Battle of the Year: The Dream Team - recenze

30. 10. 2013 - 7:00 | Recenze | Karel Drda

Battle of the Year: The Dream Team - recenze zdroj: Archiv

Už od dob Chorus Line a možná ještě dřív se jednou za čas objeví v kinech film, v němž jde tanec v jeho nejskrytější a nejčistší formě. Každý tanečník by vám potvrdil, že v tomto oboru jsou soutěživost a souboje na denním pořádku, že každý, kdo si vezme na nohy piškoty, se střetává v drsných manéžích a musí bojovat.

Battle of the Year: The Dream Team je dalším „tanečním filmem“, který porodil Hollywood, aby potěšil oko puberťáka, milujícího soudobou hudbu a taneční kreace. V pravidelném rozestupu přibližně pěti let vzniká podobný snímek, přičemž nejnovější počin se zaměřuje na breakdance, který zrovna nejnovějším stylem není, ale o to vlastně vůbec nejde. Hlavním smyslem je nabídnout teenagerům nadějné a mladé hvězdičky, které v naprosto identickém a šablonovitém příběhu rozehrají předvídatelnou zápletku o nesourodém týmu, který míří na vrchol.

Trénink proti všem

Jason Blake (Josh Holloway) je požádán, aby vytrénoval tým tanečníků a připravil je na světový turnaj, na kterém se podaří vyhrát první místo a trofej v breakdanci vrátit zpět do USA. Skupinku povahově rozdílných tanečníků odveze kamsi do bývalé polepšovny, kde s nimi bude tři měsíce trénovat a připravovat velkou show. Za vznikem týmu stojí hiphopový magnát, který chce porazit především Korejce, kteří jsou podle všeho nejlepší. Následuje velmi předvídatelná zápletka, která vypráví o tom, jak trenér skládá do kupy nesourodý tým, který se ze začátku moc nemusí, aby se začal mít po chvíli rád a vzájemně se respektovat. Hoši běhají, trénují a tančí, ale to nestačí. Po nějaké době trénér pochopí, že se musí najmout „nejlepší choreografka na světě“ a do týmu přitáhne herečku ročník narození 1986. Nejlepší choreografové na světě jsou vzhledem k potencionálnímu publiku filmu mladí, úspěšní a samozřejmě krásní. Nejvtipnější na Bitvě roku je už šibeniční termín, s nímž se má dát do kupy hvězdný tým. Jste milionář a rozhodnete se pro účast v klání pár týdnů před zahájením. Předvídatelný děj doplňují taneční scény, které opravdu ocení jen ti diváci, kteří se věnují právě breakdanci. Pro ostatní to musí být jen klišovitý a nanicovatý snímek, v němž nejde vůbec o nic.

Taneční olympiáda

Ve filmu samozřejmě zazní informace, že takové klání v tanci je vlastně olympiádou, která nese velkou prestiž a spoustu výhod. Nejlepší jsou pak ukázky oné popularity, kdy celé mistrovství sleduje několik televizních štábů a ze soutěžících v teplákách se stávají velké hvězdy. Já sám proflákal mnoho let u televizní obrazovky a v životě jsem neviděl jediný přenos v breakdance a neznám jedinou hvězdu tohoto tance. Stejně obskurní je z mého pohledu kolová, v níž kdysi bodovali každoročně bratři Pospíšilové. V mých očích to byly skutečné hvězdy, protože každoročně poráželi nějaké bratry z východního Německa. Film Battle of the Year nabízí mládí v míře více než vrchovaté. Mladí tanečníci se tak ucházejí především o přízeň divaček, které v těch několika neznámých jménech mohou spatřovat své nové idoly. Cílem není vyhrát turnaj v tanci, ale být ikonou pro dospívající divačky. A to tento snímek možná splní. Režie se ujal méně známý Benson Lee, který však již v roce 2007 natočil o světě tohoto sportu dokumentární film. Zjevně mu to nedalo a musel se k tématu vrátit ještě v hrané podobě.