Blízko od sebe - recenze komedie s Meryl Streep

5. 2. 2014 - 8:30 | Recenze | Vojtěch Karlík

Blízko od sebe - recenze komedie s Meryl Streep zdroj: tisková zpráva

Je moc dobře, že takové filmy ještě vznikají, že jde člověk do kina s pocitem, že se hraje umění, ale takové to lidské, obyčejné. Většina přistěhovalců do Prahy vůbec nechápe, co znamenalo jít na film U Hradeb, nebo prémiovou adresu do Alfy. Tak přesně tam bych rád na snímek Johna Wellse Blízko od sebe zašel.

Místo toho musíte při konverzační komedii, v níž excelují Meryl Streep, Julia Roberts, Ewan McGregor a další páni a dámy hereckého cechu, vzít zavděk multiplexem a budete si připadat prostě tak nějak nepatřičně. Tedy pokud jste nepřitáhli do Prahy na tříkolce a víte, co je ta Alfa. Ale dost nepatřičných narážek, Blízko od sebe je filmem, v němž padají všechna ta lidská moudra, kterým se jako nezúčastněný posluchač sarkasticky zasmějete, to když vám o podobném zážitku bude vyprávět třeba samotná aktérka kolegyně. Zažívat takové vztahy v rodině na vlastní kůži je však spíš na psychologa. Zabijácký humor, chce se říci.

Zabijácká komedie

Na začátku našeho příběhu je smrt hlavy rodiny (Sam Shepard). Notorický alkáč se zabil, což zavdalo příčinu k tomu, aby se sjela celá rodina na pohřeb do rodného domu, kterému od teď už povládne jen psychopatická vdova Violet (Meryl Streep). Je to přesně taková ta ženská, co byste jí strašně rádi jednu vrazili, ale vlastně k tomu nikdy nenajdete odvahu. Tak dlouho bude vaší rodinu rozdělávat, pitvat, až to položí vás. Tahle Violet je vůbec pěkná svině. Její lidství se však schovává pod naprosto ultimátním způsobem žertování na úkor všech ostatních. Její dcera se hroutí, ona jako želé roste posilována jejich stresem. Pod jednou střechou se tak dotyčná pokuřující mrcha setká s dcerami (Julia Roberts, Juliette Lewis, Julianne Nicholson) a jejich partnery. Žádná z nich nemá vztah v pořádku. Žádná z nich nežije spokojeně. Všechny však mají spousty výčitek. Jedna tají vztah s bratrancem, další se hroutí manželství a ta třetí si pořídila parchanta. Vidí to všichni kolem, ale jen ona samozřejmě ne.  A tak se všichni sejdou pod jednou střechou, kde sebemenší sklon k upřímnosti, což je zrovna rys, který se v téhle rodině používá v naprosto nevhodné okamžiky, způsobí neuvěřitelné hádky a slzy. Komedie? Do jisté míry ano. Děsivá a zabijácká komedie o rodinách, v jakých žijeme, ale snažíme se je krýt. Brilantně napsané dialogy třaskají a bouchají v naprosto vhodných okamžicích.

Meryl, zase ta dobrá Meryl

Žádné slovo (zejména to od Meryl Streep) nepřijde vniveč. Když se rodinka sejde u jednoho stolu a všichni se začnou se dožadovat vysvětlení, proč vnučka nejí maso, bavíte se srdečně a dosyta se zasmějete. Když si však uvědomíte, že podobných scének jsme někteří zažili v životě hodně, smích přejde. Bravurní konverzační film našel předlohu v divadelní hře Tracyho Lettse. Divadelní hru do filmu si přepsal dotyčný sám a snad se v něm projevila i jeho druhá, herecká profese a jednotlivé role napsal zjevně na těla konkrétním hercům. Nominace na Oscary nejsou u takového filmu ničím výjimečným. Streepová i Robertsová podávají skutečně vynikající výkony a vůbec nevadí, že je to zrovna ve snímku, který není určený masovému publiku. Chemie mezi všemi protagonisty funguje, zápletka není kdovíjaká, ale vše vyvažují právě zmiňované výkony. A pak se v USA prý netočí už dobré filmy.