Celostátní rada SAG-AFTRA se ve čtvrtek ráno sešla na zasedání, po němž jednomyslným hlasováním schválila doporučení ke stávce navržené vyjednávacím výborem, uvedl na tiskovém brífinku Duncan Crabtree-Ireland, hlavní vyjednavač SAG-AFTRA.
Podle stanovených pravidel mají členové SAG-AFTRA po dobu trvání stávky zakázáno navštěvovat filmové premiéry, účastnit se rozhovorů, chodit na předávání cen nebo filmové festivaly, a dokonce i propagovat jakékoli projekty na sociálních sítích nebo v podcastech.
Prezidentka SAG-AFTRA Fran Drescher vyjádřila během čtvrteční tiskové konference obvinila studia z vykořisťování. Prohlásila, že nástup streamovacích platforem a umělé inteligence výrazně narušil tradiční obchodní model zábavního průmyslu. Smlouvy SAG-AFTRA podle ní zůstávají zastaralé a nepřizpůsobily se těmto moderním vymoženostem.
Aliance filmových a televizních producentů, orgán zastupující filmová studia, v reakci na stávku tvrdí, že navrhla dohodu zahrnující „bezprecedentní zvýšení platů a zbytkových plateb, výrazně zvýšené stropy na penzijní a zdravotní příspěvky, ochranu během konkurzů, zkrácení opčních období seriálů a inovativní systém umělé inteligence, který chrání digitální zastoupení členů SAG-AFTRA“.
Aliance filmových a televizních producentů (AMPTP) ve svém prohlášení ke stávce uvedla, že její návrh obsahuje také „průlomový návrh využití umělé inteligence, který chrání digitální podobizny herců pro členy SAG-AFTRA“.
Jenže když na to během tiskovky padl dotaz, Crabtree-Ireland odpověděla: „Tento 'převratný' návrh AI, který nám včera předložili, navrhl, že naši herci v pozadí a komparz by měli mít možnost nechat se naskenovat a dostat za to jednodenní plat. A jejich společnosti by měly vlastnit tento sken, jejich obraz, jejich podobiznu a měly by mít možnost ji používat po zbytek věků v jakémkoli projektu, který chtějí, bez souhlasu a bez náhrady. Takže pokud si myslíte, že je to převratný návrh, doporučuji vám, abyste se zamysleli znovu.“
Využívání generativní umělé inteligence bylo jedním z hlavních sporných bodů při vyjednávání mezi oběma stranami a je to také jeden z hlavních bodů, které trápí stávkující scenáristy.
Stávka vede k úplnému zastavení filmových a televizních produkcí, ale její důsledky jsou dalekosáhlé a přesahují pouhé zabránění hercům chodit na plac. Přitom samozřejmě nejde jen o herce – v souvislosti se zastavením produkcí jsou teď bez práce všichni filmaři a všechny profese, které jsou na palce potřeba. Obecně jde o takřka bezprecedentní zastavení celé hollywoodské mašinérie (scenáristé a herci společně stávkovali naposled v roce 1960) a bude nesmírně zajímavé sledovat, jak dlouho to obě strany vydrží.
Herci teď mají zakázáno:
Práce před kamerou, jako jsou:
- Herectví
- Zpěv
- Tanec
- Provádění kaskadérských kousků
- Pilotování letadel před kamerou
- Loutkoherectví
- Zachycení výkonu nebo práce s pohybem
Hlavní práce mimo kameru, jako např:
- ADR/Looping
- Televizní upoutávky (proma) a divadelní upoutávky
- Hlasový projev/dabing
- Zpěv
- Vyprávění, včetně zvukových popisných služeb, s výjimkou případů, kdy se na tyto služby vztahuje jiná kolektivní smlouva uvedená v Oznámení o kolektivní smlouvě.
- Členům týkající se nestávkových prací
- Koordinace kaskadérů a související služby
Další práce:
- Práce v pozadí
- Práce v záloze
- Fotografování a/nebo dablérství
- Zkoušky kostýmů, kostymérny a líčení
- Zkoušky a kamerové testy
- Skenování
- Rozhovory a konkurzy (včetně nahrávání na vlastní materiál)
Propagace:
- Propagace/reklamní služby pro práci v rámci televizních/divadelních smluv, jako např.:
- Zájezdy
- Osobní vystoupení
- Rozhovory
- Konference
- Výstavy pro fanoušky
- Festivaly
- Akce na uváženou
- Panely
- Premiéry/promítání
- Předávání cen
- Junkets
- Vystoupení v podcastu
- Sociální média
- Předvádění ve studiu
Ostatní:
- Jednání a/nebo uzavírání a/nebo souhlas s:
- smlouvu o poskytování služeb, na které se vztahuje pojištění, v budoucnu
- jakékoli nové smlouvy týkající se merchandisingu v souvislosti s pokrytým projektem
- vytváření a používání digitálních replik, včetně opětovného použití předchozího díla
- Vystupování na upoutávce na zastřešenou produkci nebo na jiném pomocném obsahu souvisejícím se zastřešenou produkcí