
Akce se rozvíjí s tranceovou monotónností; kluci prostě jdou a jdou a jdou. Vrušení je pár – zprvu večerní ohníček, později Affleck absurdně uvízne na osamělé skále a Damon ho musí zachraňovat. Potom se objeví první fata morgány a nepříjemné stavy duše i těla vůbec.
Affleckův Gerry je výřečnější a dětinštější, zatímco ten Damonův je větší realista a pochybnosti ukrývá za kamennou tváří.
Jinak jsou figury ponechány v co nejuniverzálnější rovině. Navzájem se oslovují „Gerry“, ale nejmenuje se tak ani jeden. Gerry, nadávka pro všechno, pochází ze slangu Matta Damona a Caseyho Afflecka, herců a spoluautorů scénáře (a také spolustřihačů).

Minimum akce a zejména dialogů vtahuje diváka do situace. Zároveň může signalizovat vnitřní prázdnotu, či nechuť k citovým vazbám - ti chlapi neřeknou nic o sobě, ani se nezajímají o toho druhého.
Gerry se však dá mnohem přirozeněji chápat jako fyzická i mentální expedice, cesta k cíli, který kope jako nezkrocený kůň.

Obrovskou roli v Gerrym hraje obraz. Režisér snímá hrdiny svým tradičním voyeurským okem, které nemrká. Kamera Harrise Savidese jede na doraz – některé záběry jsou přerušeny jenom kvůli tomu, že prostě došel film (právě sekvence na skále). Ostatně už intro, ve kterém za doprovodu teskné kompozice Arva Pärta kamera pět minut trpělivě sleduje starý mercedes v argentinské pampě, dává tušit, co bude dál.
Van Sant však rozhodně není týpek, který by prostě kameru ráno někam zahodil a večer jí vyzvedl. Velkolepé uhrančivé scenérie dokumentárního charakteru doplňují kompozice promyšlené s ohromným citem. Bijákem navíc prosvítají autorovy vzory typu Bély Tarra; nezapomenutelný je záběr, ve kterém kamera sbírá profily obou rázujících hrdinů, kteří jdou po většinu času synchronně, pak se jejich tempa rozdělí, aby se nakonec zase sešli.
Zcela jedinečná je pak scéna ze závěru filmu, kdy se Gerryové noří ze tmy do svítání a jejich protáhlé figury trhaně kráčí po bílém solném jezeře pryč.

Diváckou nepřístupností, zapříčiněnou nulovým tempem a prázdnotou v charakterech pak Gerry silně připomíná Hnědého králíčka (The Brown Bunny) Vincenta Galla. Ten loni v Cannes soutěžil právě s Van Santovým Slonem a dostal výrazně na frak.
Když budu Gerryho srovnávat s dějovějším Slonem, neubráním se nakonec dojmu, že je to právě přítomnost viditelného děje, co mi na novějším Van Santově snímku vadí.