Harry Potter a vězeň z Azkabanu

10. 6. 2004 - 14:37 | Téma | red

Harry Potter a vězeň z Azkabanu zdroj: tisková zpráva

Třetí z filmů o „čarodějově učni“ s nachovou jizvou ve tvaru blesku na čele mění v souladu s vývojem literárních předloh J

Třetí z filmů o „čarodějově učni“ s nachovou jizvou ve tvaru blesku na čele mění v souladu s vývojem literárních předloh J. K. Rowlingové svůj žánr. Je temnější, děsivější a magičtější než předchozí části, lepší však není. V dvouapůlhodinové fantasy Harry Potter a Vězeň z Azkabanu se obrýlený kouzelník snaží odhalit tajemství Siriuse Blacka, uprchlíka z čarodějnického žaláře, za jehož mřížemi skončil za dávné spolčení s Vy-víte-s-kým a za odpovědnost za smrt Harryho rodičů. Stopy zločince, jenž údajně chce nyní zabít i Harryho, však do Bradavic sledují mozkomorové, přízrační strážci Azkabanu vysávající radostné myšlenky...

Natáčení třetího snímku bylo ve znamení střídání tváří. Režiséra předchozích filmů Chrise Columbuse překvapivě, ale z řemeslného hlediska suverénně vystřídal Alfonso Cuarón (tvůrce uznávané erotické road movie Mexická jízda) a za zesnulého Richarda Harrise se v masce Brumbála objevuje Michael Gambon. Další inovací je proměna šatníku dětských hrdinů, kteří černokněžnické rubáše vyměnili za moderní oblečení (pohádkový retrosvět to nijak nenarušuje).

S kdysi „dětskými“ představiteli je však potíž, neboť dospívají mnohem rychleji než postavy, které ztvárňují: především Rupert Grint jako Ron a Tom Felton co by Draco Malfoy působí směšně, když jsou nuceni se pitvořit v infantilně ustrašených grimasách. (J. K. Rowlingová sice s každou knihou nechává hrdiny o rok zestárnout, jenomže dětským představitelům při vzniku prvního filmu Harry Potter a Kámen mudrců nebylo požadovaných jedenáct let, ale o jeden až o tři roky více.) „Dospělejší“ vzhled vadí méně u představitelky přemoudřelé šprtky Hermiony (Emma Watsonová), jež začíná být bezděčně přitahována k Ronovi, i u v minulosti nepříliš výrazného Daniela Radcliffea v titulní roli. S někdejším trýzněným a nevinným otloukánkem Harrym, jehož schopnosti již ve filmu o Tajemné komnatě začaly poukazovat jisté zmijozelské kořeny, začíná cloumat puberta. Je vznětlivější, agresivnější a zmatenější než dřív a proto „teenagerské“ vzezření jeho protagonisty nepůsobí tak nepatřičně.

Nové „dospělé“ postavy – Sirius Black (Gary Oldman), učitelka jasnovidectví Sibyl Trelawneyová (Emma Thompsonová) či již třetí profesor obrany proti černé magii příznačně pojmenovaný Remus Lupin (David Thewlis) – adekvátně zapadají do bizarně pitoreskního ansámblu, obsazeného i nadále výhradně britskými herci.

Stejně jako předchozí dvě části i třetí snímek vcelku věrně respektuje děj předlohy: obdobně jako ony začíná v domě Harryho mudlovských pěstounů a poté je vystavěn na „twinpeaksovém“ principu: sovy (respektive postavy) nejsou tím, čím se zdají být. Avšak vzhledem k tomu, že třetí kniha má čtyři sta stran (tj. o sto více než první dva svazky), její děj musel být více zhuštěn, což se místy (jako v případě „návratu do minulosti“ prostřednictvím obraceče času) nepatřičně podepsalo na přílišné zkratkovitosti vyprávění.

Zatímco první dva filmy dávkovaly humorná a napínavá místa s až nečekaně strašidelnými, třetí snímek chvílemi sklouzává již přímo do hororového žánru. I když ne pokaždé je takový explicitní žánrový kotrmelec ku prospěchu věci: akcí a digitálními triky předimenzované vlkodlačí finále působí jako by vypadlo spíše z Van Helsinga, zatímco mrtvolně éteričtí mozkomorové se nápadně podobají Černým jezdcům z Mordoru.

Alfonso Cuarón je v „potterovské“ řadě nesporně přínosem: nechává kameru proplouvat strašidelným labyrintem potemnělých chodeb s přemísťujícími se schodišti a oživlými středověkými obrazy, stejně jako se vznášet ve spanilých, „zeširoka“ koncipovaných jízdách nad čarokrásně tajemnými skotskými scenériemi. Digitální kouzla IL&M tentokrát nejvíce vyniknou během Harryho letu na hipogryfovi a při řádění Vrby mlátičky, při nichž je interakce živých herců a digitálních objektů téměř dokonalá.

Podobně jako v případě mnoha inspiračními vzory poučených románů J. K. Rowlingové, jejímž cílem není vytvářet „velkou“ literaturu (byť řada o Harrym Potterovi je „skrytě“ opředena hustou pavučinou intertextuálních odkazů), je nutné i u jejich filmových zpracování přistoupit na hru s předem danými pravidly. I navzdory změně na postu režiséra zůstává za nástupištěm devět a tři čtvrtě nadále uchován důmyslný, konsistentní a barvitý svět s vlastními zákonitostmi, jemuž – na rozdíl od vizuálně podobně omračující, ale pateticky sošné a smrtelně vážně se tvářící Jacksonovy ilustrace Středozemě – nechybí tajemství, magičnost, ale ani (byť tentokrát v poněkud omezené míře) hravost.

DISKUZNÍ FÓRUM

SOUTĚŽ

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce

Plinko je hra, která si postupně získala srdce mnoha hráčů nejen po celém světě, ale také v České republice. Čeští hráči mají nyní možnost vyzkoušet si tuto jedinečnou hru na stránkách Plinko česko, která kombinuje jednoduchost, zábavu a potenciál velkých výher. Plinko je hrou náhody, která se vyznačuje svou snadnou ovladatelností a rychlým tempem, což z ní činí ideální volbu jak pro začátečníky, tak i pro zkušené hráče.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce