![]() |
Přesto a nebo snad právě proto se Shore, velký fanoušek Tolkiena, začal na své dílo velmi intenzivně připravovat. Více než čtyři měsíce strávil studiem jednak Tolkienovských příběhů a historických děl, ale také středověké i klasické hudby, ve které by mohl najít inspirace k Pánovi Prstenů. Právě nesmírná zodpovědnost a opravdové zapálení do žánru nakonec rozhodlo, že si režisér Peter Jackson zvolil jako skladatele právě Shorea.
Na soundtracku, jehož délka je potěšitelných 71 minut, je umístěno 18 skladeb, které zastupují všechna významná témata ve filmu. Vzhledem k tomu, že z celkových tří hodin děje je přes 150 minut podbarveného hudbou, je to úctyhodný výkon.
Shore zkombinoval osvědčené sbory se sólovým zpěvem, stejně jako nechal bouřit orchestr, střídajíc jej se samostatnou performancí jednotlivých nástrojů. Výsledkem je celkově velmi povedený, i když ne zrovna inovativní soundtrack, na kterém se v rychlém sledu střídají témata plná naděje s místy, kdy pocítíte zbytečnost a zmar nad průběhem a velmi nejistým cílem pachtění se Společenstva, ale především malých drobečků, na jejichž ramenech se usadila tíha odpovědnosti za budoucnost Středozemě.
Hned v úvodní skladbě Prophecy zazní sbory zpívající jedním z jazyků Tolkienova světa a ukazují tak, jakou práci si Shore dal s autentičností svého díla. Stejně je tomu i v řadě jiných písní jako například Lament for Gandalf (součást skladby Lothlorien), Treason of Isengard, či v náznacích (It May Be) nebo naopak zcela otevřeně (Aníron, jako součást Council of Elrond) v elfětině v podaní irské zpěvačky Enyi.
Těžko soudit, zda účast právě Enyi na celém projektu byla více obchodním kalkulem nebo dobrým úmyslem. V každém případě to bude právě její jméno, které soundtracku zajistí úspěch na hudebním trhu stejně, jako procítěná kanaďanka Celine Dion, doprovázela Leonarda di Capria na cestě do hlubin ledového oceánu a soundtrack Titaniku k nejvyšší příčce žebříčku prodeje filmové hudby. Pokud už ale její přítomnost připustíme, je třeba uznat, že na škodu celému soundtracku rozhodně není.
Její pevně zakotvený hlas ve skladbě Aníron, na níž se autorsky podílela, i když zřejmě pod vedením či vlivem Shora, stejně jako závěrečná „titulková“ It May Be nenechávají nikoho na pochybách, zda keltské motivy dobře zapadnou do mýtické Středozemě. Zvláště pak Aníron, milostný motiv Arwen a Aragorna, podaný ve vybroušené elfštině dává tušit, že s textem od Romy Ryan, přeloženým Davidem Salem má Pánu prstenů rozhodně co nabídnout.
Z dalších skladeb zaujme na CD hned druhá, Concerning Hobbits, v níž se čistě veselé hobití motivy v podání flétny, houslí a spinetu mísí s očekávanými obavami z budoucnosti. Stejný hobití motiv je pak patrný těsně před prvním setkáním s Nazgúlem ve skladbě The Black Rider, kde však přechází v tóny symfonického orchestru velmi účinně katalyzující strach ze smrti hobití čtveřice. Stejně pozoruhodné je podání útěku před skřety a boj z Balrogem v písni The Bridge of Khazad Dum kombinující bojové motivy s dojímavými tóny bolesti ze ztráty Gandalfa.
Za zmínku rozhodně stojí doslova dech beroucí momenty, kdy kamera prolétá podzemními skřetími doly u Orthanku, zatímco bouří smyčce, bubny a žestě spolu s The London Voices a vás mrazí v zádech. Přestože tyto momenty mohou leckomu připomenout Polerdourisova Conana či pasáž O Fortuna z Orffova opusu Carmina Burana, nelze v žádném případě nařknout Shora z vykrádání.
Soundtrack z filmu Pán Prstenů: Společenstvo Prstenu má i své stinné stránky, mezi něž rozhodně patří nevýrazný, i když poměrně často opakovaný motiv a příliš málo experimentování. Shore se držel toho, co před ním už někdo jiný udělal a v podstatě pouze alternoval. Z pohledu skladatele je to pochopitelné, Shore není Horner, Zimmer či Williams a nestojí za ním epická díla jako Braveheart, Willow či Schinder’s List a proto musel začít s něčím obyčejným, prověřeným. Právě proto není The Lord of the Rings: Fellowship of the Ring Soundtrack převratným dílem, ale „jen“ velmi dobrým kouskem ke stejně dobrému filmu.
Tracklist:
1. The Prophecy (3:54)
2. Concerning Hobbits (2:55)
3. The Shadow of the Past (3:33)
4. The Treason of Isengard (4:01)
5. The Black Rider (2:48)
6. At The Sign Of The Prancing Pony (3:14)
7. A Knife In The Dark (3:34)
8. Flight To The Ford (4:15)
9. Many Meetings (3:05)
10. The Council Of Elrond [featuring the song "Aniron"] (3:49)
11. The Ring Goes South (2:03)
12. A Journey in the Dark (4:20)
13. The Bridge Of Khazad Dum (5:57)
14. Lothlorien (4:34)
15. The Great River (2:43)
16. Amon Hen (5:02)
17. The Breaking of the Fellowship (7:21)
18. "May May It Be" - Enya (4:16)