Pak se objeví neznámá žena, která chce Wolverinovi zaplatit za to, že odveze její dceru Lauru (debutující Dafne Keenová) do bezpečí u kanadských hranic. Wolverine se rozhodne to udělat (kvůli penězům), ale jdou po něm zabijáci z Alkali a Laura se ukáže být něčím jiným, než se zdá.
Nejdřív pár stručných konstatování:
- Logan: Wolverine je s přehledem nejlepší ze tří Wolverine filmů
- Logan: Wolverine je nejlepší film série X-Men.
- Logan: Wolverine je pravděpodobně vůbec nejlepší comicsový film od Marvelu (ano, včetně Deadpoola a Kačera Howarda).
To by vám mohlo stačit, a upalujte do kina. Tedy, pokud je vám aspoň 15 let, protože Logan je mládeži nepřístupný (narozdíl od všech ostatních X-Men / Wolverine filmů) a dvanáctileté děcko bych na něj rozhodně nebral. Mimo jiné i proto, že by se asi nudilo.
Na tomto místě se sluší trochu se zamyslet nad tím, co je to vlastně "comicsový film" (pokud tím nemyslíme pouze "jakýkoliv film, jehož hrdinové se původně objevili v jakýchkoliv comicsech"). Většinou se předpokládá, že v comicsovém filmu jsou takto oblečení lidé v takovýchto pózách:
A finále znamená, že na plátně všechno vybuchuje, střílejí lasery a poletují po něm CGI postavy. Například film Road to Perdition se většinou neoznačuje za "comicsový film", přestože jde o adaptaci stejnojmenného comicsu.
Tím vším směřuji k tomu, že v Loganovi na sobě nikdo nemá superhrdinský trikot, nikomu nestřílejí lasery z žádného tělesného otvoru a žádná akční choreografie nevypadá jako CGI (i když některá určitě byla), protože se filmaři snažili o realističnost. Tedy, pokud může vrážení kovových drápů do lebek vypadat realisticky. Logan se nesnaží o klasickou comicsovou vizuální estetiku a inspiruje se jinde. Konkrétně ve westernech a road movies.
Wolverine je v tomto filmu klasickým westernovým "mlčenlivým cizincem", který se proti své vůli zaplete do něčeho, co čeho se zaplést nechtěl, a je nucen znovu zabíjet, i když už nechce, a hledat v sobě emoce, které se dávno snažil zazdít. Většina filmu se odehrává ve vyprahlé pustině nebo na cestě, téměř nikdy ve městech.
zdroj: Archiv
Je jistě osvěžující vidět po mnoha letech konečně Wolverina sprostě nadávat a brutálně masakrovat protivníky, ale to rozhodně není hlavní důvod Loganova úspěchu. Hlavní důvod, proč tenhle film funguje, spočívá kupodivu v tom, že když Wolverine začne brutálně masakrovat protivníky, věříme mu, že by to radši nedělal. A když někdo někomu ubližuje, je to občas tak emocionálně nepříjemné, že se vám na to až nechce dívat.
Vzhledem k tomu, že film režíroval stejný James Mangold, který natočil posledního Wolverina, je až šokující, o kolik lépe všechno funguje v Loganovi a o kolik hutnější to všechno je (bez ohledu na míru krve a nadávek). Nikdy by mě nenapadlo, že uvidím comicsový film, jehož atmosféra mi bude připomínat Potomky lidí nebo Sicario.
Aby to všechno fungovalo, bylo bezpodmínečně nutné, aby fungovaly herecké výkony. Naštěstí Jackman i Stewart dávají do svých rolí všechno a i ta mladá holčička se zlým kukučem je velice příjemným překvapením.
Nějaká negativa? Možná jen méně zajímaví záporáci (ačkoliv Richard E. Grant hodně dohání svým slizkým britským hlasem) a závěrečný souboj, který se táhne až příliš dlouho (po všech předchozích soubojích).
Jinak jde ale o skvělý film, u kterého není možné ignorovat jeho meta-emocionálnost, t.j. skutečnost, že se Hugh Jackman nějakým způsobem loučí s postavou, kterou hrál non-stop od roku 2000. Těžko se s ní mohl rozloučit lépe.
Hodnocení: 90%