Kletba bratří Grimmů: Kde se Gilliam inspiroval

31. 10. 2005 - 8:59 | Téma | red

Kletba bratří Grimmů: Kde se Gilliam inspiroval zdroj: tisková zpráva

Kletba bratří Grimmů patří mezi snímky, na jejichž podobě je patrný dotek hned několika generací tvůrců

Kletba bratří Grimmů patří mezi snímky, na jejichž podobě je patrný dotek hned několika generací tvůrců. Podnikněme společně „Tour de Grimm“ a připomeňme si snímky, které Terryho Gilliama a jeho štáb inspirovaly a podnítily.

Jake a Will Grimmové jdou do boje Slušnost i logika velí, abychom se nejprve zaměřili na předchozí filmy samotného Terryho Gilliama a pokusili se napojit se na červenou nit, která se proplétá jeho filmy až ke Kletbě bratří Grimmů. Do pohádky poprvé Terry Gilliam vstoupil komedií Žvahlav (1977) o přihlouplém mladíkovi Dennisovi, jenž se nachomýtne do souboje s lidožravou obludou. Ke světům na pomezí reality a fantazie od té doby proniká pravidelně: kraji mýtickými, pohádkovými i skutečnými putovala parta trpaslíků ve fantastické komedii Lupiči času (1981), do snění o hrdinných skutcích se utíká nejen Jake Grimm v Kletbě bratří Grimmů, ale také uťápnutý úředníček Sam Lowry v orwellovské dystopii Brazil (1985) a bláznivý Parry ve snímku Král Rybář (1991). A dost možná i hlavní hrdinové dalších Gilliamových snímků: nastupujícímu racionalismu se zuby nehty bránící snílek Prášil v Dobrodružství Barona Prášila (1988) a pološílený James Cole v postapokalyptické sci-fi 12 opic (1995). Režijně pak Gilliam vzpomíná na snímky Brazil a 12 opic – i pro ně jsou typické zkreslující, až karikující podhledy, které symbolizují pokřivenost jednotlivých postav.

Heath Ledger jako Jake Grimm Jedním z hlavních témat Kletby bratří Grimmů je střet nastupujícího racionalismu s romantickými ideály a sněním. A je zřejmé, že Gilliam straní neškodným pomatencům před odosobnělostí, dovolující lidstvu bezbřehé ničení všeho jedinečného. Fantastům ostatně Gilliam fandil už ve střetech s totalitní ideologií (Brazil) či s tureckými nájezdníky, rozvracejícími „staré zlaté časy“ (Dobrodružství Barona Prášila). Kletbu bratří Grimmů tak režisér řadí do dlouhé fronty snímků, které před čistou rozumovostí preferují bláznivost a fantazii. Jen namátkou z nich vyberme Velkou rybu (2003) od Tima Burtona. Anebo snímky Karla Zemana, především dva z nich: Barona Prášila (1961) s hrdinou „schopným“ osobně porazit tisícihlavé turecké vojsko, a Bláznovu kroniku (1964) o dvojici mladíků proplétajících se neuvěřitelnými událostmi třicetileté války.

Will Grimm zachraňuje mladé děvče Formálně-obrazovým pojetím se Kletba bratří Grimmů odvolává hlavně k německým expresionistickým snímkům z let dvacátých a třicátých, především pak na Friedricha Wilhelma Murnaua (autora klasického hororu Upír Nosferatu, 1922) a Fritze Langa. Jen málokterý hororový snímek pak může nenavázat na dvě nejslavnější hororová údobí. Jedná se o sérii hororů z přelomu třicátých a čtyřicátých let od Universalu („Grimmové“ odkazují hlavně na snímek George Waggnera Vlkodlak, 1941) a filmy z dílny britského studia Hammer, které si vrchol zažilo v letech padesátých a šedesátých. Od studia Hammer pak vede cestička k jednomu soudobému filmaři – k Timu Burtonovi, režiséru, který má k hororu či pohádce skloubené s komediálností blízko vždy, jak dokazují snímky Střihoruký Edward (1990) nebo The Nightmare Before Christmas (1993). „Grimmové“ mají nejblíže k Burtonově snímku Ospalá díra (1999), chvalozpěvu na stylizované gotické horory. Kromě obdobně pojaté vizuální podoby má totiž Ospalá díra i shodné ústřední téma jako Kletba bratří Grimmů: racionalista se v zaostalé vísce dozvídá nepříjemnou pravdu o světě nadpřirozena.

