Michael Winterbottom patří mezi hrstku progresivních režisérů, kteří točí jako o závod. Za sebou má například western The Claim, komedii Nonstop párty (24 Hours Party People), šokantní citovou sondu 9 písní (9 Songs) a konečně i doku-drama Na tomto světě (In This World), kde popisuje odyseu malého chlapce z rodného Pákistánu do Anglie. A právě tomuto snímku je The Road to Guantanamo tematikou lidských práv a středního Východu nejbližší.
Novinka svého předka výrazně předčí: příběh je vyprávěn poutavěji a odkaz filmu je mnohem zřetelnější, hmatatelnější. A paradoxně také vizuální podoba je u The Road to Guantanamo více umělecká, než pouze dokumentární.


Události na plátně Winterbottom nepřibarvuje vymýšlením vedlejších historek. Toto je příběh Asifa, Shafiqa a Ruhela tak, jak jej vypráví oni sami. Režiséři dbají na detailně prokreslenou atmosféru prostředí – od bezmoci v afghánské věznici přes ohlušující peklo nočního bombardování a ranního obhlížení zraněných po klaustrofobii v přeplněném kontejneru náklaďáku, kterým jsou kluci převáženi na americkou základnu. Tam jsou poprvé podrobováni nekončícímu teroru a výslechům, které už tady dosahují kafkovsky absurdních rozměrů.
Ze základny vede cesta už jen na Guantanámo. Vězení, kde neplatí žádné konvence a na které jsou všechna světová společenství krátká. Tady strávili Asif a spol. přes dva roky.

Rekonstruovaným pasážím vévodí hyperrealistické výkony neprofesionálních herců a celkový dojem z The Road to Guantanamo umocňuje citlivá hudba Molly Nymanové a Harryho Escotta.