Začátek roku 2005 je v kinech bohatý na dramata o rozpadu partnerských vztahů: po francouzském 5x2 a britsko-americkém filmu Na dotek je tu další snímek, který se zájmem patologa provádí pitvu nefunkčního manželství. A jeho hrdinové si navzájem ubližují s ještě větším zaujetím a rafinovaností než v obou předešlých.
Předlohou filmu Dveře v podlaze se stala první třetina románu Johna Irvinga Rok vdovou. Hlavní hrdinkou knihy je Ruth Coleová, spisovatelka s neuspokojivým citovým životem, poznamenaným traumatickým dětstvím: rodiče si ji pořídili jako „útěchu“ poté, co při tragické nehodě ztratili dva dospívající syny, ale své manželství tím zachránit nedokázali. Snímek, jehož scenáristou i režisérem je u nás dosud neznámý Tod Williams, zastihuje Ruth v okamžiku, kdy jsou jí teprve čtyři roky, a zaměřuje se především na vztah jejích rodičů.
Manžele Teda a Marion Coleovy, které poznáváme během jednoho léta v jejich domě v přímořském Hamptonu, ztělesnili Jeff Bridges a Kim Basingerová. Ted Cole je v Bridgesově podání robustní, věčně neoholený piják s mumlavou medvědí dikcí, jenž se po domě potuluje zásadně nahý nebo v županu. Pod sympatickou bohémskou fasádou ale skrývá značnou dávku chladných kalkulací, krutosti, sebelásky a cynismu. Je autorem knížek pro děti a s vytříbenou, leč falešnou skromností se označuje za „baviče dětí, který rád kreslí“. Jeho povídky a zejména ilustrace jsou však přestylizované, chladné a depresivní; spíš než děti by patrně oslovily jejich snobsky založené rodiče. V průběhu filmu nám před očima defilují jeho modelky (potažmo milenky) v čele s výstřední, zámožnou Evelyn (Mimi Rogersová).
Snad ještě komplikovanější figurou je Tedova žena Marion, které Kim Basingerová propůjčila tutéž zranitelnost jako své hrdince ve filmu L. A. Přísně tajné. Marion se v průběhu filmu projeví jako špatná manželka, ještě horší matka a svůdkyně dospívajícího chlapce, a přes to všechno se po celou dobu jeví jako křehká, trpící oběť.
Manželé Coleovi ovšem svůj duel nevedou přímo a otevřeně, nýbrž prostřednictvím různých třetích osob. Jejich hlavním zástupným kolbištěm se stane osobnost šestnáctiletého Eddieho, jenž přijede Tedovi přes léto vypomáhat. Předsíň v domě Coleových slouží jako galerie rodinných fotografií; díky nim už od začátku filmu víme, že Eddie je nápadně podobný jednomu z jejich mrtvých synů. Dychtivý mladík má spisovatelské ambice a k Tedovi zpočátku oddaně vzhlíží, jeho pozornost se však záhy přesune směrem k Marion. Zprvu netuší, že jeho mladické vzplanutí je jen jednou z figurek v neviditelném emocionálním souboji. V průběhu osudného léta se mu však dostane několika poučných lekcí a ve finále je donucen převzít zodpovědnost jediného příčetného dospělého člověka v domě.
Představiteli Eddieho, dvacetiletému Jonu Fosterovi, film nakládá na ramena možná až příliš těžké břímě: vedle charismatických zjevů Jeffa Bridgese a Kim Basingerové dělá jeho hrdina poněkud mdlý dojem. Obdivuhodný je zato ve scénách s malou Ruth, o kterou Eddie dobrovolně pečuje v době, kdy jsou její rodiče příliš zaměstnáni svými citovými krizemi. (Ruth ztělesnila půvabná Elle Fanningová, mladší sestra známé dětské herečky Dakoty Fanningové).
Název snímku Dveře v podlaze je odvozen od jedné z Tedových povídek. Ony dveře v podlaze v ní vedou do sklepní místnosti, v níž se ukrývá cosi děsivého, cosi, co může člověka pohltit. Hrdina povídky je varován, že dveře v podlaze nemá nikdy otevírat a nahlížet dolů. V samotném filmu mohou dvířka symbolizovat mnoho věcí, počínaje tragédií z rodinné minulosti až po osobní démony každého z protagonistů. Jisté však je, že hrdinové filmu dveře v podlaze už otevřeli.