Edi žije na pokraji společnosti. Se svým kamarádem Jurečkem "bydlí" v brlohu ve staré továrně, kterou brzo čeká demolice. Peníze shánějí sběrem železného odpadu, nicméně drtivou většinu skromného výdělku potom s neméně železnou pravidelností propijí v místním pajzlu. Edi tenhle začarovaný kruh narušuje pouze svou zálibou ve čtení: doma má ostatně plnou ledničku knih, které posbíral po smeťácích. Právě proto si ho taky vyberou místní bratři mafiosové a donutí ho, aby jejich sestru, přezdívanou Princezna, připravil na maturitu.

Taková story by úplně stačila k sociální agitce nebo ke kvazidokumentaristické sondě do periferie polského velkoměsta. Jenomže Edi je příběh právě Ediho a ten má svou minulost a své důvody. Obvinění se nebrání, a když mu bratři vrazí do ruky děcko, odjede s ním a s Jurečkem na venkov, kde žije jeho bratr s manželkou. Ve vzduchu visí dávná křivda.


Uznalé pokývnutí zaslouží i režisér Piotr Trzaskalski, který doposud pracoval hlavně pro televizi: ze svých většinou neprofesionálních (a výtečně vybraných) herců dokáže vymáčknout zde tolik potřebnou přirozenost. Kapitolou samou pro sebe je Henryk Gołębiewski, jenž v Edim vypadá, jako by se pro titulní roli "špinavého svatého" přímo narodil. Právě přílišná idealizace postavy Ediho je však zároveň jedním z mála přešlapů filmu: kdyby Edi nebyl schopný vytáhnout dvojdecku kořalky na ex, mohla by mu snad rovnou narůst andělská křídla. Druhou nedotažeností jsou potom některé příliš explicitní dialogy a situace, jako když se Ediho duchovní rozměr dokazuje scénou, v níž Jureček uvádí jako svůj největší sen barevnou televizi.
Edi byl vyslán coby polský kandidát do oscarového klání za rok 2002, ale neprobojoval se ani do užší nominace - stejně jako originální maďarský Škyt. Připomeňme si, že tehdy nad vytříbenými kousky typu Muž bez minulosti nebo Hrdina zvítězilo barvotiskové Nikde v Africe. Tak už to s Oscary chodí; sami ale víte, že když chcete něco, co vám má myšlenkově a emocionálně vydržet na déle než byste řekli "popcorn", většinou se po vítězi "zahraničních" Oscarů sáhnout nevyplatí. Edi je toho nejlepším příkladem.