Dogtown and Z-Boys

26. 9. 2006 - 15:17 | Téma | red

Dogtown and Z-Boys zdroj: tisková zpráva

Jay Adams, Tony Alva i Craig Stecyk v obrovsky našlapaném dokumentu Stacyho Peralty o vzniku moderního skateboardingu, který na Sundance 2001 získal hned několik cen. Napsal: ŠIMON ŠAFRÁNEK. +Fotogalerie. Dogtown and Z-Boys Stacyho Peralty je adrenalinovou dokumentací jednoho místa, jedné doby a jednoho sportu

Dogtown and Z-Boys Dogtown and Z-Boys Stacyho Peralty je adrenalinovou dokumentací jednoho místa, jedné doby a jednoho sportu. Díky režisérově aktivní účasti na vzniku této scény se pak dá hovořit i to tom, že Dogtown je dokumentem mládí. Činí tak nadšeně, upřímně a zapáleně, tedy způsobem, který je skateboardingu vlastní. Pak je možné s klidným svědomím odpustit určitou sebestřednost, která snímek těch, kteří byli nejlepší, vědí to a nestydí se o tom mluvit, nevyhnutelně provází.

Dogtown and Z-Boys Skateboarding: v 50. letech populární sport, který v 60. letech padl za oběť novým zábavám. Částečně i kvůli nevyvinutým technologiím, které v oblasti rozlouskl až vynález polyuretanových koleček v roce 1972.

Dogtown: zchudlá část Los Angeles. — Zephyr team: skupina 12 dogtownských kluků a holek (včetně mistrovských Tonyho Alvy, Jaye Adamse a Stacyho Peralty), kteří se pod vedením trojice mentorů (Jeff Ho, Skip Englom a Craig Stecyk) v průběhu 70. let postarala o renesanci skateboardingu a o vznik skate kultury tak, jak ji známe dnes. Za to může především Stecyk (na Dogtownu zároveň spoluscénárista a výtvarník), jehož fotografie a články v Surfer Magazine přesně specifikovaly estetiku sportu a povýšily jej na umělecký styl. Na svébytnou kulturu.

Dogtown and Z-Boys Z-Boys, čili členové legendárního Zephyr teamu, se v ježdění inspirovali surfingem, sportem který samozřejmě provozovali, a kde měli své idoly. V roce 1975 vtrhli Zephyrové na obnovený celostátní šampionát ve skateboardingu „jako hokejisté na krasobruslařskou soutěž“ a posunuli hranice právě módního sportu. O rok později udeřila na Kalifornii drtivá sucha. Bazény losangeleských residencí vysychali. A borci v nich začali jezdit, čímž dali impuls pro vznik U-rampy. Na sklonku 70. let pak přichází finální kousek dogtownských – první zaznamenaný „air“.

Dogtown and Z-Boys Klíčem úspěchu Dogtownu je nejen zápal, režisérova hluboká znalost tématu, ale i silná vyprávěcí linka – rozdílné osudy dvou nejlepších jezdců. Kouzlo režisérova oblíbence, přirozeně nadaného Jaye Adamse pohaslo s příchodem komerčního zájmu a profesionalizace. Tony Alva naopak v 19 letech založil vlastní firmu a stal se světově proslulou hvězdou skateboardingu. Kruté zvraty jsou pro závratně dynamický a naléhavý Dogtown typické. Po mistrovství v roce 1975 si sportovní firmy Zephyry rozebraly a Jeff Ho musel zavřít krám. Legální ježdění v bazénu a tedy i potřebnou porci tréninku pak jezdcům zajistil kamarád, který sám umíral na rakovinu…

Dogtown and Z-Boys Mezi nejlepší momenty Dogtownu patří změna tempa okolo přechodu z profilu Jaye Adamse k Tonymu Alvovi. V těsném sousedství obou segmentů se ale skrývá i jediná skutečně slabá chvíle snímku: o Adamsovi se říká, že byl nejlepší… a o Alvovi taky. Každého z jezdců sice uctívá někdo jiný, ale to je málo. Přitom by snad stačilo u Alvy ubrat na tom, „že“ byl nejlepší, ale věnovat se tomu, v „čem“ byl nejlepší.

Komentář snímku namluvil Sean Penn. Učinil tak poněkud monotónně, což ale zase působí jako příjemný kontrast k vodopádové akci. Peralta využívá v Dogtownu ohromné množství archivních materiálů. Jsou většinou barevné, zatímco rozhovory se zestárlými hrdiny (kromě Stecyka) režisér naladil do černobílé. Tím se mu daří nejen efektivně odlišit minulost a přítomnost, ale v podstatě prohazuje jejich vnímání. Střih jde často přesně do hudby (od The Stooges přes Aerosmith k Youngovi). Statické obrázky kamera chaoticky přebíhá, režisér se nebojí použít široké spektrům efektů, přitom ale neexhibuje a snaží se pouze vyprávění oživit a urychlit, nabít energií. A to se mu daří.

Dogtown and Z-Boys se stal hitem publika na festivalu v Sundance 2001 a není divu – jde o nejlepší skateový dokument současnosti. Jistou konkurencí mohl být předloňský Stoked: The Rise and Fall of Gator Helen Sticklerové, tragicky mu ale jak skutečná story, tak stylová originalita.

V roce 2005 by nakonec měla Catherine Hardwicke dle Peraltova scénáře dokončit hranou verzi celé historie - Lords of Dogtown s Heathem Ledgerem a Nikki Reedovou v hlavních rolích.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

24. 4. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantická komedie Láska na zakázku představuje první záběry
Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.