Porota je novou adaptací románu Johna Grishama, kterou za účasti es jako Dustin Hoffman, Gene Hackman nebo John Cusack natočil zkušený Gary Fleder a na post hudební skladatele za prý „neschopného dodat odpovídající hudbu“ Marka Ishama dosadil ostříleného Christophera Younga, který se v soundtrackových análech už pyšní takovými věcmi, jako jsou Murder In The First nebo Ostrovní zprávy. A jak takhle výměna dopadla?
Určitě k lepšímu, protože Mark Isham je narozdíl od Younga už pár let vyhlášený neschopa. Navíc Young, když už tedy ve svém studiu neroztrhne nějaký pytel s originalitou, vždy nabídne alespoň řemeslně velmi dobré dílo. To je případ i Poroty. Young zde míchá uvolněné jazzové prvky s thrillerem společně se smutnou emocionální rovinou své hudby a lá Thomas Newman. Vliv tohoto skladatele je dost znát už od první skladby nazvané Runaway Jury, kdy se rozezní tichý klavír s perkusemi ve stylu povědomém např. z Americké krásy.
Naopak jazz říznutý thrillerem je něco, co Young dobře zná i z vlastní filmografie. V roce 1998 na podobném principu složil výtečný soundtrack k filmu Rounders (Hráči). Nicméně v Porotě tahle kombinace nabrala na větší vážnosti a body navíc zaručuje zpěvačka Teresa James, která v některých skladbách (např. Dumb Witness) swinguje svým příjemným vokálem do rytmu hudby. Stejně jako různé jazzovky jsou Youngovou parketou i posmutnělé nebo silné a vypjaté smyčcové skladby, kterých zde také pár najdete – třeba takové Not Lady Liberty a závěrečná Unconditional Love patří díky tomu mezi nejlepší skladby na soundtracku.
Protože se v hudbě často objevují jazzové prvky, čistě thrillerové skladby jsou na soundtracku dvě – tři, ale ty jsou skutečně vynikající a neváhal bych je zařadit na špičku žánru. Konkrétně: skladby Shark Tactics a Voir Dire mi oprávněně vyrazily dech. Jedná se o doslova masivní tracky – pulsující perkuse, efektivní samply, smyčce a vždycky účinné lesní rohy navozující bezprostřední pocit mrazivého strachu.
Přesto by se na desce nějaké zápory našly, ať už zmíněná nevelká originalita s ohledem na Youngovu filmografii, kde se pár podobných kousků najde, tak i repetetivnost hudby, která na 60minutovou stopáž desky prostě a jednoduše nestačí.
Verdikt: Doporučuji především pokud ve sbírce nemáte např. zmíněné Youngovy soundtracky Murder In The First, Hráči nebo Vražda v Bílém domě.
Hodnocení: 60 %
Seznam skladeb:
Runaway Jury (5:35)
2. Dumb Witness (1:31)
3. Cheaper By The Dozen (3:05)
4. The Game's Afoot (1:22)
5. Not Lady Liberty (1:54)
6. Shark Tactics (4:26)
7. The Divine Komeda (1:57)
8. Jury For Sale (2:49)
9. Easter's Con (1:00)
10. Voir Dire (6:04)
11. Habeas Corpus (2:41)
12. Rankin Fitch (3:42)
13. Spilt Whiskey (2:07)
14. The Devil's Not Such A Bad Guy After All (2:01)
15. Erase Her From My Heart (4:16)
16. Fayeth In Fate No More (8:31)
17. Who Hurt You? (3:05)
18. Unconditional Love (2:51)