Jako za starejch časů - recenze

5. 4. 2013 16:00 - Recenze | Autor: Karel Drda

Jako za starejch časů - recenze

Závan příjemné nostalgie nabízí film režiséra Fishera Stevense, který u nás míří do kin pod názvem Jako za starejch časů. Al Pacino, Christopher Walken a Alan Arkin během jediné noci pobaví i dojmou milovníky pomalých gangsterek, v nichž nejde o nic jiného, než o jeden velmi vtipný pokus o návrat do života.

On to vlastně není žádný zázrak sledovat, jak z vězení vylézá starý chlapík Val (Al Pacino), na kterého čeká u brány jen jediný kamarád Doc (Christopher Walken). Oba muži mají za sebou pestrou minulost. Jejich gangsterství je zdánlivě smazáno, zapomenuto. Oba působí unaveným a vyčpělým dojmem. Ukazuje se, že zatímco Doc žije velmi nudným a usedlým způsobem života, tak Val celou v base snil o tom, jak to znovu venku na svobodě rozjede. Jak dva (pardon vlastně tři) raubíři najdou ztracenou energii, je poněkud obnošené téma. Na druhou stranu především díky výbornému herectví hlavních protagonistů se na film lze dívat a prominout můžete i opravdu zoufalé pomalé tempo. Startujícím motorem je Val, který prostě chce ještě něco dokázat a vytáhne svého kamaráda do víru velkoměsta. Bůhví proč, ale snímek připomíná tak trochu unavenou komedii Hangover, jen obsazenou chlápky o 40 let staršími.

Jako za starejch časů

Z nevěstince na noční jízdu

První návštěva musí logicky směřovat do bordelu, kam oba muži před mnoha lety chodívali. Majitelka si už dávno hoví na Floridě a nevěstinec vede její dcera. Protože však Val nedosáhne správného rozpoložení, musí se s přítelem vloupat do lékárny. Kromě potřebné modré pilulky však odnesou ještě prášky na stařecké choroby Doca. „Pojišťovna mi to neproplácí,“ zní omluva zloděje. Současně se ukazuje, že o nějakém polepšení nemůže být ani řeč. Legračnímu návratu do nevěstince – tentokrát s požitou Viagrou – chybí pointa. Podobně je na tom i zápletka, kdy Doc řeší svoji zakázku nájemného vraha. Přes všechny chyby, problémy i zoufale nepropracované soukolí zápletky, má tento film velké plus v podobě Pacina a Walkena. Když se na film budeme dívat jen kvůli nim, pak rozhodně neuděláme chybu. Trojici čeká hodně dlouhá noc, v průběhu níž se vrátí nejen do svého mládí, ale zažijí opravdu hutné dobrodružství, na jehož konci si znovu ověří pravost a význam slov jako je například věrnost a loajalita. Jako za starejch časů je filmem mnoha neduhů, ale po pravdě, prominete a odpustíte.

Jako za starejch časů

Pomalejší, ale zábavnější

Není důvod se zlobit na režiséra, že zvolil pomalé tempo, že místo akčních scén nabídne velmi dobře natočenou honičku, v níž prověří um bývalých lumpů A je úplně jedno, že tihle chlápci ani jako kmeti nejsou žádné lilie. Nevadí to. Budete se bavit, možná i uroníte slzu. Možná narazíte na nějaká ta klišé, ale rozhodně ne na podprůměrnost a filmařskou nudu. Tento film je možná poslední velkou odchodnou Al Pacina a Christophera Walkena. Možná také ne, ale pokud platí první věta, tak je to velmi vydařený odchod.