Deadpool 3, Gladiator 2, další Avatar a jiné oběti stávky herců a scenáristů

19. 7. 2023 - 16:36 | Téma | Adam Homola

Deadpool 3, Gladiator 2, další Avatar a jiné oběti stávky herců a scenáristů zdroj: Foto: Stephen Lovekin/Shutterstock

Právě probíhající stávka herců a scenáristů zastavila drtivou většinu Hollywoodu. Má vliv i na ty největší filmy a její konec je zatím v nedohlednu.

Požadavky aktuálních hollywoodských stávek zdaleka přesahují obvyklé požadavky na větší podíl na zisku z filmů a seriálů. Rychlý přechod na streamování, umocněný potenciálně velkým narušením způsobeným generativní umělou inteligencí, vedl k velkému narušení jinak relativně stabilního byznysu.

A právě aktuální vyjednávání rozhodnou o tom, jak bude Hollywood vypadat v následujících letech. Bez přehánění se teď rozhoduje minimálně o střednědobé budoucnosti filmového průmyslu.

Historicky poprvé po šesti desetiletích se SAG-AFTRA, odborová organizace zastupující herce ve filmovém a televizním světě, spojila se Sdružením amerických scenáristů (Writers Guild of America, WGA) a stávkují společně.

WGA schválila stávku 2. května poté, co se jí nepodařilo uzavřít novou smlouvu s Aliancí filmových a televizních producentů (AMPTP), subjektem, který zastřešuje giganty jako Amazon, Netflix, Warner Bros. a Paramount.

WGA i SAG-AFTRA kromě prosazování lepších platových a pracovních podmínek požadují posílení záruk pro scenáristy a herce, kteří se podílejí na tvorbě obsahu pro streamovací platformy. Jenže vyjednávání zatím nikam nevedou a AMPTP většinu požadavků buď rovnou odmítá, nebo nabízí podle SAG-AFTRA nevhodné protinávrhy.

Tantiémy, o které mimo jiné jde, se týkají honorářů, které scénáristům a hercům náleží, když je jejich práce reprodukována na službách, jako jsou streamovací platformy nebo televize. Na rozdíl od televizního vysílání není platba scénáristům a hercům ve streamovacích službách závislá na sledovanosti nebo doprovodné reklamě.

Místo toho autoři dostávají dvě fixní platby: jednu za domácí a druhou za mezinárodní uvedení. Takový platební model tak je ponechává bez jakékoli další kompenzace bez ohledu na popularitu pořadů. Klidně tak můžete stvořit celosvětový fenomén a absolutní hit, který uvidí prakticky každý, ale vy z něj pak už neuvidíte, nad rámec zmíněné kompenzace, jediný dolar.

Ústřední roli v tomto sporu hrají samotné streamovací platformy v čele s nekompromisním Netflixem. Velkým nešvarem streamovacích platforem je neuvěřitelné zatajování údajů o svém vysílání. Ani samotní tvůrci obsahu tak většinou nemají sebemenší ponětí, jak moc populární či nepopulární jejich film či seriál je. Jednoduše k takovým informacím prostě nemají přístup. Na to si už v minulosti stěžovala celá řada tvůrců, v nedávné době třeba Tony Gilroy, showrunner seriálu Andor.

Ten pro The Wrap přiznal že nemá o sledovanosti seriálu ponětí, protože holt nemá přístup k datům. A pokud mu Disney (či v jiných případech třeba Netflix, který to dělá taktéž) zatajuje data, nemusí mu pak nic „navíc“ platit. Konkrétně Andor ale nějakým způsobem populární musel být, neboť si v Disney objednali jeho druhou sezónu, které se dočkáme příští rok.

Lepší odměňování však není jediným požadavkem scénáristů a nyní i herců. Streamování totiž nepřineslo jen revoluci v tom, jak konzumujeme obsah, ale výrazně ovlivnilo i jeho produkci. Existuje hmatatelná snaha vyrábět obsah rychleji a levněji. Což je ze strany streamovacích platforem samozřejmě pochopitelná iniciativa, jenže v důsledku toho se studia zabývají leckdy bizarními možnostmi. Jako například snahou naskenovat komparzisty, zaplatit jim za to jednodenní plat a následně používat jejich podobizny bez nároku na odměnu, kdykoliv se studiu zamane.

