Snímek získal dva Stříbrné medvědy na letošním Berlinale, za scénář a nejlepšího herce pro Mikkela Boe Fölsgaarda, který ztvárnil výstředního Kristiána VII. Film vznikl v české koprodukci a natáčel se převážně v Čechách. Dalším koproducentem byli partneři ve Švédsku.
Královská aféra je příběhem vášnivé a zakázané lásky, která změnila celý národ. Lásky, která propukla na začátku 70. let 18. století mezi Johanem Struenseem, německým lékařem pološíleného dánského krále Kristiána VII., a jeho manželkou, mladičkou královnou Karolinou Matyldou Hannoverskou. Režisér Nikolaj Arcel do hlavních rolí obsadil Madse Mikkelsena a Alicii Vikanderovou.
"S dánskou produkční společností Zentropa nás spojila spolupráce na distribuci Trierova snímku Melancholia, proto jsme byli zvědaví na jejich další filmy. Když jsme zjistili, že Královská aféra se z 90 procent odehrává v Čechách a navíc se hlavní role ujal charismatický Mads Mikkelson, kterého diváci znají mimo jiné z bondovky Casino Royale, bylo naše rozhodnutí jasné," uvedla Nora Eckgardtová ze společnosti Aerofilms. Film je podle ní seversky temný. Přestože pojednává o nepříliš známé etapě dánských dějin, jeho zápletka je natolik universální, že diváky přiková do sedaček a nenechá je vydechnout i bez znalosti dánské historie.
"Pokaždé, když jsem představoval film zahraničním investorům, cítil jsem, že nikdo z nich nevěří tomu, že se něco takového mohlo odehrát, že se tyto důležité události skutečně staly. Nicméně v Dánsku je toto téma součástí školních osnov, stalo se předlohou mnoha knih a bylo ztvárněno i v podobě baletu a opery," píše režisér v distribučních materiálech. Inspirací mu byly velké filmové příběhy ze 40. a 50. let, kdy filmy připomínaly literární díla, byly vystavěny okolo postav a běhu času a nedržely se klasických scenáristických postupů.
Tvůrčímu týmu se prý zalíbila představa, že přenese skandinávské historické drama do nového století. Nechtěl proto "ukázat" dějiny a zbytečně se upínat na zobrazení velkých oficiálních událostí, dobových kostýmů a účesů nebo způsobu tehdejšího stolování.
"Spíš nám šlo o to, aby diváci prožili příběh očima postav, pro které jsou 60. léta 18. století všední současností. Přestože výprava a kostýmy ono období zřetelně odráží, kamera a střih jsou moderní a odpovídají tomu, jak bychom točili a stříhali film ze současné Kodaně," dodal. Filmovou hudbu složili Gabriel Yared a Cyrille Aufort.