Dvojčata (De Tweeling)

29. 1. 2008 - 13:55 | Téma | red

Dvojčata (De Tweeling) zdroj: tisková zpráva

DEF 2004: Nizozemský film nominovaný na Oscara. I když nizozemský režisér Ben Sombogaart v tuzemsku nijak známý není, i u nás se ví, že jeho Dvojčata byla nominovaná na Oscara za nejlepší neanglicky mluvený film

I když nizozemský režisér Ben Sombogaart v tuzemsku nijak známý není, i u nás se ví, že jeho Dvojčata byla nominovaná na Oscara za nejlepší neanglicky mluvený film. A to je taky asi to jediné, pro co si je lze zapamatovat. Dvojčata podávají tolikrát odvyprávěný příběh o životech malých lidí na pozadí velké (druhé světové) války natolik konvenčně a bezzubě, že se člověk nakonec diví i té oscarové šanci - a to jsou američtí akademici na tento druh filmů přímo vysazení (loňský vítěz Nikde v Africe, letos nominované Želary atd.).

Snímek líčí osudy dvou sester, Anny a Lotte, kterým dějiny dovolily být spolu jen na začátku a na konci jejich jinak dlouhých životů. Film začíná v roce 1925 v Kolíně nad Rýnem, kde si malé holčičky po smrti jejich rodičů rozeberou příbuzní: tuberkulózní Lotte se ujme zaopatřená protestantská měšťanská rodina z Holandska, zatímco Anna putuje na farmu zapadlou kdesi uprostřed Německa. Sestrám, které spolu jako jiná dvojčata sdílejí silné pouto, je znemožněno vzájemně komunikovat. Z Lotte vyroste dobře vychovaná slečna z vyšší střední třídy, Anna od krutých podmínek na farmě uteče k církevní výchově a stane se služebnou. V předvečer druhé světové války k sobě sestry konečně najdou cestu, jen aby zjistily, jak moc se za ta léta vlivem odlišného kulturního prostředí vzájemně odcizily. Válečné běsnění jim oběma vezme milované muže - holandský Žid zahyne v koncentráku, esesman doplatí na příznačně krutou ironii posledních týdnů bojů - avšak podobný osud obě ženy ještě více rozkmotří. Další šance k usmíření nastane až po padesáti letech při náhodném setkání v lázních...

Lotte s manželem Dvojčata tento poměrně jednoduchý dějový půdorys vyprávějí takovým způsobem, aby byl co nejsrozumitelnější, ale přitom nejefektnější. Syžetově se tak jedná o skoky nejen v prostoru (mezi sestrami), nýbrž i v čase (napřeskáčku mezi rokem 1925, začátkem či koncem války a současností). Výsledek sice vypadá dostatečně "umělecky", ale zároveň působí velmi mechanicky a samoúčelně. Podobně lacině vycházejí i jednotlivé scény. Například hned úvod filmu, který má líčit idylické dětství dvojčat, se vyžívá v obvyklých klišé jako je houpání na houpačce, společná koupel ve vaně, čtyřručky na klavíru a záclony povlávající ve větru, to vše pokud možno ještě zpomaleně a v sépiově tónovaném obraze. Oddělení holčiček se pak demonstruje detailem jejich násilně roztržených sepjatých rukou. Pokud popojedeme o kousek dál, dočkáme se nyvého házení výbavičky nenarozeného dítěte do řeky, ochotnického šermování rukama při dramatických scénách (jako že těch je tu většina), neobratných metafor typu síť nastražená pod vodou a podobně.

Bylo by ostatně s podivem, kdyby si natolik tezovitý a schematický příběh, jakým Dvojčata disponují, našel jinou formu. Dějově je tu přece všechno naschvál a všechno na jistotu: začíná to osiřelými dětmi, na něž diváci přece vždycky zaberou (nota bene když je jedno na smrt nemocné), potom přijde stá variace na Luisu a Lotku, pokračuje se skákáním od klavíru do chléva, hlavní chod obstarají "dějinné paradoxy" jako že ta politováníhodnější ze sester se dá dohromady s milým esesákem (a ti přece bývají a priori špatní) a konec se nese v duchu smiřování po letech. Většinu toho jsme přece viděli už tolikrát, přičemž to nejdůležitější - relativizování rolí těch "dobrých" a těch "zlých" - v daleko lepší podobě předvedly filmy jako Schindlerův seznam od Stevena Spielberga nebo Europa, Europa Agnieszky Holland. Obě klíčové herečky (Thekla Reuten v roli mladé Lotte, Nadja Uhl coby Anna v témž věku) jistě dělají, co můžou, ale proti rutinní režii a zejména proti sladkobolnému scénáři (Marieke van der Pol podle bestselleru Tessy de Loo) jim to není nic platné. Dvojčata mohou dobře posloužit jako snímek pro pamětníky nebo jako ilustrace k výuce na základních školách, avšak film sám o sobě tone v barvotiskovém podprůměru.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

24. 4. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantická komedie Láska na zakázku představuje první záběry
Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.