Master and Commander: Odvrácená strana světa - druhá recenze

30. 9. 2008 - 9:24 | Recenze | red

Master and Commander: Odvrácená strana světa - druhá recenze zdroj: tisková zpráva

Nestává se vždy, aby výpravný akční velkofilm nestavěl na odiv zejména bohatou techniku a vysoké náklady, které provázely natáčení

Nestává se vždy, aby výpravný akční velkofilm nestavěl na odiv zejména bohatou techniku a vysoké náklady, které provázely natáčení. Je vzácné, když divák z takového filmu odchází a je oslněn více samotným příběhem než velkolepostí a mostrózností snímku. Ačkoli podle propagačních materiálů vypadá historický velkofilm Master & Commander: Odvrácená strana světa jako aktualizovaná verze na efektech postaveného Vodního světa, patří do oné vzácné skupiny, kde vítězí kvalita příběhu.

kapitán Jack Aubrey Píše se rok 1805, ve vzduchu visí reálná hrozba, že se Napoleonova vojska dostanou do Pacifiku. Jedinou překážkou v cestě modernímu válečnému francouzskému plavidlu Acheron je o poznání starší a menší loď Britského království, které velí kapitán Jack Aubrey. Uznávaný taktik je autoritativní, odvážný, přísný, ale i múzický. Jeho jasný a nekompromisní plán, jak zvítězit nad nepřátelským Acheronem, nahlodává dlouholetý přítel, posádkový doktor Stephen Maturin. Tento osvícený přírodovědec, který by cestu kolem neznámých ostrovů rád využil ke své badatelské činnosti, má vzácný dar vnitřního porozumění zvířatům i lidem. Jeho psychologické rady, jak upevnit morálku na palubě, slyší Aubrey nerad, nicméně jsou pro něj nepostradatelné. Prolomení zprvu silné názorové bariéry mezi liberálním doktorem a po disciplíně volajícím kapitánem se ukáže jako nejlepší taktický tah pro ovlivnění výsledku závěrečné bitvy.

Bitva na moři. Na snímku Master & Commander je sympatická relativní neodhadnutelnost toho, co přijde. Nikoli v historickém kontextu - od toho jsou učebnice dějepisu nebo románová předloha Patricka O'Briana -, ale v rovině vývoje vzájemných vztahů na palubě. Příběh je výjimečný zejména propracovanou psychologií lidských a hierarchických vztahů v hraniční situaci, jakou bezesporu ohrožená válečná loď uprostřed oceánu je. Ve filmu došlo k vyrovnané kombinaci výpravných a technicky perfektně zvládnutých námořních bojových akcí se silnou a patřičně drsnou dějovou linií. Je jedině k dobru výsledného tvaru, že se režisér Peter Weir rozhodl na motivy románové předlohy sepsat také scénář. Případné neporozumění režisérského a scénáristického záměru by mohlo být přesně tím, co by snímku mohlo ublížit.

Stephen Maturin a Jack Aubrey Na uvěřitelnosti a autenticitě příběhu přidává také výtečné herecké obsazení. Oskarový Russell Crowe má ohromnou schopnost ztvárnit své postavy v různých polohách a dodat jim jisté tajemnosti. Platí to jak pro roli geniálního a napůl šíleného Johna Nashe v Čisté duši, tak pro sympatického a sebevědomého kapitána Aubreyho. Ani v jednom případě nevyznívá jako jednoznačně kladný nebo záporný hrdina, a to nejen díky scénáři. I Paul Bettany jako by už z role kolegy Nashe v Čisté duši věděl, jak s Crowem zacházet a uhnízdit v něm jisté pochybnosti nad sebou samým. Za zmínku stojí i obsazení dětských hrdinů ve snímku Master & Commander. Vstup do života "dospělých" ztvárňují zcela syrově a věcně, beze vší roztomilosti a sentimentu, ke kterým by mohli jednoduše sklouznout a kterým mnozí režiséři často neodolají.

Master & Commander: Odvrácená strana světa je rozhodně nadprůměrným filmem daného žánru výpravné a akční podívané z námořního prostředí. Nedosahuje sice takové míry nadhledu a ironie jako Piráti z Karibiku, nicméně vyvaroval se prvoplánovému sentimentu, na jakém byl postaven Titanic, nebo samoúčelné oddanosti technice a efektům, které byly vytýkány Vodnímu světu. Je to snímek, ve kterém bohatá výprava a nákladný rozpočet oddaně slouží celkovému příběhu, nejsou jeho pány.