Asterix a Obelix ve službách jejího veličenstva - recenze

19. 10. 2012 11:30 - Recenze | Autor: red

Asterix a Obelix ve službách jejího veličenstva - recenze Zdroj: Archiv

První hraný Asterix a Obelix se objevil v roce 1998 a byl celkem slušný film. Vypadalo to tak nějak roztomile, herci dokázali bavit svými kostýmy, občas padl dokonce i nějaký ten vtip. A celé to připomínalo kreslený komiks. Z Galů dopujících kouzelný lektvar se stal vydělávající artikl a nikomu vlastně ani nevadí, že s každým dalším dílem se celá série propadá do většího a nudnějšího hnoje. Takže hned z kraje, pokud poslední snímek dvojice Depardieu a Baer rozdrobíte na menší kousky, mělo by z filmu být alespoň dobré hnojivo.

Je lehké každý takový film popravit a napsat, že je to s prominutím „pekelná srágora“ a ulevit svému nitru i egu. Jenže s filmy to máte těžké. Asterix a Obelix tady určitě nejsou pro rozebírání u kávy v nějaké vysvetrované kavárně intelektuály z FAMU, ale mají diváka prostě a jen pobavit a producentům vydělat pořádné peníze. A tady zjevně bude svoji funkci plnit i nejnovější díl. Ano, herci se pitvoří, hulákají, běhají, kření se a mlátí se za vydatné podpory vizuálních efektů. Vypadá to zase na omak pěkně a dobře se na to kouká. Kdyby nebylo cítit, jak je Depardieu už svými hláškami únavný, jak je předvídatelný a naivní děj, že po deseti minutách zběhlý divák začne cítit nepříjemné lechtání z podbřišku nad trapností některých scén, pak by těch 125 minut ve službách jejího veličenstva dalo přežít. Na druhou stranu snímek si pořád drží jistou nadsázku, a ač si to třeba nechceme přiznat, stále je cítit i úcta ke komiksové předloze. Vizuální pojetí filmu je pastelkově barevné, ale tak to má přeci být!

Scéna z filmu Asterix a Obelix ve službách jejího veličenstva

Nový Asterix

Zápletka je pak naprostou klasikou, která nepřekvapí vůbec ničím. Britská královna vyšle do galské vesnice posla, aby našla pomoc u našich hrdinů, kteří tak přesvědčivě odolávají už několik let římské přesile. Galové mu samozřejmě vydají sud s lektvarem a vyslanec se společně s Asterixem a Obelixem vydává na cestu do Británie. Následuje vše, co přijít má. Caesar touží pro ostrovní říši a povolává jako posilu Normanďany, aby porazil drtivě Brity. A všichni společně touží po kouzelném lektvaru. Svým pojetím se novinka drží tradice, ale je docela možné, že některé drobné změny fanoušek ustojí jen se skřípěním zubů. V roli Asterixe se objevuje francouzský herec Edouard Baer, který nahradil křečovitě pitvořícího se Christiana Claviera. Jeho kvalit však nedosahuje a to co jsme u starších filmů mohli považovat za zbytečné přehrávání, najednou chybí. A podobně je na tom i Gérard Depardieu. Je to sice pořád ten samý herec, ale stárne nám a poslední roky nějak rychle. Obelix v jeho podání je sice stále tou komickou postavičkou, která může lámat skály, ale něco mu chybí. Že by tolik potřebná schopnost přesvědčit? Je to možné. Depardiemu však nelze upřít jedno, z celé té plejády francouzských herců je stále nejlepší a v okamžiku, kdy na plátně chybí, je zábava více než poloviční.

Scéna z filmu Asterix a Obelix ve službách jejího veličenstva Zdroj: Archiv

Fanoušci budou spokojeni

Přemýšlet nad tím, zda je rozpačitý dojem z nejnovějšího Asterixe a Obelixe dán prostě únavou materiálu, nebo jen špatným scénářem, je zcela zbytečné. Na obou „pravdách“ něco bude a nemá smysl hledat přesnou příčinu. A zase, kdo má chuť na komiksovou klasiku a bavil se u všech předchozích filmů, pak by měl na tuto recenzi zapomenout a klidně do kina vyrazit. Je to vlastně pořád jen komedie, na kterou lze vyrazit s dětmi, aniž by se našinec bál, že mu ratolesti dojdou nějaké morální úhoně. V tomto ohledu Francouzi nezklamali.