezizemě (Tussenland) Placeholder | zdroj: tisková zpráva

[Statistické údaje:] - Scénář: Helena van der Meulenová. Režie: Eugenie Jansenová. Kamera: Adri Schrover. Hudba: Marcel Wierckx. Výprava: Gerard Loomans. Střih: Danniel Danniel, Jessica de Koningová. Hrají: John Kon Kelei (Majok), Jan Munter (Jakob), Willem Smit (Koos), Ingeborg Uyt den Boogaardová (Meiti) a další. Barevný, 84 minut, anglické titulky. Nizozemsko 2002. Uvedeno na 37. ročníku MFF v Karlových Varech 2002. Do české distribuce nezakoupeno. Letošní ročník karlovarského festivalu nabídl mimo jiné i možnost přímého srovnání tří děl, které se mohou pochlubit nejvyšším oceněním z posledního rotterdamského festivalu – prestižním Tygrem

mezizeme
Letošní ročník karlovarského festivalu nabídl mimo jiné i možnost přímého srovnání tří děl, které se mohou pochlubit nejvyšším oceněním z posledního rotterdamského festivalu – prestižním Tygrem. Vedle druhého celovečerního filmu rumunského režiséra Sinisy Dragina Boží polibky (ve festivalovém zpravodajství slíbená recenze se rozrostla do většího textu, jenž vyjde ve třetím čísle časopisu Film a doba) ocenila porota dva debuty. Slámovy Divoké včely (jejichž úspěch pro český film navázal na slavné Knoflíkáře Petra Zelenky) jsou dobře známy z pláten tuzemských kin a jako výzvu pro české distributory lze postavit pozoruhodný snímek Mezizemě režisérky Eugenie Jansenové.

Vstup Jansenové na pole hraného filmu až v sedmatřiceti letech vysvětluje její předchozí dokumentaristická tvorba a civilnost, kterou z předchozí filmařské zkušenosti přenesla do prvního celovečerního snímku, je dobře znát. Mezizemě na podkladě nezvyklého setkání (které je nepochybnou stylizací) osmdesátiletého nerudného vdovce Jakoba a mladého chlapce Majoka, súdánského ilegálního přistěhovalce v Nizozemí, reflektuje „velkou“ historii (nizozemská aktivita v Indonésii za soumraku kolonialismu) a současnost (politická tragédie Súdánu) prostřednictvím osudů těch „malých“. Jakobovy tíživé vzpomínky válečného veterána jako by se setkávaly se vzpomínkami Majoka na svůj domov, ze kterého musel uprchnout – a je jedno, že tyto vzpomínky dělí jak propast časová tak prostorová.

Obě postavy v sobě mají smutek osamělé duše. Majok noc co noc přespává ve spacáku na zahradách místních starousedlíků a přes den tráví nejvíce času u stáda krav na rozlehlé pastvině; pokud už se na chvíli vrátí do azylantského tábora, pouze se straní od svých vrstevníků. Jakob si kolem své osamělosti vystavěl obrannou hráz nenávistné ublíženeckosti, jejíž otravné výpady všemi směry dokáže bohorovně snášet pouze jeho starý přítel Koos – a i toho se Jakobovi podaří jednou hodně netaktní poznámkou na adresu jeho ženy poštvat proti sobě. Ani vzájemný vztah Jakoba a Majoka není prost nepříjemných obratů. Jakob si jen velmi nerad připouští jakýkoliv zásah do svého soukromí; jeho velkou výhrou je ale už to, že místo dobře mířeného kamene dokáže uvítat Majoka horkým čajem a houskou.

Snímek rámují černobílé retrospektivní vzpomínky obou hrdinů a jejich zvláštní snový opar (podpořen „snovou“ hudební stopou) je od průhledné ilustrativnosti posouvá k lyrickému kontrastu na roveň scénám v reálu. Celý film působí velmi ztišeným dojmem; pokud chce režisérka něco říci, řekne to obrazem a do úst svým hrdinům vkládá pouze jednoduché dialogy. Snímek se na konci oklikou vrátí tam, kde začal: u stáda krav, s nimiž si Majok (notující v mateřském jazyce jednoduchý nápěv) rozumí nejlépe. Bezelstná upřímnost zračící se ve velkých očích krávy, v nichž se alespoň na chvíli rozpustí Majokův stesk po domově, naznačuje zvláštní paralelu zvířecího a lidského osudu. Mezizemě nekončí s nějakým „definitivním“ poselstvím; vyznění závěru jako by mělo schopnost vzpomínky, která se vytrácí jen velmi pomalu a zanechává po sobě nejasný pocit sotva patrného doteku s už dávno ztracenou pamětí.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.
Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Významnou změnou v nadcházejícím filmu Avengers: The Kang Dynasty je novinka, že Destin Daniel Cretton odstoupil z role režiséra.