A je to prý podle slavné literární předlohy, která se asi líbí lidem, co čtou "Twilight"...
A teď o něco vážněji (ale ne o moc).
Pokud náhodou pohádku o Mojžíšovi neznáte, celý tento film vám bude připadat naprosto tripovitý, WTF a bez nejmenšího smyslu.
Pokud pohádku o Mojžíšovi znáte (nebo aspoň filmy Desatero přikázání či Princ egyptský, který se mi velice líbil), pak vám tento nový velkofilm Ridleyho Scotta nabídne neotřelý pohled na tuto klasickou látku. Je to pohled někdy zajímavý, někdy nechtěně směšný, někdy totálně WTF, ale rozhodně je neotřelý.
zdroj: Cinemart
Příběh začíná nikoliv košíkem v řece, jak bývá zvykem, nýbrž již dospělým Mojžíšem, který se svým nevlastním bratrem Ramsesem Joel Edgerton vyvražďuje domorodé kmeny a soupeří o přízeň otce Faraona (John Turturro, takže Jesus!!!).
Těchto úvodních 30 minut ve mně vzbudilo velkou naději, protože byly zajímavé z čistě filmově - dějově - hereckého hlediska. Přestože nikdo z herců nevypadá ani vzdáleně egyptsky, vzájemné pnutí jejich postav je velmi zajímavé a herectví je příjemně civilní, nechávající nás nahlédnout do niter těchto postav, které v tuto chvíli ještě působí sympaticky realistickým dojmem. V tuto chvíli!
Bohužel, pak se objeví Deus ex Machina Ben Kingsley, který Mojžíšovi prozradí, že není pravým faraonovým synem, Mojžíš hned na to zabije dvě nevinné stráže, které mu nic neudělaly, a začne provádět všechen ten crazy shit, který provádí v Bibli, a který nemá nic společného s tou zajímavou, civilní první půlhodinou.
Ridley Scott (a několik scenáristů) se snaží místy být kontroverzní, třeba když Boha ztvární místo tradičního hořícího keře jako malého arogantního chlapečka s britským přízvukem (a hořícím keřem nenápadně v pozadí). Také to nějakou dobu vypadá, jako by tvůrci naznačovali, že se možná Mojžíš jen praštil do hlavy, všechna boží zjevení jsou jeho halucinace a k "ranám egyptským" došlo jen souhrou okolností. Ale časem se to ukáže jako mylná domněnka, protože se pak dějí i bezpochyby nadpřirozené věci...
Místy je vidět sympatická snaha o dekonstrukci klasické podoby tohoto příběhu, jako třeba když Mojžíš pronese tradiční "Let my people go!" a Ramses na to zcela vážně odpoví "Z ekonomického hlediska je to problematické". Jindy se Ramses celkem logicky zeptá Mojžíše "Jací fanatici uctívají Boha, který vraždí děti?" a Mojžíš na to nemá nic, co by se dalo považovat za uspokojivou odpověď.
A do toho občas velkolepé bojové scény jako z Gladiátora a špičkové triky při realisticky vypadajících pohromách.
Hlavně ale platí, že ať se ve Scottově Exodu děje cokoliv zajímavého, můžete si být jisti, že nejpozději o 20 minut později se začne dít něco, co je svou atmosférou a stylem někde totálně jinde (byť je to samo o sobě třeba taky zajímavé).
Je velmi patrné, že film musel být původně mnohem delší a byla z něj spousta scén vystříhána. Mnohé postavy (Jozue, Áron, královna Sigourney Weaverová) nakonec zůstaly na plátně jen jako malá camea, postrádající jakýkoliv smysl.
Netuším, jak vypadá tříapůlhodinová režisérská edice, která pravděpodobně vyjde na BluRayi, ale v této kinopodobě je Exodus jen zvláštním, velmi výpravným torzem, ze kterého vyčnívá několik potenciálně zajímavých myšlenek, z nichž žádná není pořádně rozvinuta.
P.S: Viděl jsem titulkovanou verzi a odvážím se tvrdit, že dabovaná nebude lepší.
Hodnocení: 60 %