Import/Export

23. 2. 2009 - 13:58 | Téma | red

Import/Export zdroj: tisková zpráva

Do nominací na hlavní cenu – Zlatou palmu letošního filmového festivalu v Cannes pronikly dva filmy vypovídající o existenciálních problémech mladých lidí Evropy

Do nominací na hlavní cenu – Zlatou palmu letošního filmového festivalu v Cannes pronikly dva filmy vypovídající o existenciálních problémech mladých lidí Evropy. Patrně nikoli náhodou patřily 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny rumunského tvůrce Cristiana Mungiu i Import/Export Rakušana Ulricha Seidla k nejlepším, jaké tam byly představeny a k mimořádně silným tvůrčím počinům posledního období vůbec. Je zcela pochopitelné, že po více či méně nezávazných romantických veselohrách o mladých láskách a smršti teenagerských komedií přichází série vážných existenciálních reflexí o životě mladé generace - předem nenaplánovaná, prostě vyvolaná životem. I když mezi dobou zachycenou v rumunském snímku a časem, v němž se odehrává děj Seidlova filmu je více než dvacetiletý rozdíl, a i když také témata jsou odlišná, v životním pocitu, o němž oba filmy vypovídají, i tvůrčím přístupu obou autorů lze najít leccos společného.

Import/Export je založen na paralelně se odehrávajících příbězích dvou mladých lidí, v podstatě osamělých a bezradných se svými problémy. Ukrajinka Olga (Jekaterina Rak), zdravotní sestra a matka malého dítěte, prchá z nuzného života doma za vidinou lepšího do Vídně, aby si už nemusela vylepšovat ubohý plat v nemocnici nedůstojným výdělkem v internetových sexuálních službách. Ani Vídeňan Paul (Paul Hoffmann) nemá na rozhazování a potýká se s dluhy; je smolař, nedokáže se doma uchytit, až nakonec s povděkem přijme nabídku svého otčíma a jede s ním prodávat na Východ ojeté automaty na bonbony. Pro obyvatele chudších zemí jsou prý až dost dobré… Cesty obou protagonistů vedou opačným směrem, ale za stejným cílem: konečně si vydělat, postavit se na nohy. Nikdy se však neprotnou, ač to zeměpis jejich osudů zprvu naznačuje, ne-li slibuje. Každý válčí na jiném teritoriu (fakticky i v přeneseném slova smyslu), a každý jinak. Výsledek je však velmi podobný: oba svým způsobem přijdou na to, že důležitější než dobrý výdělek a zajištěné postavení je lidská důstojnost, nepřekračování hranic, za nimiž je už jen prázdno a duchovní marasmus.

Takto jednoduše vyprávěný děj ovšem může vzbudit podezření, zda nejde o moralitu; ale film je vzdálen jakémukoliv polopatistickému morálnímu imperativu. Nekáže, jeho výpověď má sílu opravdovosti. Je syrově přímočará, otevřená, věrohodností místy až šokuje a reálnou věcností připomíná dokument. Autenticitu podtrhuje zejména skvěle snímané reálné prostředí: provoz nemocnice na pokojích, ve frontě na výplatu (na Ukrajině) i v sanitárním zákulisí, brutalita sexshopu, bezútěšná silnice, ruch užhorodského nočního podniku, či bezskurpulózní zneužívání a ponižování nelegálních gastarbeitrů (v Rakousku). Z reálně pojaté civilnosti přitom nevybočují ani dramatické, chlapsky drsné či jímavě lidské sekvence: např. zakázaná, nicméně přesto tajně probíhající komunikace uklízečky Olgy se starými pacienty v eldéence (vynikající scéna tance s dědou-ctitelem!), nebo pokořující „hrátky“ s ukrajinskou prostitutkou na pokoji. Naopak ji spíše podtrhují. K pozitivům filmu připočtěme i skvěle vystižený „Východ“ od slovenských hranic až po Ukrajinu, kde každý drobný náznak dokresluje zvláštní atmosféru regionu i nedůstojnou konfrontaci s dvojicí Rakušanů. Nebo na první pohled úzkostlivě hygienické prostředí rakouské nemocnice, ve skutečnosti však trpící niternou sterilitou a duchovní prázdnotou.

Škoda, že se tvůrci snímku neuměli vzdát některých nadbytečných záběrů ve prospěch celkové dynamičností. Kdyby častěji využívali náznaku a zkratky, zbavili by film jisté rozvláčností, která na některých místech snižuje jeho působivost. I tak je ovšem Import/Export pozoruhodnou výpovědí o tom, co stále ještě rozděluje Východ a Západ a hlavně o tom, co spojuje životy zdejší i tamní mladé generace.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Prequel Šíleného Maxe se odkládá, Furiosy se dočkáme až v roce 2024

Prequel Šíleného Maxe se odkládá, Furiosy se dočkáme až v roce 2024

16. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Mad Max: Zběsilá cesta patří k tomu nejlepšímu, co na poli akčních filmů vzniklo, a to nejen za posledních deset let.
Padla poslední klapka disneyovského Predátora

Padla poslední klapka disneyovského Predátora

15. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Ani jsme se nenadáli a další Predátor je hotový, respektive míří z placu do postprodukce.
Bondovka Není čas zemřít představuje nové agentky

Bondovka Není čas zemřít představuje nové agentky

14. 9. 2021 | Trailery | Adam Homola

James Bond na to nebude v novém filmu sám, to už víme nějakou dobu. A teď se můžete na nové agentky podívat hezky zblízka.
Tom Cruise si může oddechnout. Konečně dotočil další Mission Impossible

Tom Cruise si může oddechnout. Konečně dotočil další Mission Impossible

13. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Sedmá Mission Impossible je hotová, ale osmička Cruise ještě pořád čeká.