Druhému Lokimu se na Disney+ daří, ale čelí kontroverzi kvůli použití generativní umělé inteligence

10. 10. 2023 - 10:29 | Novinky | Adam Homola

Druhému Lokimu se na Disney+ daří, ale čelí kontroverzi kvůli použití generativní umělé inteligence zdroj: Foto: Marvel

Podle interních měření platformy Disney+ zaznamenala druhá série seriálu Loki v premiéře vysokou sledovanost. Celou paráda ale trochu kazí menší kauza s otázkami kolem použití generativní umělé inteligence.

Během prvních tří dnů a několika dalších hodin po uvedení nasbírala epizoda 10,9 milionu globálních zhlédnutí, vypočítaných pomocí dnes již standardní oborové metriky celkového času sledování děleného dobou trvání epizody.

Samotná epizoda trvala 47 minut, což představuje přibližně 512 milionů minut nebo 8,54 milionu hodin celkové „spotřeby“. První výsledky tak naznačují, že Loki je na dobré cestě překonat pětidenní sledovanost seriálu Star Wars Ahsoka, který debutoval se 14 miliony zhlédnutími za pět dní. Disney uvádí, že silná sledovanost premiéry druhé sezóny Lokiho je druhá nejvyšší za premiérou třetí sezóny seriálu Mandalorian, která odstartovala v březnu 2023.

Tento výkon odpovídá očekáváním, vezmeme-li v úvahu, že úvodní sezóna Lokiho drží rekord jako dosud nejsledovanější marvelovský seriál na Disney+. Z údajů poskytnutých společností Nielsen vyplývá, že první sezóna seriálu, která se vysílala po dobu šesti týdnů v létě 2021, dosáhla průměrné sledovanosti téměř 872 milionů minut týdně. To byl 26% nárůst oproti nejbližšímu marvelovskému konkurentovi na platformě, seriálu The Falcon and the Winter Soldier, který měl v průměru 692 milionů minut týdně.

Navzdory svým nevalným příběhovým kvalitám, kdy seriál zatím působí spíše jen jako další výplň a v širším měřítku nepříliš důležitá událost, tak jde o velice pěkná čísla. Marvel se na svoji fanouškovskou základnu může pořád, alespoň v některých případech, spolehnout a Tom Hiddleston může být pořád v klidu.

zdroj: Marvel Studios

Díky těmto číslům si tak Loki nadále upevňuje své místo jako jedno z hlavních lákadel v nabídce Disney+, což dokazuje jak přitažlivost franšízy, tak úspěšnou strategii streamovací platformy v oblasti serializace populárních filmových vesmírů.

I přes skvělá úvodní čísla ale není seriál bez kontroverze, respektive menší kauzy, která otřásá komunitou designérů a grafiků. Na vině je konkrétně jeden z prvních propagačních plakátů, který mohl být údajně spoluvytvořen generativní umělou inteligencí, aniž by to v Disney přiznali. Ostatně nebylo by to poprvé, generativní AI byla už použita i v nedávném marvelovském seriálu Tajná invaze.

Hlavní sporný bod se týká spirálovitého pozadí s hodinami, které podle zasvěcenců z oboru nese charakteristické zkreslení typické pro obrázky generované umělou inteligencí.

Plakát poprvé vzbudil pozornost, když ilustrátorka Katria Raden zveřejnila své postřehy X. Ona i další uživatelé upozornili, že zmíněné pozadí hodin se zdá být replikou obrázku z fotobanky. Ačkoli nebyl zjištěn žádný definitivní důkaz o zapojení umělé inteligence, obrázek nese známky toho, co mnozí odborníci označují za naprosto jasné indicie generování umělou inteligencí - nepřesné čáry, rozmazaná písmena a náhodné deformace.

Raden tvrdí, že nahrazování lidské umělecké práce obrázky generovanými umělou inteligencí je eticky nejasné a podobá se „masovému vykořisťování a krádeži mzdy“.

zdroj: Marvel Studios

Vodu dále kalí postoj společnosti Disney. Navzdory četným dotazům společnost Disney dosud neobjasnila, zda byly při výrobě propagačních materiálů Lokiho použity nástroje umělé inteligence nebo zda legálně získala práva na daný obrázek.

Nezbývá tak než počkat, zda se Disney ke kauzičce vůbec vyjádří, protože něco podobného může být pod jejich rozlišovací schopnosti – běžný divák vůbec nemusí tušit o čem je řeč a i zasvěcený a znalý pozorovatel nad něčím takovým může mávnout rukou s tím, že ho podobné věci přece nemusí zajímat. Na druhou stranu by bylo fér vědět, na čem jsme a nejspíš se smířit s tím, že se s výtvory generativní umělé inteligence budeme v budoucnu setkávat stále častěji – ať už to to budeme vědět nebo ne.

Zdroje: Disney , X - Katria

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Zahradní add-ons: Jak si vybrat ty nejlepší doplňky pro vaši zahradu

Zahradní add-ons: Jak si vybrat ty nejlepší doplňky pro vaši zahradu

9. 1. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Zahrada je místem, kde můžeme nerušeně odpočívat a nabírat síly. Aby však tento prostor působil co nejpříjemněji, vyplatí se věnovat pozornost i zdánlivým maličkostem. Právě různé zahradní doplňky dokážou proměnit obyčejný koutek v místo, které nejen krásně vypadá, ale rovněž usnadňuje péči o rostliny a zve k odpočinku. V následujícím článku se podíváme na to, proč jsou kvalitní add-ons pro zahradu tak důležité, a představíme tipy, jak je efektivně využít.
Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce

Plinko je hra, která si postupně získala srdce mnoha hráčů nejen po celém světě, ale také v České republice. Čeští hráči mají nyní možnost vyzkoušet si tuto jedinečnou hru na stránkách Plinko česko, která kombinuje jednoduchost, zábavu a potenciál velkých výher. Plinko je hrou náhody, která se vyznačuje svou snadnou ovladatelností a rychlým tempem, což z ní činí ideální volbu jak pro začátečníky, tak i pro zkušené hráče.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce