Gerry

18. 5. 2004 - 3:15 | Téma | red

Gerry zdroj: tisková zpráva

CANNES 2004: Kdo vyhraje letos, se dozvíme v sobotu. Zatím si připomeňme loňského vítěze - Guse Van Santa, který těsně před SLONEM natočil s Caseyem Affleckem a Mattem Damonem naprosto ojedinělý existenciální biják GERRY. Napsal: ŠIMON ŠAFRÁNEK. +Fotogalerie. Po větších a komerčních bijácích Dobrý Will Hunting (Good Will Hunting) a Osudové setkání (Finding Forrester) se Gus Van Sant ve svých dalších dvou snímcích Gerry a Slon (Elephant) vrátil k úzkému štábu a minimalistickému ději

Po větších a komerčních bijácích Dobrý Will Hunting (Good Will Hunting) a Osudové setkání (Finding Forrester) se Gus Van Sant ve svých dalších dvou snímcích Gerry a Slon (Elephant) vrátil k úzkému štábu a minimalistickému ději. A hned ten první, Gerry, je absolutně fascinující a strhující biják. Nekompromisní režijní vedení však nechává málo prostoru pro toleranci: tenhle film budete buď milovat, nebo nenávidět.

Gerry Dva kamarádi se jen tak nalehko vydají na krátký trek pustinou. Cílem je ‚the thing‘, čili ‚to‘, věc sice dokonale abstraktní, zřejmě ale nějaká přírodní zvláštnost. Po chvíli to kluky přestane bavit, vydají se zpátky k autu, ale ztratí směr. Silnice je v nedohlednu, okolo jen keříky a nikde žádná cedule, domorodec, nebo stánek s občerstvením.

Akce se rozvíjí s tranceovou monotónností; kluci prostě jdou a jdou a jdou. Vrušení je pár – zprvu večerní ohníček, později Affleck absurdně uvízne na osamělé skále a Damon ho musí zachraňovat. Potom se objeví první fata morgány a nepříjemné stavy duše i těla vůbec.
Affleckův Gerry je výřečnější a dětinštější, zatímco ten Damonův je větší realista a pochybnosti ukrývá za kamennou tváří.
Jinak jsou figury ponechány v co nejuniverzálnější rovině. Navzájem se oslovují „Gerry“, ale nejmenuje se tak ani jeden. Gerry, nadávka pro všechno, pochází ze slangu Matta Damona a Caseyho Afflecka, herců a spoluautorů scénáře (a také spolustřihačů).

Gerry Při své pouti za nejasným cílem kluci téměř nemluví. Kromě občasného řešení aktuální situace má v úvodu filmu každá z postav jeden monolog, který se tak, či onak týká prohry. Nejprve Damon vypráví o slovní soutěži, ve které soutěžící neuhodla poslední písmenko, později Affleck vítězoslavně oznámí, že v počítačové hře dobyl Théby. Pak vyjde najevo, že Théby sice dobyl, ale vzápětí přišel o všechno.

Minimum akce a zejména dialogů vtahuje diváka do situace. Zároveň může signalizovat vnitřní prázdnotu, či nechuť k citovým vazbám - ti chlapi neřeknou nic o sobě, ani se nezajímají o toho druhého.
Gerry se však dá mnohem přirozeněji chápat jako fyzická i mentální expedice, cesta k cíli, který kope jako nezkrocený kůň.

Gerry Oba herci, v reálu velcí kamarádi, zvládli enormní zátěž, podávají věrné výkony a výborně se doplňují: Affleck kraluje v úvodu, Damon v závěru, což skvěle koresponduje s vývojem kina.

Obrovskou roli v Gerrym hraje obraz. Režisér snímá hrdiny svým tradičním voyeurským okem, které nemrká. Kamera Harrise Savidese jede na doraz – některé záběry jsou přerušeny jenom kvůli tomu, že prostě došel film (právě sekvence na skále). Ostatně už intro, ve kterém za doprovodu teskné kompozice Arva Pärta kamera pět minut trpělivě sleduje starý mercedes v argentinské pampě, dává tušit, co bude dál.
Van Sant však rozhodně není týpek, který by prostě kameru ráno někam zahodil a večer jí vyzvedl. Velkolepé uhrančivé scenérie dokumentárního charakteru doplňují kompozice promyšlené s ohromným citem. Bijákem navíc prosvítají autorovy vzory typu Bély Tarra; nezapomenutelný je záběr, ve kterém kamera sbírá profily obou rázujících hrdinů, kteří jdou po většinu času synchronně, pak se jejich tempa rozdělí, aby se nakonec zase sešli.
Zcela jedinečná je pak scéna ze závěru filmu, kdy se Gerryové noří ze tmy do svítání a jejich protáhlé figury trhaně kráčí po bílém solném jezeře pryč.

Gerry I přes svou nepopiratelnou krásu je Van Santova divoká příroda v Gerrym nehostinná a nepřátelská. Městský člověk si v ní evidentně nedokáže poradit. Domorodci navíc jako kdyby vymřeli (mrtví osli u silnice), nebo se jednoduše odstěhovali do města. Svým způsobem to připomíná patálie hrdinů ze Záhady Blair Witch (The Blair Witch Project). V obou filmech hrdinové uplatňují své zděděné instinkty, či vyčtené znalosti – zde hledání vody pomocí zvířecích stop: „Buď vedou k vodě, anebo k místu páření, a když se spáří, dostanou žízeň a půjdou se napít.“ Zajímavé je, že i ta příroda venkoncem připomíná zpráchnivělá a pustá ústa bezzubé stařeny – po zvířatech zbyly stopy, po vodě vidiny.

Diváckou nepřístupností, zapříčiněnou nulovým tempem a prázdnotou v charakterech pak Gerry silně připomíná Hnědého králíčka (The Brown Bunny) Vincenta Galla. Ten loni v Cannes soutěžil právě s Van Santovým Slonem a dostal výrazně na frak.
Když budu Gerryho srovnávat s dějovějším Slonem, neubráním se nakonec dojmu, že je to právě přítomnost viditelného děje, co mi na novějším Van Santově snímku vadí.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

9. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Nový thriller Netflixu Žena v okně s Amy Adams v hlavní roli se blíží a novým trailerem připomíná brzké vydání.
Kdo mi jde po krku postaví Angelinu Jolie proti zabijákům a lesnímu požáru

Kdo mi jde po krku postaví Angelinu Jolie proti zabijákům a lesnímu požáru

8. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Warner Bros představují první trailer na nadcházející thriller Kdo mi jde po krku s Angelinou Jolie v hlavní roli.
Potvrzeno: Sylvester Stallone už v Creed III nebude

Potvrzeno: Sylvester Stallone už v Creed III nebude

7. 4. 2021 | Novinky | Adam Homola

Boxerské drama Creed bylo výborné a Stallonovi přihrálo nominaci na Oscara. Jenže teď se svou nejslavnější rolí asi definitivně končí.
Space Jam: Nový začátek posouvá věci do digitálního světa

Space Jam: Nový začátek posouvá věci do digitálního světa

6. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Warner Bros toho budou mít letos docela dost, ale vedle všech těch Matrixů a Dun by neměl zapadnout ani nový Space Jam.