Dost dlouho se mi nestalo, abych měl z filmu v kině takhle rozporuplné pocity.
Karel Roden je velmi, velmi dobrý, aniž by se snažil nějak otrocky napodobovat Saudkovu řeč nebo mimiku. Jen mi přišlo poněkud divné, že vypadá asi o 30 let mladší, než by měl být mistr, a připadalo mi, že z úst skutečně starého chlípníka by některé ty zaprášené bonmoty zněly méně strašidelně a jaksi stylověji. Ale každopádně Roden = palec nahoru.
zdroj: Bioscop
A zpočátku jsem byl celým filmem slušně nadšen. Roden bonmotuje, do toho hezky sestříhané sekvence z jeho focení a smilnění, k tomu velmi slušná hudba, a tak dále...
No a pak jsem se začal už trochu nudit, čekal jsem, kdy buď začne nějaký děj, nebo film skončí, podíval jsem se poprvé na hodinky a zjistil jsem, že utekla sotva půlhodina z více než dvouhodinového filmu.
A další hodinu to bylo značně neveselé, neboť následovaly další a další scénky, které se sice odehrávaly v průběhu pěti let, vystupovaly v nich různé ženy, ale bylo to stále dokola totéž: Objeví se nějaká žena, je Rodenem (tedy Saudkem) zcela uhranuta, Roden ji nejdříve ignoruje a pak osouloží, ostatní ženy na ni žárlí a mezitím na plátně plandají kyprá prsa a zadnice (ať už některé z těch žen, nebo nějaké náhodné modelky či prostitutky, která jde zrovna kolem). Kdyby se ty scény mezi sebou jakkoliv proházely, bylo by to jedno.
zdroj: Bioscop
Teprve někdy ve dvou třetinách filmu začne vycházet najevo, že jedna z těch žen (Líba) má hrát o něco zásadnější roli a teprve ve třech čtvrtinách začne něco, co se dá nazvat příběhem: Z Líby se stane parazitická svině, Saudka sprostě okrade o všechno, dovede ho téměř k fyzickému kolapsu, Saudek jde k soudu, nic nevysoudí a je konec.
(Pro jistotu upozorňuji, že nemám tušení, jak moc tato zápletka odpovídá reálnému Saudkovu životu, a nijak k tomuto faktoru nepřihlížím.)
Film na mě působil dojmem, jako kdybych se díval na poměrně slušné třicetiminutové drama, kterému ale předchází devadesátiminutová (tzn. k nepřežití dlouhá) upoutávka a představení postav (které měly mít maximálně 20 minut celkem).
zdroj: Bioscop
Můj pocit z prvních 90 minut je opravdu velmi rozpačitý. Vidíme mnoho scén, které mají jen pár desítek sekund a naprosto nijak nesouvisejí s tím, co bylo před nimi, nebo bude po nich. Jen je potřeba ocitovat vznik nějaké fotky, která zřejmě patřila k zásadním mistrovým dílům. Nebo je potřeba poukázat na to, že mistr byl v koncentráku, takže je jeho horečnaté vzdychání ze sna doprovázeno minutou prolínaček na malé děti s "Jude" hvězdami za ostnatým drátem a zlého tlustého esesáka (což je jedna z mála scén filmu, které jsou totálně nepodařené a nechtěně vtipné). Především je ale značná část těch scén pořád totéž dokola, bez zajímavých postav, bez širších souvislostí a s humorem, který je v lepším případě "pitoreskní a košilatý", v horším případě "jako od Zdeňka Trošky". Asi polovinu sálu při novinářské projekci tvořili důchodci neznámého původu, kteří se strašlivě smáli jakékoliv nahotě a čemukoliv, co jakkoliv souviselo se sexem. Takže i když ke konci filmu zcela zničený Saudek na pokraji šílenství zařve na Líbu nějakou naprosto nechutnou a zlou nadávku o "poševní chorobě", dobrá polovina kina se tomu od srdce zasmála, z čehož jsem měl opravdu nepříjemný pocit, že buď jsou ti důchodci zmrdi, nebo já nechápu, co je to humor.
zdroj: Bioscop
Nebýt poslední půlhodiny, byl bych mnohem nesmlouvavější. Ale právě v těch posledních 30 minutách se z filmu konečně vyloupne něco, co se dá nazvat "slušným filmem" a nikoliv jen "sérii pitoreskních, občas vtipných, občas stylových scének".
P.S: Přestože na plakátě i v úvodních titulcích filmu stojí "Fotograf - Dámy, radím, vám, do klidu!", oficiální název je údajně jen Fotograf.
Hodnocení: 50 %