Jaké filmy vznikají ve střední Evropě?

21. 10. 2004 - 8:55 | Téma | red

Jaké filmy vznikají ve střední Evropě? zdroj: tisková zpráva

Už řadu let pořádá Maďarské kulturní středisko v Praze záslužnou akci: seznamuje nás s tvorbou našich nejbližších sousedů, Poláků, Maďarů i Slováků, kterou v našich kinech sotva spatříme

NazUž řadu let pořádá Maďarské kulturní středisko v Praze záslužnou akci: seznamuje nás s tvorbou našich nejbližších sousedů, Poláků, Maďarů i Slováků, kterou v našich kinech sotva spatříme. Na letošní přehlídce, uspořádané v polovině října, organizátoři přichystali na pětadvacet titulů, které zajisté nemohou poskytnout úplnou představu o úrovni filmové produkce v té či oné zemi, ale určitě upozorní na zajímavé trendy. Podařilo se shromáždit jak díla oceněná na národních přehlídkách, tak ukázky divácky atraktivních podívaných.

V Maďarsku upřednostňují stylizované výpovědi, které si v soumračných odstínech budují jakoby halucinační časoprostor, jen vnějškově připomínající nám známý svět (Fliegaufův Dealer, Antalův Kontroll, Jancsóova Bitva u Moháče, Janischovo Nazítří). Poláci naopak preferují realistická dramata, ať již sevřená poetikou chladného, nezúčastněného odosobnění (Gajewského Varšava) nebo se přiklánějící k dobře vyvedeným žánrovým obrázkům (Brylského Žurek, Piwowarského Královna oblak, Filipiakův Vytržený), často s dětskými hrdiny.

Kontroll Rozdílné je i tematické zakotvení: maďarští tvůrci spřádají často výlučné situace a zabývají se postavami v různých směrech výstředními, ale přitom nazíranými deformovaným průhledem. To se týká např. překupníka drog, jehož cyklistické výpravy se zbožím sleduje film Dealer, revizorů polapených labyrintem metra a věčně narážejících na aroganci cestujících. Platí to pro hrdinu snímku Nazítří, jenž přichází převzít dědictví, ale zaplete se přitom do podivných událostí, u nichž selhává logická provázanost, takže si není jistý, zda si vybavuje skutečnost nebo vize. Rovněž Gothárova tragikomedie Maďarská krása, vypravěčskou strukturou i motivickým zacílením odkazující ke slavnější Americké kráse, líčí obskurně zvrásněnou tvář společnosti, ovládané jen honbou za úspěchem a bezohledným sebeprosazováním.

Polští filmaři, kteří se představili v mnohem omezenějším výběru, se často soustředili na obtížné sociální podmínky. Např. Varšava líčí osudy několika mladičkých přistěhovalců z venkova, kteří se marně snaží ve velkoměstě zapustit kořeny - bezvýsledně shánějí práci i ubytování. Ač jsou zjevnými outsidery, právě oni snad jediní jsou ochotni nabídnout pomoc sklerotickému starci, jenž zapomněl, kde bydlí.

Často se vyskytovalo téma dětí, chtěných i nechtěných a vztah jejich matek k nim. Například Žurek (což není křestní jméno, ale druh polévky) zachycuje s mimořádnou věrohodností trnitou cestu matky a její dcery, která ve svých patnácti povila dítě neznámo s kým - a matka po něm urputně pátrá. Vytržený ukazuje strasti citlivého chlapce, sužovaného pěstounskou rodinou, dětským domovem i polepšovnou, kde se ocitl za krádež chleba. A téma nechtěných dětí přesahovalo hranice: maďarský snímek Přísně střežená tajemství (režie Zsuzsa Böszörményiová) se dotýká dilemat kdysi odložené dívky, která své očekávané děcko rovněž hodlá svěřit k okamžité adopci. Fílův Král zlodějů, natočený v německo-slovensko-české koprodukci, přibližuje osudy dětí zavlečených do Německa a tam nucených ke zločinu. Také makedonský film Velká voda (česká účast je tam nepochybně jen finanční či postprodukční, spjatá s osobou režiséra Iva Trajkova, který se také přehlídky osobně účastnil) zachycuje děti internované v jednom sběrném táboře nedlouho po skončení druhé světové války.

Nechybělo ani několik dokumentů: dva polské se věnovaly Varšavě, český dominantě hlavního města (Kouteckého Proměny Pražského hradu) a buddhistické pouti u posvátné hory (Poltikovičovo V kruhu znovuzrození). Slovenský střihový dokument Dušana Hudce Miluj bližního svého... vytáhl ze zapomnění poválečný pogrom na Židy. A završit mohu doporučením "famáckého" obrazově stylizovaného a možná i mystifikujícího dokumentu Jakuba Sommera Maj kompjutr, který vtipně zachycuje závislost na videohrách. V kinech je již promítán jako předfilm u snímku Party Monster.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

24. 4. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantická komedie Láska na zakázku představuje první záběry
Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.