Dům bláznů se zakládá na údajně pravdivém příběhu z první čečenské války (kolem roku 1996). V pozapomenutém ruském blázinci blízko hranic Čečenska s Ingušskem víceméně spokojeně přežívají chovanci, dokud se k nim nepřiblíží frontová linie. Tehdy personál odjede zařídit evakuaci a ponechá pacienty na pár dní samotné, respektive pod dozorem aspirujícího básníka Aliho. První dorazí Čečenci. Krásná a snad ani ne moc pomatená (pomineme-li fixaci na Bryana Adamse) Žanna (debutující Julia Vysonckaja) vezme vážně nabídku k sňatku jednoho z nich, bývalého herce Ahmeda (Sultan Islamov), sbalí si svůj akordeon a vyrazí za ním. Noc se však vyvrbí jinak. Druhého dne přijdou pro změnu Rusové, a když se personál konečně vrátí, najde blázinec vzhůru nohama.



K Jakubiskovi v Domě bláznů odkazuje i opulentní vizualita, která staví na odiv otřískané zdi, křepčící blázny nebo armádní techniku v přerostlé zahradě. Kamera Sergeje Kozlova nejvíc čaruje při střídání mezi šedivou realitou a přebarevným kabaretním veselím Žanniných snových vizí, v nichž Bryan Adams uprostřed svátečně vystrojeného vlaku zpívá svůj hit Have You Ever Really Loved a Woman z filmu Don Juan De Marco. Rychlopalný střih (Olga Grinšpunová; stříhala mimochodem i tematicky spřízněného Kavkazského zajatce) a záběry plné ohně a explozí pak neomylně vykazují Končalovského americkou zkušenost a zároveň velmi působivě zachycují čiré šílenství války, v níž dělostřelectvo dobývá nemocnice.
Dům bláznů může své poselství humanity předávat trochu těžkopádně a dá se mu vytknout i jistá vleklost ve středních pasážích, ale nelze mu vedle vší jeho působivosti upřít dvě věci: zaprvé - člověk při jeho sledování tuší, že ta nejočividnější významová rovina nemusí být jediná, a zadruhé - jeho režisér moc dobře ví, co a jak chce říct.