KILL BILL - Tomáš Seidl: O Tarantinově mortyátu

19. 4. 2004 - 12:24 | Téma | red

KILL BILL - Tomáš Seidl: O Tarantinově mortyátu zdroj: tisková zpráva

O Tarantinově morytátu, který lze s nadsázkou označit jako v comiscové krvi manýristicky utopenou odpověď na Truffautův film Nevěsta byla v černém, se předlouhé měsíce hovořilo především jako o snímku, který vychází z hongkongských kung-fu filmů 70

O Tarantinově morytátu, který lze s nadsázkou označit jako v comiscové krvi manýristicky utopenou odpověď na Truffautův film Nevěsta byla v černém, se předlouhé měsíce hovořilo především jako o snímku, který vychází z hongkongských kung-fu filmů 70. let. Chronologicky zpřeházené kapitoly na dvě části surově rozpůleného příběhu však představují poctu také řadě dalších žánrů a popkulturních fenoménů: Tarantino zde suverénně střídá hraný film s animovaným a černobílý materiál s barevným. Jestliže se na Kill Billa podíváme z hlediska každé kapitoly zvlášť, jde o brilantně natočené stylistické cvičení: jako (polo)celek však překvapuje především tím, že ničím nepřekvapuje. A že (zatím) pouze naplňuje očekávání, jež si divák mohl udělat před návštěvou kina z hromady článků a z traileru.

Snímek je ale pozoruhodný tím, jakým způsobem skládá vizuální i hudební poctu spaghetti westernům Sergia Leonea. Ač se to zdá paradoxní, na této samurajsko-westernové kombinaci (která v 60. letech silně ovlivnila hongkongskou „kopací“ školu Tarantinovy milované společnosti Shaw Brothers) není nic divného: Leoneův snímek Pro hrst dolarů byl bezprostřední reakcí na samurajskou klasiku Tělesná stráž (Sturgesův western Sedm statečných jistě netřeba zmiňovat v souvislosti s jiným Kurosawovým filmem Sedm samurajů).

Tarantino „odvozeným“ hrdinům ponechal motivace, ale vrátil jim původní zbraně: Nevěsta krví zbrocená je klasickým bezejmenným mstitelem s nevyřízenými účty z minulosti v duchu Tenkrát na Západě, pistolnicí, která netřímá v ruce kolt, ale ohání se samurajským mečem. Kill Bill se místy vyznačuje hypnotizující atmosférou a bravurně zinscenovanými scénami sadisticky rafinovaného a až rituálně stylizovaného násilí, jejichž magičnost umocňuje převzatá partitura Ennia Morriconeho (či hudba jím inspirovaná). I v Kill Billovi viditelně vstupuje do děje a její pohvizdující melodie, přírodních zvuků využívající rytmy či vypjaté ženské chorály dodávají Tarantinovu snímku obřadnou osudovost. Zjevný důsledek toho, že režisér paralelně s psaním scénáře Kill Billa pracoval i na válečném filmu Inglorious Bastards, variaci excelentního spaghetti westernu Hodný, zlý a ošklivý...

Diskuzní fórum: Jaký je podle vás Kill Bill (1, 2)?

SPECIÁL k filmu Kill Bill

SPECIÁL k filmu Kill Bill 2

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Jednu ze záporných postav si v novém Shazam zahraje Lucy Liu

Jednu ze záporných postav si v novém Shazam zahraje Lucy Liu

13. 4. 2021 | Novinky | Adam Homola

Do připravovaného pokračování komiksárny Shazam! se přidává Lucy Liu.
Indiana Jones 5 přidává Phoebe Waller-Bridge

Indiana Jones 5 přidává Phoebe Waller-Bridge

12. 4. 2021 | Novinky | Adam Homola

Po celé řadě odkladů a komplikací se nový Indiana Jones začne natáčet v červenci, tentokrát už snad doopravdy.
Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

9. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Nový thriller Netflixu Žena v okně s Amy Adams v hlavní roli se blíží a novým trailerem připomíná brzké vydání.
Kdo mi jde po krku postaví Angelinu Jolie proti zabijákům a lesnímu požáru

Kdo mi jde po krku postaví Angelinu Jolie proti zabijákům a lesnímu požáru

8. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Warner Bros představují první trailer na nadcházející thriller Kdo mi jde po krku s Angelinou Jolie v hlavní roli.