Jake Grimm a zlá královna Na klasické horory studia Universal v posledních letech navázal hlavně režisér Stephen Sommers svými snímky Mumie (1999), Mumie se vrací (2001) a Van Helsing (2004). První dva pak do kinematografie propašovaly digitální brouky a jiné breberky a díkytomu se i v Kletbě bratří Grimmů můžeme s podobnými přívaly hmyzu setkat. S Van Helsingem pak pojí „Kletbu“ ještě mnohem více. I on se pokouší odvolávat na německý expresionismus. I v něm se vyskytne protivník v podobě vlkodlaka, s nímž je rodově spřízněna hlavní ženská hrdinka. I Van Helsing bojuje s nepřítelem za pomoci neroztodivnějších udělátek a vynálezů. A konečně: při sledování Van Helsinga i Kletby bratří Grimmů si lze jen zbožně přát, aby disponovali stejnou hravostí a nadsázkou jako snímek Tajemství hradu v Karpatech (1981). S vynikající českou parodií se Kletba bratří Grimmů shodne na povýšeném racionálním hrdinovi, který je před vyšší mocí stejně slabý jako prostincí vesničané. A hračičky, které Grimmové využívají při krocení duchů? Zdá se, že si je chvilku předtím vypůjčili od šíleného doktora Orfánika anebo proradného Tómy Hluchoněmce.

Výše zmíněné vynálezy z Tajemství hradu v Karpatech ostatně pocházejí od filmaře, který má ke Gilliamovi odedávna velmi blízko – od animátora a režiséra Jana Švankmajera. Nejen Gilliam má totiž svého Žvahlava; toto téma proslulý surrealista převedl do podoby krátkometrážního snímku Žvahlav aneb Šatičky Slaměného Huberta (1971). Téma „oživlého dřeva“, které Gilliam tentokrát využil v podobě zakletého lesa komplikujícího život bratřím Grimmům pak Švankmajer pojímá nejen v Otesánkovi (2000), ale též v krátkometrážní variaci na Poeův Zánik domu Usherů (1981). Idea žijících stromů se objevuje také v hororech Sama Raimiho Smrtelné zlo (1981) a Smrtelné zlo 2 (1987). Klasický motiv pohodujícího, ba dokonce bojujícího lesa pak využívá také J. R. R. Tolkien v románové trilogii Pán prstenů (ve filmové podobě Pán prstenů: Dvě věže, 2002; Pán prstenů: Návrat krále, 2003) i jeho přítel C. S. Lewis v Letopisech Narnie (zfilmováno 2005 jako Letopisy Narnie: Lev, čarodějnice a skříň). A poněkud odlišným způsobem využije zakletého lesa i režisér M. Night Shyamalan v dramatu Vesnice (2004).

Will Grimm bojující Kletba bratří Grimmů ale kombinuje ještě mnoho dalších, ne tak výrazných motivů. Animovanou verzi legendy o hamižných měšťanech hammelnských, kterou natočil Jiří Barta pod názvem Krysař (1985), připomenou scény umístěné do německých středověkých městeček. Záběry na české hrady a zámky v divákovi vyvolají vzpomínku na celou řadu tuzemských pohádek, z těch novějších zmiňme snímky O princezně Jasněnce a létajícím ševci (1987) či O Janovi a podivuhodném příteli (1990). Souboj ve mlýně mezi bratry Grimmovými a strašidlem pak dá vzpomenout na scénu s duchy na šibeničním vrchu ve Strakonickém dudákovi (1955). S vlkodlačí tematikou se Kletba bratrů Grimmů už přeci jen poohlíží za hranice Česka. Upomene tak nejen na klasiku z let čtyřicátých nebo adaptace Psa baskervilského, ale také výše zmíněného Van Helsinga, dobrodružného Harryho Pottera a vězně z Azkabanu (2004) a hororovou parodii Prokletí (2005). Nacházíme ale i motivy souboje s nepřítelem, jehož životní síla je uvězněna v zrcadle (viz Conan ničitel, 1984), katastrofický pád velké věže, který jako by sem vpadl ze snímku Armageddon (1998), popřípadě z filmového žurnálu o událostech 11. září 2001. A pokud si snad někdo libuje v „bondovských“ scénách, kdy ozbrojený padouch tak dlouho ohrožuje neozbrojeného hrdinu, až se neozbrojený hrdina ozbrojí a padoucha zabije, pak si přijde na své i tentokrát. Vše ve stylu likvidace ústředního lotra filmu Piráti z Karibiku: Prokletí Černé perly (2003).

To všechno a jistě i mnohé jiné dokázal režisér Terry Gilliam propašovat do Kletby bratří Grimmů. Natočil tak snímek, který nabízí jen stokrát provařené ingredience, anebo vytvořil geniální postmoderní opus? O tom nechť rozhodne divák. Anebo čas…

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce

Plinko je hra, která si postupně získala srdce mnoha hráčů nejen po celém světě, ale také v České republice. Čeští hráči mají nyní možnost vyzkoušet si tuto jedinečnou hru na stránkách Plinko česko, která kombinuje jednoduchost, zábavu a potenciál velkých výher. Plinko je hrou náhody, která se vyznačuje svou snadnou ovladatelností a rychlým tempem, což z ní činí ideální volbu jak pro začátečníky, tak i pro zkušené hráče.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce