Atraktivnost drog spočívá v možnosti zobrazit „to zakázané“. Změněné stavy vědomí pak nabízejí obrovský prostor pro tvůrčí fantazii. Stačí vzpomenout na Gilliamovy úžasné kreace v Strach a hnus v Las Vegas, nebo aktuálního Kounenova Blueberryho. Z českých filmů je asi nejslavnější psí sekvence ze Šeptej.
Pokud jde o typy drog, filmaři jeví sklon vybírat si ty nejtvrdší. Na rozdíl od většiny světových politických hnutí mají jasno v tom, že do této kategorie rozhodně nepatří marihuana (proto v textu pomíjím propagandistické, či Cheech-Chongovsky „komické“ třeskutosti o ďábelských efektech jednoho jointu). Na druhou stranu opomíjím také jednu legální drogu, jejíž devastující účinky jsou na plátně předváděny stejně výrazně jako vliv heroinu - chlast.

Tlustou kapitolou jsou filmy o mladých, které většinou drogy jemně adorují, čímž je ale zajištěna vyšší návštěvnost dané cílovky.
Mezi bijáky, které reflektují celou mašinérii obchodu s drogami rozhodně zaujme obsáhlý Traffic Stevena Soderbergha. Ze starších bych jmenoval Friedkinovu kriminálku Francouzská spojka (French Connection) s Genem Hackmanem.
Osudem drogových baronů se zabýval nedávno Kokain (Blow) s Johnnym Deppem. Věhlasu ale dosáhlo především De Palmovo machistické drama Scarface z roku 1983 dle scénáře Olivera Stonea s Alem Pacinem v roli kubánského přistěhovalce, který si jde za svým americkým snem až se mu práší od nozder.

A pak, pak přišel Requiem za sen, nejhustší drogový biják historie. Darren Aronofsky zde rozvinul sugestivní zkratky načrtnuté v debutu Pi a pomocí všech způsobů vytváří nehorázně věrnou atmosféru závislákova života.
Vypjaté bijáky tohoto druhu se sice stávají kultovním zbožím, v kinech se ale moc neohřejí. Ne-hezké a jednoznačné vedlejší účinky drog se s popcornem moc neslučují.

Zatímco mnoho prvoplánově drogových dramat kráčí už od scénáře do žumpy dějin, vylupují se výborné drogové filmy z děl, kde droga není tím úplně hlavním tématem, avšak dokresluje charakter hrdiny, či atmosféru – Tarantinovo Pulp Fiction, Copollova Apokalypsa (Apocalypse Now), či Noého Zvrácený (Irreversible).
Poslední kategorii tvoří kina, kde jsou drogy pořád, ale filmař s jejich pomocí sděluje mnohem hlubší poselství. Kromě Trafficu a jeho marné snahy se zločinem tuto kategorii definuje Gilliamův báječný Strach a hnus v Las Vegas.
Na domácí scéně se od revoluce objevily jak komediální pokusy - Šeptej, tak i drsnější kousky jako Kanárek, Anděl Exit, či k posledku Perníková věž. Abych však parafrázoval Toma Lyonse z Eye Weekly - i jejich kvalita je odpovědí na to, proč se mnoho citlivých lidí namísto do kina obrací ke skutečným drogám.
Náš výběr a recenze:
Requiem za sen (Requiem for a Dream), r: D.Aronofsky
Strach a hnus v Las Vegas (Fear and Loathing in Las Vegas), r: T. Gilliam
Drugstore Cowboy, r: G. Van Sant
Trainspotting, r: D.Boyle
Šňup (Spun), r: J. Akerlund
Francouzská spojka (French Connection), r: W. Friedkin
Zjizvená tvář (Scarface), r: B.De Palma
Apokalypsa (Apocalypse Now), r: F.F.Coppola
Zvrácený (Irreversible), r: G.Noé
Blueberry, r: J. Kounen
Děti ze stanice Zoo (Christiane F. - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo), r: U. Edel