


Přes veškerou snahu tvůrců Metallicu a její "boj" heroizovat proto uvidíte jen její nechtěnou sebeparodii: vyšeptalou kapelu se všemi těmi rockovými klišé, která dotáhli k dokonalosti Spinal Tap. Pro někoho může být zajímavé sledovat, jak se rodí nové písničky, ale většina lidí by na tohle urputné vaření z vody vrhla pohled spíše útrpný. Taky že skupinu vidíme daleko častěji při tom, když dělá z komárů velbloudy, což jí jde neskonale líp. K neustálému řešení čehokoliv nejspíš vybízí přítomnost toho nešťastného psychoterapeuta, přičemž sama skutečnost, že nějaká rocková kapela má při nahrávání desky k ruce někoho takového, je daleko nejkomičtějším rysem celého filmu. Scény, v nichž se členové Metallicy při kolektivních sezeních vyznávají ze vzájemné náklonnosti a používají je dokonce k řešení vztahů s dávno vyhozenými muzikanty, by potom byly hotová komedie, kdyby se ovšem nebraly tak třeskutě vážně. Proboha, vždyť je to jen rock'n'roll!
K materiálu urputnému jako většina metalu samotného se tu navíc přidává bohapustá dokumentaristická rutina. Berlinger se Sinofskym buďto prostě píchnou kameru do zkušebny, nebo používají sestřihy většinou archivních vystoupení (mimořádně tupá je akcentace Hetfieldova alkoholového problému pomocí úryvku písně se slovy "temptation... can't say no", doprovázeného koláží záběrů nadšených fanynek a frontmanova pochlastávání). Metallica: Some Kind of Monster pak taky řeší příliš mnoho témat najednou (kromě zmíněných i hledání nového basáka, Ulrichovy obrazy...) a ještě ke všemu je to celé nesnesitelně dlouhé (přes dvě hodiny). Když to tedy vezmeme kolem a kolem, není tenhle film než poněkud komplikovaným způsobem jak ukázat, že Metallica sestává ze tří narcisů bez sebereflexe (zvlášť Ulrich je úplná guma), ale to se dalo říct i jednodušeji a hlavně úmyslně.