Kód 46 (Code 46)
23. 6. 2004 - 3:41 | Téma | red
Připravte se na Vary: Tim Robbins a Samantha Morton v obrazově stylové milostné sci-fi ze světa uzavřených megapolí, výjezdních doložek a klonovaných jedinců. Srovnáváno s Blade Runnerem. Režie: Michael Winterbottom (Na tomto světě, Nonstop párty, The Claim). + Fotogalerie. Michael Winterbottom, který zvítězil loni v Berlíně s uprchlickým dramatem Na tomto světě, se v Karlových Varech představí svým nejnovějším bijákem, milostnou a vizuálně téměř videoartovou sci-fi Kód 46 (Code 46)
Odehrává se v budoucnosti na dosah ruky. Lidstvo funguje v přísně chráněných megapolích. Cestovat se dá jenom s doložkou speciálního cestovního pojištění. Mimo města jsou pouště a lidé tu žijí ve slumech a bez většiny práv.
Hlavní hrdina William (Tim Robbins) vyšetřuje případy falešných pojištění. Tak se také setká s padělatelkou Marií (Samantha Morton). Oproti všem předpokladům se do ní zamiluje. Aférka sice nemá dlouhého trvání – William sám má pojištění na 24 hodin, avšak i po návratu domů dívka hrdinu fascinuje. A když další výjezdní povolení William nedostane, poruší kvůli Marii zákon.
Maria ale není pouze padělatelka pojištění – překročila celosvětově platné nařízení „Kód 46“. Tento zákon vznikl jako obrana proti šířícímu se klonování a zapovídá svatbu mezi dvěma lidmi s příbuznými geny.
Tim Robbins dostal letos Oscara za Eastwoodovu Tajemnou řeku (Mystic River), Samantha Morton se blýskla ve Spielbergově sci-fi Minority Report, či Sharidanově In America.
Britský režisér Winterbottom ani v Kódu 46 neopouští svou oblíbenou lyrickou polohu, která mu zejména v žánrovkách, jako byl western The Claim, funguje velmi pěkně. Vždyť i scénář psal Winterbottomův dlouholetý parťák Frank Cottrell Boyce, autor Nonstop párty (24 Hour Party People) a právě The Claim.
Kód 46 je srovnáván se Scottovým Blade Runnerem. K tomu evidentně svádí atmosféra a nálady, Winterbottomovy tradičně silné stránky. Ostatně i na právě zveřejněné (a velmi pěkně střižené) upoutávce ihned zaujme prolínání vrstev, kompozice a grafické zpracování. Funguje i obvyklé „tepelné“ ladění světla – studené městské interiéry kontra agresivně žhavé „tam venku“. Zaujme i volba kulis. Díky (relativně) mizivému rozpočtu neměli autoři na CGI efekty, a proto se natáčelo v reálech - v Šanghaji, v poušti a v londýnském metru. Za filmovými i DV kamerami se sešli dva mužové, kteří Winterbottomovi „kropili“ shora jmenované předchozí snímky - Alwin H. Kuchler dělal The Claim, Marcel Zyskind Na tomto světě. Hudbu natřel David Holmes, dj a skladatel z Dannyho parťáků (Ocean’s Eleven).
NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY
Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru
21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU
4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce
10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý
1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce
Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii
1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce