Dům bláznů (Dom durakov)

2. 4. 2004 - 4:22 | Téma | red

Dům bláznů (Dom durakov) zdroj: tisková zpráva

Filmostrada : Protiválečné drama a absurdní komedie v jednom, navíc podle skutečné události z první čečenské války (1996). Režisér Andrej Končalovskij (Tango a Cash, Sibiriáda) čerpá ze své ruské duše i amerických zkušeností. Napsal: VOJTĚCH RYNDA. Těžko Andreje Končalovského "onálepkovat" jinak než jako ruského režiséra s hollywoodskou zkušeností

Těžko Andreje Končalovského "onálepkovat" jinak než jako ruského režiséra s hollywoodskou zkušeností. Po takových majstrštycích jako byl Tarkovského Andrej Rublev (podíl na scénáři) nebo národoepická Sibiriáda (scénář a režie) Končalovskij odešel do USA, kde natočil zejména opomíjený klenot Splašený vlak podle námětu Akiry Kurosawy nebo o dost známější (a taky o notný kus mainstreamovější) Tango a Cash. Dům bláznů spojuje obě linie jeho tvorby: přemýšlení nad ruskou duší (režisér má na kontě i adaptace Turgeněva či Čechova) a bušení v rytmu amerického akčního filmu.

Dům bláznů se zakládá na údajně pravdivém příběhu z první čečenské války (kolem roku 1996). V pozapomenutém ruském blázinci blízko hranic Čečenska s Ingušskem víceméně spokojeně přežívají chovanci, dokud se k nim nepřiblíží frontová linie. Tehdy personál odjede zařídit evakuaci a ponechá pacienty na pár dní samotné, respektive pod dozorem aspirujícího básníka Aliho. První dorazí Čečenci. Krásná a snad ani ne moc pomatená (pomineme-li fixaci na Bryana Adamse) Žanna (debutující Julia Vysonckaja) vezme vážně nabídku k sňatku jednoho z nich, bývalého herce Ahmeda (Sultan Islamov), sbalí si svůj akordeon a vyrazí za ním. Noc se však vyvrbí jinak. Druhého dne přijdou pro změnu Rusové, a když se personál konečně vrátí, najde blázinec vzhůru nohama.

Dům bláznů Ano, celé je to celkem průhledná metafora: válka je šílenství, kde jsou v dnešním světě hranice normálnosti?, jestlipak nás to, před čím chceme utéct, náhodou nechrání před námi samými, atd. Končalovskij, který tu realizuje vlastní scénář, však prvoplánovost tématu úspěšně nastavuje režijní bravurou, efektní obrazovou stylizací, odbočkami do vedlejších témat a hlavně tím, že z Domu bláznů nedělá politickou agitku. Jakkoliv poněkud překvapivě straní Čečencům ('překvapivě' jak z toho důvodu, že zrovna jim, tak i proto, že v takhle alegorickém filmu vůbec někomu), vyhýbá se tomu, aby vyvozoval příliš konkrétní (politické, psychologické) závěry.

Dům bláznů Osou příběhu je Žanna: dívka stejně prostomyslná jako bolestně krásná, o níž potřebujeme vědět právě jen to, že po beznohém otci zdědila akordeon (svůj "chleba"), že Bryan Adams je její vysněný ženich a že se narodila pro to, aby svou vnitřní čistotou a vnější obětavostí svítila na cestu druhým. Žanna je tabula rasa, nicméně tím, že sledujeme vlastně její příběh, u ní tenhle rys vynikne víc než u jejích spolupacientů, záměrně tvořících pouze chór v pozadí. Nikdo z chovanců (snad jen bojechtivá Viky, která volá proti "ruskému šovinismu", ale přitom velebí dávný odpor proti fašistům) totiž válku nevnímá jako nějaký děj státního či mezinárodního významu: pro ně je zkrátka realitou situace, v níž se kolem nich míhají dvě party v různých uniformách a sem tam jim cosi poboří barák. To, že se blázni při detonacích třesou hrůzou, ještě neznamená, že je neberou jako něco ne moc odlišného od bouřky; a tenhle stoický přístup k válce je nedílnou součástí absurdity, jíž je Dům bláznů prodchnutý od sklepa až po půdu.

Dům bláznů Absurdní je vyhazovat vystřílené patrony do odpadkového koše, když je celý dům v troskách. Absurdní je, když Čečenci s Rusy šmelí náboje za trávu při předávání jednoho z mrtvých. Absurdní je, že proti sobě bojují velitelé, kteří si kdysi v Afghánistánu zachránili život. Absurdní, kruté a obvyklé je, že se tu navzájem zabíjejí adolescentní kluci, absurdní a úchvatný je záběr na vrtulník, který spadne na zem za Žannou zabranou do hraní a truchlení. A to ani nemluvím o Bryanu Adamsovi, který zde hraje sám sebe. A tohle všechno, co nedává smysl a dostává ho až v jakési nadrealitě, spolehlivě připomíná staré Jakubiskovy filmy jako Vtáčkovia, siroty a blázni nebo Zbehovia a pútnici: láska, válka, krev, krutost, pomatenost a lidovky a uprostřed toho se popásá osamělý kůň bez pána...

K Jakubiskovi v Domě bláznů odkazuje i opulentní vizualita, která staví na odiv otřískané zdi, křepčící blázny nebo armádní techniku v přerostlé zahradě. Kamera Sergeje Kozlova nejvíc čaruje při střídání mezi šedivou realitou a přebarevným kabaretním veselím Žanniných snových vizí, v nichž Bryan Adams uprostřed svátečně vystrojeného vlaku zpívá svůj hit Have You Ever Really Loved a Woman z filmu Don Juan De Marco. Rychlopalný střih (Olga Grinšpunová; stříhala mimochodem i tematicky spřízněného Kavkazského zajatce) a záběry plné ohně a explozí pak neomylně vykazují Končalovského americkou zkušenost a zároveň velmi působivě zachycují čiré šílenství války, v níž dělostřelectvo dobývá nemocnice.

Dům bláznů může své poselství humanity předávat trochu těžkopádně a dá se mu vytknout i jistá vleklost ve středních pasážích, ale nelze mu vedle vší jeho působivosti upřít dvě věci: zaprvé - člověk při jeho sledování tuší, že ta nejočividnější významová rovina nemusí být jediná, a zadruhé - jeho režisér moc dobře ví, co a jak chce říct.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

24. 4. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantická komedie Láska na zakázku představuje první záběry
Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.