Croodsovi - recenze

27. 3. 2013 9:56 - Recenze | Autor: Karel Drda

Croodsovi - recenze

Pravěk v podání studia Dreamworks je v novém animovaném filmu Croodsovi místem poněkud zvláštním. Hraje všemi barvami, zvířenou místy připomíná ty nejujetější hippies party a hlavní postavy jsou přinejmenším až příliš rozjuchané. A přesto to všechno funguje, pokud hledáte film, na který vyrazíte s ratolestmi do kina, pak je snímek režisérské dvojice Chris Sanders a Kirk De Micco ideální volbou.

Prvně jmenovaný má za sebou animované hity jako Jak vycvičit draka a Lilo a Stitch, druhý je sice začátečníkem, ale talent mu zjevně nechybí. Dreamworks novinku uvádí s dodatkem, že jde o snímek od tvůrců Doby ledové. Po pravdě řečeno, pokud se producenti dovolávají srovnání se čtvrtým dílem, pak by snad bylo lepší mlčet. Studio točí většinou filmy pro mládež a nejmenší s bezkonfliktními tématy, je v nich zaneseno vždycky nějaké mravní poselství.

Croodsovi

Pohádka s divným překladem

Americký kreslený film tohoto studia prostě takový být musí a určitě se nikdy nesetkáme s tvorbou ve stylu Wretched. Přes všechny uštěpačné poznámky na film s klidem vyrazte. Je vtipný, dobrodružný, najdou se v něm děti, neurazí rodiče a těch 90 minut uteče překvapivě jako voda. Croodsovi jsou typickou pravěkou rodinkou. V optice studia Dreamworks to znamená hodně strachu, život v jeskyni a zvířata, která tuto planetu nikdy neobývala. Odklon od reality však funguje a dodává filmu mírně halucinogenní nádech. Rodinka bydlí v uvniř temné jeskyně. Otec Grug, matka, syn, malá dcerka, tchýně a dospívající dcera Iška. Ti všichni spí na jedné hromadě a každý večer zavalí vchod do jeskyně velkým balvanem, aby byly v noci v bezpečí. A tak to jde den za dnem až do okamžiku, kdy nejstarší dcera vyleze ven a potká puberťáka Guye. Tady je zajímavé říci, že český distributor měl pravděpodobně pocit, že jméno Guy je příliš anglické, tak se rozhodl pro překlad a zvolil jméno… Boy! Pokud manažeři lokálního distributora netrpí mírnou retardací, rád sním vlastní čepici. No a Boy se s dívkou spřátelí a následně jí i její rodinu zachrání při zemětřesení.

Croodsovi

Zápletka jednoduchá, ale funguje

Rodinka je nucena se odstěhovat a začít hledat nové místo k životu. Tvůrci nás baví neuvěřitelnými zvířecími mutacemi, o které zakopáváme téměř každou minutu. Pták s krunýřem z želvy, krokodýl mixnutý psem a další. Současně nás celkem přesvědčivě baví lacinou a průhlednou zápletkou, která však dokonale funguje. Tatínkovi se samozřejmě nelíbí, že zaběhnutá pravidla jeho rodiny nabourává mladík z neznáma, navíc se mu nelíbí, že jeho dcera se do něj možná až příliš zadívala. Klasické schéma zde kupodivu funguje a dokáže udržet pozornost čtyřletých děcek i dospělých tátů a to nebývá vždy pravidlem. Croodsovi nejsou zázračným filmem. Za rok se objeví v kinech hodně animovaných filmů, z nichž k zapamatování stačí vidět tak tři. Croodsovi do této elitní trojice rozhodně nepatří, ale za jedno podívání stojí. A to přeci také není málo.