Romantické filmy jsou specifickým typem kinematografie, obvykle určené výhradně ženským divačkám. Snímek Před půlnocí je však jiný – třeba už jen proto, že většině romancí na dovyprávění zápletky stačí jeden film. Naopak Před půlnocí se odvážil ukázat story ústřední dvojice hned ve třech filmech roztažených po osmnácti reálných letech.
Trocha osudu s chytrými dialogy
Jednoho vídeňského dne roku 1995 se zcela náhodou ve vlaku setkal osudový pár Jesse a Celine. V následujících hodinách se vydali na zasněnou prochází setmělým městem, zažívajíc setkání, které je promění na celý život. Když si na konci soumraku dali sbohem a zanechali sebe i diváky v slzách dojetí, mohl to být konec jednoho originálního romantického filmu.
Takového, jež jde až na dřeň podstaty, nebojí se ponořit do opujující atmosféry a pro netriviální dialogy může být stejně sympatický mužům i ženám.
Leč filmařům to přišlo jako konec bez konce. Trvalo devět let, než se kultovní Před úsvitem z roku 1995 dočkal nikým nevyhlíženého pokračování. A na rozdíl od mnoha jiných pokračování vykročilo Před soumrakem z roku 2004 podobně ambientním tónem, nikoliv vršením efektů. Najednou už to nebyli dva studenti, mladí a plní ideálů.
zdroj: Archiv
Jesse a Celine se omylem sešli podruhé a tentokrát řešili všední trable života dospělých i toho, že až doposud svou ojedinělou vídeňskou sešlost z roku 1995 nikdy neopakovali. A diváci, kteří mezitím zestárli, tak činili spolu s nimi.
Nyní, o dalších devět let poté ve filmu Před půlnocí, dochází série svého konce. Jesse a Celine konečně tráví život v manželství, vychovávají dvojici dcer a na první pohled dokončili svůj někdejší sen o společném životě. Jenže stereotypní existence si vybírá svou daň a romantika dostává na frak. Při další osamělé noci, když se jim dostane požehnání hlídání pro děti, začne nostalgie osmnácti let jednoho vztahu dostávat povážlivé trhliny…
Romance na pokračování
Jednotlivé filmy trilogie není třeba sledovat jako seriál, takže nový divák se dobře orientuje, i pokud si jednu z nejlepší romantických sérii všech dob nedoplní úplně celou. Pro dlouhodobé vyznavače příběhu Jesse a Celine je však každé pokračování darem z nebes i prokletím toho, jak znovu naturalisticky dojde k rozebrání naivního zakončení předchozího dílu až na samotné prvočinitele.
Za trilogii je odpovědný režisér Richard Linklater a právě jemu patří dík za to, že intimní konverzační drama natáhl na vskutku epickou plochu. Sám Linklater má ostatně k látce osobní vztah – nápad na první díl vzešel z jeho vlastního zážitku, když noční procházel Philadeplhií spolu s náhodně potkanou ženou.
Inteligentní scénář natočený během pouhých patnácti dnů mu zajistil Stříbrného medvěda z MFF v Berlíně i nehynoucí obdit každého, komu se běžné romantické komedie z duše příčí.
To při pokračování z roku 2004 se film odřel už o samotnou nominaci na Oscara za původní scénář. Linklater přitom společně s představiteli obou hlavních rolí, Ethanem Hawkem a Julie Delpy, na scénáři pracoval společně.
Podobně jako předchozí dva snímky i třetí utržil široký aplaus kritiků i diváků. Třetí díl si na agregačním serveru Rotten Tomatoes vysloužil pozitivní hodnocení od 98% recenzentů a průměrné skóre 88%, přičemž se znovu seriózně spekuluje i nad případnou nominací na Ceny akademie.
Jeho posmutnělé a deziluzorní téma nemusí být po chuti těm, kdo si libují v nezávazné červené knihovně – na takové diváky však Linklater ani nemíří. Chcete-li proto okusit trochu jiný, intimnější a dospělejší náhled na lásku napříč životem, opěvované finále série Před půlnocí vás rozhodně nemůže zklamat.