V dobrodružství Tygr a drak (Wo hu cang long) nechal před pěti lety Ang Lee obecenstva všech zemí znovuobjevit kouzelný, pohádkový, exotický, jednoduše strhujícím způsobem exotický a krvavě romantický svět starobylé Číny a jejích noblesních mistrů a mistryň bojových umění. Kdo kdy viděl ty závratné létající souboje? Kameraman Peter Pau vytvořil všechny obrazy jako designové fotografie do wallpaperu. A nádherná Ziyi Zhang by rozpálila snad i mamuta.

A pak, v roce 2002 natočil Zhang oslavovaného Hrdinu (Ying xiong). Velkolepá produkce s hvězdným obsazením se stala světovým hitem. Loňský Klan létajících dýk natočený v podobném střihu fenomenální úspěch nezopakoval, a tak by se možná mohl režisér konečně pokusit o zamýšlenou reflexi tragédie čínské kulturní revoluce.

Děj lze chápat pouze jako výplň mezi efektními tanečně-bojovými čísly. Jednotlivé postavy znázorňuje spíš oblíbená sportovní technika, než hloubka charakteru. Přes patetické dialogy se herci snaží co nejrychleji dostat k sošnému postoji brášky Glamoura, odkud je režie vede k westernovým projížďkám a baletním bojovým sekvencím.

To pro mě však byla také jediná opravdu zajímavá pasáž snímku. Dramatickým zvratem v počasí se Zhangovi podařilo bijáku rozevřít křídla do přímo symbolického výrazu nekonečného romantického střetu. Připomíná to efekt „Montage“ z Team America.

Kromě zmiňované pasáže na sněhu, hereckého sex-appealu, monstrózní výpravy a závratného svištění vrhaných objektů je však Klan létajících dýk velmi slabý kousek. Příběhu by slušely minimálně důvěryhodnější přechody mezi prostředími - skok z březového háje do bambusového tropika je hodný práce Eda Wooda.
Akce je přehlcena kostýmy a sedí na upachtěném zadku. Po syrovém Ong-Bak nemá Klan létajících dýk čím ohromit. Pochopitelně lze namítnout, že jde spíš o ornamentální, než bojový film. Z této stránky je ale nečekanou slabinou díla kamera. Budiž, světla jsou pastována do líbivě silných kontrastů. Jednotlivé záběry jsou ale nekonečně fádní. Xiaoding Zhao prostě není žádný Christopher Doyle.
Zhang se ve střižně snažil materiál zdramatizovat častými protipohledy, nakonec mu ale tentokrát daří svůj film spíše dusit.