Poslední kapitola ze života dlouhovlasého blonďatého kytaristy v rozervaných džínech a otřískaných Conversích, který se ale nejmenuje Kurt, ale Blake. Michael Pitt v hlavní roli nejnovějšího dramatu Guse Van Santa (SLON). + Fotogalerie. Poslední kapitola ze života dlouhovlasého blonďatého kytaristy v rozervaných džínech a otřískaných Conversích se stala námětem k nejnovějšímu filmu Guse Van Santa (Dobrý Will Hunting (Good Will Hunting), Gerry)
Poslední kapitola ze života dlouhovlasého blonďatého kytaristy v rozervaných džínech a otřískaných Conversích se stala námětem k nejnovějšímu filmu Guse Van Santa (Dobrý Will Hunting (Good Will Hunting), Gerry). Last Days, čili Poslední dny jsou stejně jako předchozí Slon (Elephant), které mapovaly nechvalně známý incident z columbijské střední školy, už od začátku plné kontroverze: ten blonďatý kytarista se totiž nejmenuje Kurt, ale Blake.
Blake (Michael Pitt) je geniální, ale duševně nevyrovnaný a citlivý chlapík. Nezvládá slávu, práci a už ani přátele. Spolu s okatou ocelovou kámoškou se přede všemi skrývá ve svém sídle v černém hvozdě. Skrze hluboký les Blake dojde k zapadlému jezírku s vodopádem, kde se vykoupe. Když se vrátí domů, hledají ho známí, manažer, lidi z nahrávací společnosti a dokonce i soukromé očko. Všichni něco chtějí, ale Blake od nich utíká – po domě, po lese, po městě. Tak jako Slon, je i zápletka Last Days postavená na skutečné události – v tomto případě jde o tragický osud Kurta Cobaina, frontmana legendární seattleské Nirvany. Blakea ve filmu nečeká žádný fantastický zvrat – k sebevraždě podle Van Santa zpěvák směřoval již dávno. Dá se čekat, že přes občasné kytarové erupce budou Last Days pokračovat v meditativně minimalistické, časově, místně i dějově velmi těsně sjednocené formě, s níž Van Sant okouzlil v Gerrym a ve Slonovi.
Obsese reáliemi, která u Van Santa kdysi explodovala v chirurgicky přesném remaku Hitchcockova Psycha, se v Last Days výrazně uplatňuje při modelování hlavního charakteru. Blake má s Cobainem totožné oblečení i vizáž. Rozdíly se odvíjejí snad jedině od faktu, že Cobain byl levák… a Blake je jím jenom občas – ve filmu sice levou rukou píše, ale hlavní rozdíly obou figur jsou tyto: Cobain hraje levou rukou, mikrofon drží v levé ruce, nicméně kouří pravou. Blake hraje pravou, mikrofon drží v pravé a kouří levou. Přes množství shod hlavní postavy se skutečným hráčem lpí Van Sant na tom, že Last Days jsou Cobainovým osudem sice inspirovány, ale jinak je jakákoli podobnost čistě náhodná a jedná se o dílo výsostně fiktivní…
Michael Pitt je hercem s jemným obličejem, díky němuž je obsazován do sexuálně exponovaných děl (Snílci (Dreamers), Hedwig a Angry Inch (Hedwig and the Angry Inch). Kromě toho propůjčil tvář reklamám značky Emporio Armani, a zpívá v kapele Pagoda (jeho verze Hey Joe ostatně zazněla právě ve Snílcích). U Van Santa se objevil v epizodní roli již v Osudovém setkání (Finding Forrester) a jeho oblíbeným filmem je režisérova charakterová studie Mé soukromé Idaho (My Own Private Idaho). Asiu, hlavní ženskou postavu, ztvárnila Asia Argento (xXx, Compagna di viaggio), v dalších rolích se vedle Lukase Haase a party mezinárodně neznámých jmen objevuje také excentrický režisér Harmony Korine (Gummo).
Stejně jako příběh, i vizuály vycházejí u Van Santa z okouzlení realitou. Režisér veškerá prostředí zachycuje tak, aby navozovala dojem extrémní syrovosti a realističnosti. Díky ruční kameře a dlouhým záběrům mají jeho díla až polodokumentární charakter a v Lost Days to nebude jinak. Van Sant opět angažoval výjimečného kameramana Harrise Savidese (Slon, Gerry, Osudové setkání, Birth, Sedm (Se7en)).
Last Days mají světovou premiéru ve Francii, a to v polovině května… v době festivalu v Cannes, kde si myslím nebude film chybět.
Premiéra ve Francii: 13.05.2005. Česká premiéra: xx.xx.xxxx.