Právě k připitomělým hollywoodským podívaným, v nichž to triky vyhrávají nad dialogy na celé čáře, se lze dostat při nejvolnějších asociacích ke slovu "barbaři". "Nezajímají mě digitální filmy, mám rád dialogy a herce," říká Denys Arcand. Je třeba přiznat, že v jeho filmech se toho skutečně napovídá tolik, že z toho jde jednomu hlava kolem, a že v jeho autorské osobnosti scenárista značně převažuje nad režisérem: těm "nejukecanějším" z Arcandových filmů přenos z plátna do televize opravdu nijak zvlášť neuškodí. Arcand toho má zkrátka hodně na srdci - a není divu, když je vysokoškolsky vzdělaným historikem. Je člověkem vědění, člověkem tisícileté tradice předávané slovy. Proto v Invazích barbarů hraje svou roli obsáhlá knihovna ústřední postavy, univerzitního profesora Rémyho; proto se v nich vyskytují detaily obalů knih a proto se tam o těch samých knihách tolik mluví. "Barbarstvím" tak u Arcanda můžeme chápat i celou současnost preferující obraz nad slovem, povrch nad obsahem, přelétnutí očima nad uchopením myslí. Tady se rozevírá celý vějíř obligátních témat (moc médií, reklama, virtuální realita, internet atd.); Arcand je zpracovává hlavně ve svém snímku Stardom (2000), kde ironicky popisuje cestu krásné dívenky od nuly ke slávě a zpět.



Jinak oba filmy působí jako sourozenci, jako pravé děti svého otce. V obou je základní situací setkání skupinky (těch samých) přátel z akademického světa, kteří ve svých letech dobře vědí, jaké požitky mají nejradši, kolik a jestli si jich mohou dopřát a jak moc za ně budou muset zaplatit. Ve starším ze "sourozenců" se společnost sejde na chatě u jezera, kde muži předtím připravili hostinu, zatímco ženy se cepovaly ve fitness centru. Katarzí se stane provalená nevěra. Mladší "bratříček" se pak z většiny odehrává ve státní nemocnici (vítaná příležitost pro kritiku kanadského zdravotnictví), na zmíněnou chatu se dostane až v samotném závěru a favorizací Rémyho z této postavy učiní až jakési režisérovo alter ego. A možná právě tohle "vtělení se" do vlastního filmu Arcandovi znemožnilo udržet svou obvyklou pobavenou nezúčastněnost, nemilosrdnou trefnost a svůj cynický odstup až do konce.
To je však v porovnání s předchozími desítkami minut filmu jen drobná piha na kráse, která nemění nic na tom, že Invaze barbarů jsou výtečným filmem. Výtečným jak proto, že vás přinutí přemýšlet, tak i proto, že ukazují jeden určitý pohled na svět, světonázor svého autora. A takových je dnes čím dál míň.