Diana - recenze

23. 9. 2013 - 13:29 | Recenze | Karel Drda

Diana - recenze zdroj: tisková zpráva

Dívat se na nejnovější film o princezně Dianě se prostě nelze dívat nezúčastněně. Každý, kdo v devadesátých létech dýchal a dokázal vnímat masmédia, byl jejím životním osudem doslova bombardován. Snímek Olivera Hirschbiegela však nabízí laciný příběh, který si vůbec nezadá s televizními filmy podle Rosamunde Pilcher.

Oproti této značce však film plný „šokujících odhalení“ trpí naprosto strašlivými nedostatky. Tak především herecké obsazení je tragické. Herci hrají tak nějak na půl plynu, snad aby někoho neurazili. Postava princezny Diany byla napsána tak černobíle, že máte pocit, že tato žena nechodila ani kadit, jak neustále myslela na to, že musí někde pomáhat. Film navíc nenabízí opravdu nic tak zásadního, co by už nevyšlo před lety v bulváru, jen oživuje témata, na které jsme mohli po té době konečně v klidu zapomenout. Tvůrci se navíc rozhodli jasně daná a známá fakta opepřit idiotskými konspirativními teoriemi, které jsou dle jejich vlastního vyjádření jediným správným pohledem na život této královské celebrity, která zemřela v roce 1997 při dopravní nehodě.

Bulvár jako seriózní film

Romantickou vložku filmu tvoří utajované schůzky s chirurgem Khanem, mezi tím se objevují honičky s fotografy, nakupování, křečovitě popisné vztahy s rodinou a samozřejmě nechybí Dianiny proklamativní věty o tom, jak moc chce všem kolem sebe pomáhat a zachraňovat svět. Producenti chtěli natočit jímavý příběh, který bude korektní na všechny strany, ale současně se pokusili být tak trochu investigativní a výsledkem je naprosto nudná slátanina, která nedrží žánrový směr a každým okamžikem neuvěřitelně nudí. Film Diana je umělou senzací, kterou přiživuje jen a pouze jméno zesnulé princezny a na tom je také postavený celý marketing.  Diana byla, ať už se nám to líbí nebo ne, v létech devadesátých opravdu něčím zajímavá, výjimečná osobnost, která porušila některá tabu. Na druhou stranu, kdyby nebyla manželkou prince Charlese, těžko by někdo její kroky řešil tak veřejně. Její mediální obraz však ovlivňoval milióny jejích fanoušků na celém světě a její smrt se stala britskou národní tragédií. Bylo by zajímavé vědět, jaký názor budou mít na filmový blábol její synové, pokud jej vůbec někdy uvidí.

Žádná romantika, jen nuda

V názoru na Naomi Watts však může být divák hotový velmi rychle. Stačí si vybavit gesta dotyčné, aby člověk dospěl k názoru, že herečka velmi přehrává, snad ve snaze být maximálně věrná.  Když se divák bude nudit při sledování této obskurní televizní podívané, bylo by správné zmínit ještě jeden pohled. Někteří britští novináři chválí podání, jakým se film zabývá humanitární činností princezny Diany. Prý jde o velmi věrné zobrazení. Hirschbiegel však nechtěl točit věrohodný pohled na život bývalé celebrity, ale chtěl přijít i trochu se senzací. A tou mu byl vztah Diany s doktorem Khanem. Jenže Naomi Watts není něžnou a roztomilou princeznou Annou a bývalá hvězda seriálu Ztraceni Naaven Andrews není žádným novinářem Bradleym. A snímek Diana tím pádem není žádnou romancí ala Prázdniny v Římě. Na film by měl jít snad jen ten, komu chybí permanentní zpravodajské relace o tom, co zrovna Diana ten den dělala. A že jich v devadesátých létech bylo opravdu hodně.