Daleko od minnesotského městečka New Ulm, v slunném Miami se rada ředitelů rozhodne zavřít ulmskou továrnu. Konec konců, zisk je jediné, na čem záleží. Nicméně když přijde na to, kdo pojede do New Ulmu a věc vyřídí, přihlásí se jediná dívka mezi manažéry – Lucy Hillová (Renée Zellwegerová); pánové se zimě a nepříjemnostem vyhnou. Lucy se tedy vypraví na sever, velmi daleko na sever, na který není připravena. Od nevhodného oblečení, přes nevytopený byt až k nepochopení, co to vlastně znamená pracovat v továrně. Během přizpůsobování se místním podmínkám Lucy zjistí, že továrny nejsou jenom o zisku, ale také o pracovních místech a lidech, kteří v dané obci žijí. Lucy propadne okouzlení z možnosti stát se zachránkyní lidských osudů a rozhodne se pomoci továrně i městečku. Najde vhodný místní produkt, který zajistí budoucí zisk a představí ho radě ředitelů. Ty to potěší. Ovšem teď chtějí továrnu prodat konkurenci, která ji chce zavřít, aby se zbavila konkurence. Film v kostce zachycuje základ amerického obchodního života (i Čechům dnes už známá věc).
Jsou tu dobré komické scény mezi něž patří první setkání Lucy a vedoucího odborových svazů Teda. Lucy neví, kdo Ted je a později trpce lituje své prostořekosti. A když uvízne s autem ve sněhové záplavě, pro navázání osobního vztahu to není špatné. První velký nákup pro Tedovu třináctiletou dceru, která se mění z Popelky v princeznu, má svoje kouzlo. A pak je tu popis místního života, nuda, zaznamenávaná fotografiemi lepenými v album. A což teprve jehlové podpatky...
Nicméně je tu také řada klišé: malé město, kde se všichni znají a všichni si pomáhají. Solidární, až příliš jednotní dělníci v továrně, kteří podporují svého předáka Stu Kopenhafera (J.K. Simmons), muže bez iluzí a s jasnou mluvou. Rodáci, kteří umějí promíjet a dávat, protože je jim to přirozené (nejde o Indiány, zde jsou to rodáci ze státu Minnesota a možná také z obou Dakot). Ale ve skutečnosti se americká maloměsta nezměnila od časů Sinclaira Lewise a jeho románu Hlavní třída. Jsou sobecká, omezená, rozdělená podle peněz na společenské vrstvy, zrádná a snobská. Stále bitvě mezi sousedy, soutěžícími tvrdě o všechny malé výhody a moci, jež se v malém městě najdou. Kdyby vyla malá města v Americe jako New Ulm v tomto filmu, žili bychom ve zcela jiné společnosti.
Tento film je čirá nostalgie. Touha po starých dobrých časech, které nikdy nebyly. Sen o dobrých lidech, kteří spolupracují s dalšími dobrými lidmi, a večer se všichni vrátí domů k usměvavým rodinám. Což také není pravá realita. A je tu také kousek velmi smutné pravdy: všude na světe existují města a městečka, jejichž existence závisí na nějakém odvětví průmyslu, které udržuje město v chodu a jeho tvrdě pracující obyvatele živí. A když pak tento průmysl zmizí, město vlastně zahyne. Vznikne nová vrstva zoufalých lidí. Pamatujete na Flint, Michigan, který udělal Michaela Moore slavným?
Síla Renée Zellwegerové byla vždy v její schopnosti spojovat komiku s přesvědčivou emocí. Tady jsou obě její schopnosti třeba. Jejím partnerem a oponentem je Harry Connick Jr. v roli Teda Mitchela, vdovce s třináctiletou dcerou, odborového předáka a nakonec – snad také milého muže. (To poslední je diskutabilní.) Jeho role ale nepřináší žádné překvapení, což je škoda. Doplňuje je skvělá Siobhan Fallon Hoganová v roli sekretářky Blache Gundersonové, která Lucy seznamuje s životem ve městě a továrně a někdy ji i pokárá (velmi mile, pochopitelně).
Pokud si myslíte, že v Minnesotě prostě nemůže být taková zima, jak předvádí film, vězte, že domy, které mají elektrickou zástrčku, ke které si připojíte auto, než ho nastartujete, mají větší tržní cenu než ty, které takovou službu nenabízejí. Mám podezření, že město Winnipeg v Kanadě, kde film natáčeli, je stejně chladné. Brr…