Bublina

31. 7. 2006 - 13:39 | Téma | red

Bublina zdroj: tisková zpráva

Steven Soderbergh, jako kdyby chtěl odčinit komerčnost Dannyho paťáků, natočil inscenačně i vypravěčsky minimalistické dílo, které zachycuje životní bezútěšnost trojice hlavních hrdinů pracujících v továrně na výrobu panenek

Steven Soderbergh, jako kdyby chtěl odčinit komerčnost Dannyho paťáků, natočil inscenačně i vypravěčsky minimalistické dílo, které zachycuje životní bezútěšnost trojice hlavních hrdinů pracujících v továrně na výrobu panenek. Stárnoucí Martha, mladičký Kyle a čerstvě přijatá Rose bydlí ve stísněných, nepříliš útulných příbytcích. Jejich život se skládá z práce (mají i několik zaměstnání), chvilek na stravu či pokouření a – spánku. Film nás seznámí jak s prostředím továrny, tak s rodinným zázemím jednotlivých aktérů. Vidíme, jak se Martha pokorně stará o nemohoucího otce, jak Kyle přebývá s matkou, snad věčně uhnízděnou na pohovce. Dovíme se, že Rose sama pečuje o malé děcko. Seznámíme se s továrním provozem, se stereotypní, mechanickou prací, která se omezuje na nalévání, vyjímání i kompletování panenek, na vsouvání očí i lepení řas.Vyslechneme si bezobsažné rozmluvy hlavních postav, obsahující náznaky minulosti (Rose pracovala v útulku pro přestárlé) i zpola rezignovaná očekávání.

Nejasně se tu vylupují povahokresby jednotlivých figur, jejichž rozpoložení můžeme jen odhadovat (třeba Marthinu nelibost nad slibně se rozvíjejím vztahem mezi Kylem a Rose). Snadno postřehneme, jak Martha zpola milenecky, zpola mateřsky obhlíží Kyla. V úvodu jej prohlašuje za svého nejlepšího kamaráda, v závěru mu kupuje rybářské náčiní. Zjevně žárlí na ostýchavě vznikající milostné pouto mezi ním a Rose, jíž se uvolí pohlídat děcko, aby mladá žena mohla vyrazit na rande právě s Kylem (což s dotčeným překvapením nakonec zjistí). Ale ani Rose není bez vad. Přistihneme ji, jak krade Kylovi za jeho krátké nepřítomnosti peníze. Marthu, která se zeptá na vznětlivého otce dítěte, příkře odbude, aby si hleděla svého. Avšak žádný z charakterových detailů nevybočuje z mezí normality, spíše dokresluje panující duchovní omezenost a rezignaci na jakákoli pozitivní očekávání.

Nevzrušivou drobnokresbu, tvořenou i záměrně statickou, v barevném spektru interiérů pošmournou kamerou, orientovanou na mechanicky se střídající protipohledy při dialozích, naruší až nenadálá vražda Rose. Je z ní posléze obviněna Martha, aniž by si na zločin pamatovala. Ačkoli na krku uškrcené oběti byly nalezeny její otisky, odmítá připustit, že by takový zločin spáchala. Nepamatuje si jej – až závěrečný záblesk náhlého prozření jí vrátí obraz, kdy stojí nad Rosiným nehybně ležícím tělem. Vražda, její motivace i přisouzený afekt, milosrdně zastřevší traumatizující vzpomínku, však zacílení příběhu posouvají jinam, k dávným freudistickým klišé o vytěsněné události.

Dikce výpovědi se nijak nezměnila, nadále plyne nevzrušivě stejně jako počínání zobrazovaných postav, zbavených jakékoli aktivity; i Rosino namlouvání je jakoby ostýchavé, mlčenlivé. Nedokážu odhadnout, proč režisér vcelku zbytečně vnesl právě tento žánrový zvrat, který se snaží pojednat v dosavadní poetice. Avšak (ne)herci, dosud výtečně evokující existenční strnulost bezpříznakovou mluvou i chováním, náhle přestávají zvládat reakci svých hrdinů na nenadálou zátěžovou situaci. Nadále, zvláště při monotónně odříkávaných scénách výslechů, které detektiv vede s jednotlivými svědky, bezbarvě odříkávají své repliky, aniž by postihli duševní rozpoložení svých hrdinů. Zvlášť výrazné je to u Marthina otce, jenž na zprávu o dceřině zatčení reaguje nic neříkajícími jednoslovnými výroky, jakoby zdvořilostním údivem.

Výrazná je zvuková složka: režisér zařadil několik kytarových sól, která svou hlasitostí přehlušují vše ostatní – jak rozmluvy v domácnosti, tak ruchy v továrně, kam se pozornost pozvolna přesouvá na dotvrzení naprosté odosobněnosti dění a postav v něm. Kromě kytarových vsuvek však jiný hudební doprovod absentuje, takže se můžeme zaposlouchat jedině do členitých ruchů, které věrohodně dokreslují prostředí továrny.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.
Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Významnou změnou v nadcházejícím filmu Avengers: The Kang Dynasty je novinka, že Destin Daniel Cretton odstoupil z role režiséra.