Kathy Batesová

15. 7. 2009 - 13:44 | Téma | red

Kathy Batesová zdroj: tisková zpráva

Když se dnes na plátně objeví Kathy Batesová, většině diváků se na tvář vetře nechtěný úsměv – to je přece ta legrační paní z amerických komedií

Kathy Batesová Když se dnes na plátně objeví Kathy Batesová, většině diváků se na tvář vetře nechtěný úsměv – to je přece ta legrační paní z amerických komedií. Nekritickým přijímáním úloh v nejpokleslejších snímcích si Batesová pokazila skvělý herecký profil. Co naplat, že ve filmech jako Vodonoš (1998), Co je šeptem… (2005) a Lemra líná (2006) ukazuje sklon k sebeironii, s nimiž pojímá své tělnaté venkovské anebo maloměstské dámičky. Volba takovýchto rolí vzbuzuje rozpaky. Ke svým nejlepším výkonům z adaptací Kingových románů Misery nechce zemřít (1990) a Dolores Claiborneová (1995) se Batesová už několik let nepřiblížila.

Kathleen Doyle Batesová se narodila 28. června 1948 do rodiny memphiského mechanika Langdona Doyla Batese. V mládí měla literární a hudební ambice, vlastní písně také interpretovala. Na dallaské Southern Methodist University zprvu studovala anglickou literaturu, v roce 1969 zde ale absolvovala v oboru herectví a okamžitě se přestěhovala do New Yorku. Na živobytí si vydělávala coby zpívající číšnice, pokoušela se o úspěch na divadle. Před filmovou kamerou prvně stanula ve Formanově Taking Off (1970) jako jedna z četných účastnic pěveckého konkurzu – tehdy si ještě říkala Bobo Batesová.

Kathy Batesová ve filmu Misery nechce zemřít Na průlom u filmu si ale musela počkat dalších dvacet let. Během nich se stala osobností newyorské divadelní scény. V sedmdesátých letech mimo Broadway a v osmdesátých na broadwayských jevištích získává úlohy z nejprestižnějších. První divadelní úspěch slavila jako jižanská dáma v dramatu Vanities. Po ztvárnění hubaté Stelly May v retrodramatu Come Back to the Five and Dime, Jimmy Dean, Jimmy Dean ji režisér Robert Altman v roce 1982 obsadil do filmové verze. Za roli Jessie, jež se odhodlává k sebevraždě, ve hře Dobrou noc, mami byla nominována na cenu Tony 1983. Je držitelkou dvou cen OBIE. První má za Shepardovu černou komedii The Curse of the Working Class. Druhou získala za hořkou romanci Frankie and Johnny in the Clair de Lune, kterou napsal dramatik Terrence McNally speciálně pro ni a F. Murrayho Abrahama.

Kathy Batesová ve filmu The Family That Preys Největším úspěchem Kathy Batesové před kamerami byla na dlouhou dobu trestankyně Belle v soap-opeře All My Children (1983). Až do roku 1990. Režisér Rob Reiner svěřil tehdy nepříliš známé herečce ústřední roli v psychothrilleru Misery nechce zemřít: samotářskou Annie Wilkesovou, jež je oddaná své oblíbené literární hrdince natolik, aby trýznila jejího stvořitele Paula Sheldona (James Caan). Batesová se stala ztělesněním zla skrytého pod slupkou všednosti – tak přesvědčivým, že obdržela Oscara a Zlatý glóbus.

Tato úloha jednou provždy nasměrovala budoucí dráhu Kathy Batesové: jen obtížně bychom hledali v její filmografii veskrze sympatické hrdinky. Hereckým osudem se jí staly stárnoucí zlostné ženy, popřípadě maloměšťačky, jež mají sklon glosovat nedostatky druhých. Názorně tento typ reprezentují dva snímky, v nichž se sešla s Leonardem DiCapriem a Kate Winsletovou: v romanci Titanic (1997) zosobnila bohatou dámičku Molly Brownovou, v rodinném dramatu Nouzový východ (2008) předměstskou ochránkyni dobrých mravů Helen Givingsovou, ztrápenou svým „bláznivým“ synem (Michael Shannon). Coby tragikomický protipól podobných postav zvolila obtloustlou volnomyšlenkářku Robertu ve snímku O Schmidtovi (2002) – vysloužila si za ni nominaci na Oscara.

Kathy Batesová ve filmu P.S. Miluji Tě Výrazný ohlas Kathy Batesová sklidila díky portrétům obyčejných, usedlých žen: od zahořklé puritánky Hazel v dramatu Hráči na vinici Páně (1991) nebo přehlížené Evelyn v melodramatu Smažená zelená rajčata (1991) až po titulní hrdinku z thrilleru Dolores Claiborneová (1995).

Batesová častokrát projevila slabost pro úlohy striktních žen, jež si neberou servítky. Příkladem z nejvýraznějších je poradkyně Libby Holdenová v politické satiře Barva moci (1998). Zmiňme ale také tvrdošíjnou policistku Vogelovou v thrilleru Ďábelská lest (1996) či manipulativní producentku Helen Kushnickovou v dramatu Noční show (1996). V této podobě ji zprvu prezentuje také sci-fi Den, kdy se zastavila Země (2008), později však příběh otočí a z přísné ministryně Jacksonové se stává laskavá matrona.

Od poloviny let devadesátých se Kathy Batesová pohybuje rovněž za kamerou. Režírovala epizody z ceněných seriálů jako Policie New York (1997), Oz (1998) nebo Odpočívej v pokoji (2001—2003). Výsledkem její režijní tvorby jsou také čtyři televizní a jedno filmové drama, patří mezi ně životopisné snímky Dash a Lilly (1999) a Ambulance Girl (2005).

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

9. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Nový thriller Netflixu Žena v okně s Amy Adams v hlavní roli se blíží a novým trailerem připomíná brzké vydání.
Kdo mi jde po krku postaví Angelinu Jolie proti zabijákům a lesnímu požáru

Kdo mi jde po krku postaví Angelinu Jolie proti zabijákům a lesnímu požáru

8. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Warner Bros představují první trailer na nadcházející thriller Kdo mi jde po krku s Angelinou Jolie v hlavní roli.
Potvrzeno: Sylvester Stallone už v Creed III nebude

Potvrzeno: Sylvester Stallone už v Creed III nebude

7. 4. 2021 | Novinky | Adam Homola

Boxerské drama Creed bylo výborné a Stallonovi přihrálo nominaci na Oscara. Jenže teď se svou nejslavnější rolí asi definitivně končí.
Space Jam: Nový začátek posouvá věci do digitálního světa

Space Jam: Nový začátek posouvá věci do digitálního světa

6. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Warner Bros toho budou mít letos docela dost, ale vedle všech těch Matrixů a Dun by neměl zapadnout ani nový Space Jam.