Vzhledem k historické námořní tematice filmu Master and Commander: Odvrácená strana světa, opět sáháme po názoru soukromého spisovatele Dušana Záhumenského, autora námořního románu Poklad na Amsterodamském ostrově, který komentoval již film Piráti z Karibiku - Prokletí Černé Perly.
Režisér sáhl po oskarovém herci Russellovi Croweovi, který by se hodil spíš pro roli kuchaře nebo kapesního zloděje - a udělal z něj námořního kapitána - což je zásadní systémová chyba. Podívejte se jak vypadal britský (speciálně britský!) námořní kapitán např. ve "Vzpouře na Bounty"! - To musí být štíhlý Gentleman (s velkým G), s typickým britským postojem a snobským rigidním výrazem: něco jako vzorek konzervativní staromilské britské společnosti - ne nějaký obtloustlý žoviální "lidový" US Američan... Lékař na lodi Surprise "prošel" jen tak-tak, i když by mu prospělo více groteskního podivínství přírodozpytce běhajícího za každým broukem.
Do nepřátelského tábora (lodi) Francouzů nebylo skoro nahlédnuto, nevyužita zůstala možnost presentovat "hodné" Angličany oproti "zlým" Francouzům - chceme-li nakrmit černobíle myslícího diváka... (Co by byl v dualistickém náboženství sám Pánbůh bez Ďábla? - Hodný Mikuláš bez zlého čerta? - "Zlý" policista bez "hodného" kolegy? atd. atd.) Ale hodně mordů - to ano. To chce divák vidět, aby odreagoval své všude (a hlavně v práci) potlačované malé já. Chce také vidět kapitána, který se vrhá v čele útočníků s tasenou šavlí a kolem něho létají dělové koule, sudy s hořlavinou, roztříštěné dřevo, střely z mušket, padající stěžně a šermující soldateska padá pod ranami jeho šavle. Samozřejmě ve skutečnosti by se tímto postupem nedožil ani odpoledne... Všechny výše vyjmenované atraktivní akční scény však ve filmu diváci spolehlivě uvidí, navíc i sentimentální ukázky chlapáckého přátelství mezi prostými námořníky a důůůstojníky (což však nebylo v době, kdy se příběh odehrává, tedy počátkem 19. století, vůbec možné).
Honička za francouzskou lodí postrádá hlubší dějové peripetie, chybí "hnací moment" každé vojenské mašinérie: rivalita mezi soupeři i mezi spolubojovníky, která by přidala na dramatickém napětí. Autoři filmu opomenuli (či vědomě potlačili) připomenutí velkobritského šovinismu. Také mezinárodní soupeření Britů s Francouzi a jeho historické pozadí nebylo ve filmu blíže vysvětleno (viz článek Prohlídky na moři). Nebyl rozebrán mechanismus britské námořní a koloniální nadvlády, jeho organizování do čtverců na mapách moří po celé zeměkouli a ani jeho praktické provádění: prohlídky lodí na moři srovnatelné s pirátským přepadením - v celé jejich hrůze a brutalitě - a to jak ze strany Britů, tak i Francouzů, nemluvě o dalších koloniálních mocnostech (Holanďané, Španělé, Portugalci...).
Technika, výkon herců, kompars i scenerie jsou zvládnuty perfektně. Scénář a režie jsou zvrtané! Mnohé scény mohou být bez bližšího vysvětlení pro řadového diváka nepochopitelné: např. odmontování zadních koleček podvozků kanónů ve vztahu k dostřelu děl, možnost jediné salvy atp. Vítězství Angličanů přichází tak náhle a přímočaře, že na to divák není připraven.
Rozhovor s Dušanem Záhumenským
Co soudí Dušan Záhumenský o filmu Piráti z Karibiku - Prokletí Černé Perly