Fanny a Alexandr (Fanny och Alexander)

- Téma autor: red

Ingmar Bergman po celá desetiletí oslovoval umění milovné publikum, ohromoval je svými výpravami do tajů lidské (a především ženské) duše

Ingmar Bergman po celá desetiletí oslovoval umění milovné publikum, ohromoval je svými výpravami do tajů lidské (a především ženské) duše. Dokázal postihnout nejen jemňoučké předivo vztahů mezi lidmi, ale také vyhmátnout nejrůznější strachy ukryté v podvědomí. Po celou druhou polovinu minulého století patřil Bergman mezi filmařské stálice, které ovlivňovaly ani ne tak vypravěčství samé, jako spíše pozvolné, mnohovýznamové rozkrývaní vyprávěného příběhu.

Většinu jeho děl tvoří komorní dramata, ale občas se rozmáchl k rozměrné historické fresce. V 70. letech to bylo např. Hadí vejce, o desetiletí později Fanny a Alexand. Tento tříhodinový rodinný epos (existuje k němu i stejnojmenný televizní seriál) můžeme pokládat za jakousi přehlídku autorových nejoblíbenějších postav, témat i postupů. Vnáší sem přesné postřehy o společenském klimatu v době před sto lety, ať již je to bylo družné a veselé měšťanské prostředí, zachmuřená strohost biskupova domu nebo magická přitaživost příbytku starožitníkova. Pečlivě oživuje dobové zvyklosti a obyčeje, podrobně si všímá stolování, sociální hierarchie, postavení služebnictva. Postihne víření dobových kostýmů i zařízení pokojů, s málody vídanou přirozeností evokuje nikoli jen vnější podobu, ale přímo zživotňuje zvolená prostředí, aniž by se sebeméně kochal náznakem nostalgie. Rozmáchle zachycuje dávné společenské konvence i jejich porušování, načrtává nápady zraňující i rozverné - viz třeba působivý výjev se zapalováním prdů.

Veškeré dění je nazíráno dětskýma očima Fanny a Alexandra. Jejich matka ovdoví a provdá se za přísného duchovního (stejně jako ostatní znepokojivé záporné figury se u Bergmana tento člověk jmenuje Vergerus). Dětem skončí jejich bezstarostné dětství, náhle se ocitají v bludišti tíživých příkazů a zákazů, jimž se marně vzpírají. Přísný režim těžce doléhá na jejich - a zvláště Alexandrovu - obrazotvornost. Nastupují tělesné tresty a domácí vězení, zavírání v temné místnosti. Chlapec si stále častěji vypomáhá výpravami do světa vlastních snů a představ, do světa přeludů, kde viníci neuniknou spravedlivému postihu.

Bergman svůj rodinný portrét dovedně zaplňuje množstvím rázovitých postaviček, s porozuměním sleduje jejich počínání, ať již je zdrojem veselí a bezstarostné pohody, nebo naopak stísněnosti a děsivých traumat. Odmítá se věnovat jen ústředním postavám, které naopak do celkového mumraje – stávají se tak součástí rozsáhlého náčrtu švédské společnosti. V hereckém obsazení nalezneme řadu Bergmanových oblíbenců: Erlanda Josephona, Harriet Anderssonovou, Allan Edwalla, Jarla Kulleho. Důležité dětské role svědomitě ztvárnili Bertil Guve a Pernilla Allwinová.


Režisér popouští uzdu fantazijnímu rozletu, umocněnému i barevnou nablýskaností, do níž se noří především vánočně vyzdobený dům v první třetině vyprávění. Poté převládají potemnělé odstíny. Ty mohou odkazovat k rozdílným významům: jednou probouzejí tíseň, když souvisejí s drilem bezmála vězeňským, podruhé ovšem tajemné příšeří uvolňuje rozlet snění a představ (neboť starožitníkův krám skýtá bezpečí). Bergmanův dvorní kameraman Sven Nykvist používá barevné řešení jako součást katarzního účinu, barvy v jeho pojetí nabývá výrazných charakterizačních hodnot.

Film byl u nás poprvé uveden v roce 1986 a dočkal se veskrze příznivého ohlasu. Možná i proto, že se neuzavíral do trudnomyslných podobenství, do pečlivě vykroužených vlnek na téměř nehybné hladině lidské existence. Zde naopak kypí život v jeho rozličných podobách, ačkoli svírán všelikými protivenstvími. Právě nebývalá naděje, která celé vyprávění provází, vtiskuje snímku překvapivou vroucnost, kterou vděčně přijali jak diváci, tak třeba členové americké Akademie, která Fanny a Alexandru udělila čtyři Oscary - za nejlepší zahraniční film, za kameru, výpravu a kostýmy.

Dokina.cz nabízí nejpřehlednější program kin na českém internetu. Programy kin sledujeme nejen v Praze a Brně, ale i v dalších městech, jako jsou Ostrava, Olomouc, Hradec Králové, České Budějovice, Plzeň a na mnoha dalších místech. Stejně tak vedle nejznámějších sítí Cinema City a Cinestar přinášíme i programy menších kin po celé České republice. Náš program kin je vždy kompletní a přehledný, takže snadno zjistíte, na jaký film a do jakého kina zajít.