Před prudkým nárůstem streamingu se scénáristé scházeli v místnostech, aby se dohodli na směřování pořadu. Tato sezení obvykle zahrnovala 22 epizod seriálu za sezónu, což scénáristům poskytovalo práci po většinu roku. Od té doby se však situace dramaticky změnila.

Se streamováním je najednou délka epizody i sezóny často kratší, v rozmezí pouhých osmi až třinácti epizod. Tento trend připravil půdu pro vznik „miniroomů“, kde se omezená skupina scenáristů schází odděleně od produkce seriálu. Tato setkání se obvykle týkají kratšího časového období, což v konečném důsledku znamená nižší plat a kratší smlouvy.

Kromě toho cech prosazuje zavedení tantiémů na základě sledovanosti pořadů na streamovacích platformách a snaží se také regulovat používání umělé inteligence, aby se zabránilo tomu, že tyto nástroje budou generovat nebo revidovat obsah. AMPTP však všechny tyto návrhy odmítl, aniž by nabídl jakékoliv protinávrhy.

Naproti tomu hollywoodská studia se více starají o svou finanční situaci. Jeden z vedoucích pracovníků studia prozradil serveru Deadline, že strategií AMPTP je „prodlužovat situaci, dokud členové odborů nezačnou přicházet o své domy a byty“. Generální ředitel společnosti Disney Bob Iger pro CNBC přiznal, že ho stávky hluboce znepokojují. Poukázal na to, že nepomáhají zotavení průmyslu z pandemie.

V současné době je tak Hollywood ve slepé uličce. Poslední dva měsíce se scénáristé zdržují příchodů do práce a herci opouštějí místa natáčení. Dokonce i velké akce, jako je Comic-Con v San Diegu, kde se očekávaly velké panely celebrit, začínají působit poněkud prázdně.

Stávka hollywoodských herců pravděpodobně ovlivní připravované velké filmy jako jsou například Avatar 3, Gladiátor 2, Deadpool 3 a další. Byť zrovna další Avatar je už téměř natočený a musí se „jen“ dodělat v postprodukci. Na stávku mělo smůlu natáčení i Beetlejuice, nebo třeba filmová verze muzikálu Wicked.

Ovlivněny už jsou i premiéry, kdy se z Oppenheimera odešlo a po různých pořadech teď jezdí sám Nolan, namísto herců. Absurdní situace pak nastala při premiéře nového Strašidelného domu, kde se na červeném koberci namísto herců producírovali různé Disneyho postavičky – tedy takoví ti lidé, co chodí po Disneylandech v kostýmech třeba Mickey Mouse.

Prezidentka SAG Fran Drescher označila stávku za klíčový okamžik pro herce v oboru. Zdůraznila univerzální téma pracovního vykořisťování a poznamenala, že „to, co zažíváme, odráží trendy napříč všemi pracovními odvětvími; když firemní priority upřednostňují zisky a výnosy pro akcionáře, základní přispěvatelé, kteří udržují kola v chodu, jsou často přehlíženi.“

Britský odborový svaz Equity v pátek varoval, že stávka by se mohla potenciálně rozšířit i za Atlantik, pokud by americké produkční společnosti zvažovaly přesun natáčení do Velké Británie kvůli probíhajícím protestním akcím ve Státech.

Equity, která zastupuje více než 47 000 britských umělců a sama v současné době nestávkuje, vyjádřila se svými americkými kolegy solidaritu. Odborový svaz varoval americké společnosti, že veškeré pokusy o přesunutí produkce do Spojeného království v době stávky budou pečlivě sledovat.

Zdroje: Deadline , Netflix , SAG-AFTRA , Disney , The Wrap , CNBC , AMPTP

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce

Plinko je hra, která si postupně získala srdce mnoha hráčů nejen po celém světě, ale také v České republice. Čeští hráči mají nyní možnost vyzkoušet si tuto jedinečnou hru na stránkách Plinko česko, která kombinuje jednoduchost, zábavu a potenciál velkých výher. Plinko je hrou náhody, která se vyznačuje svou snadnou ovladatelností a rychlým tempem, což z ní činí ideální volbu jak pro začátečníky, tak i pro zkušené hráče.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce