Povídkový soubor krále amerických nezávislých filmařů předznamenaly již v 80.letech dvě epizody, které si vydobyly úžasnou popularitu a téměř kultovní status. Jarmusch později kolekci rozšířil na 11 kousků, které spojuje společná filmová řeč – pohled na stůl shora, přiťuknutí, kostkovaný vzor, černobílý materiál – i společné téma: Komunikace, či lépe řečeno ne-komunikace.
Úzkostný dialog jako únik před trapností dané situace. Kromě dvou finálních kusků nejsou figury Jarmuschových povídek schopné najít společnou řeč. Naopak. Zdá se, že přemýšlí, proč vlastně na tu schůzku vůbec šli, proč jí vyvolali.

Vnitřní samotu podtrhují kulisy setkání – opuštěný koutek odpolednem zapomenuté kavárny, kde hosté jsou stejně hojní, jako loupežná přepadení. Některé z podniků jsou luxusně čisté, jiné dělají dojem, že tam brzo spadne strop.


Je však jedna stránka, po které Kafe a cigára nezklame. Herci. Cate Blanchett vymazlila svou dvojroli v etudě Cousins do bravurního čísla. Tom Waits a Steve Coogan se vyžívají tom, aby dali najevo, jak moc je jejich diskutující přítel nebaví. Bill Murray prokazuje svou ohromnou komiku. Staříci Bill Rice a Taylor Mead vyvolávají vzpomínku na dávnou šlechetnost, zatímco Renée French si jenom přikrývá šálek kávy dlaní a vy na to koukáte, jako kdyby hrála Hamleta.
Kafe a cigarety nejsou nejlepším Jarmuschovým dílem, ale taková myslím ani není jejich ambice. Tenhle film je ale esencí režisérova díla a jeho životní téma tu do diváka naráží se zprvu pomalou, o to ale dlouhodobější silou příslovečné vrtačky (RZA!).