Jamie Dornan a Cillian Murphy hrají Jana Kubiše a Jozefa Gabčíka, dva Čechoslováky, kteří byli z Británie vysláni do Prahy, aby zavraždili říšského protektora. První polovina je o tom, jak svůj atentát připravují za pomoci československého odboje. Druhá polovina je o tom, co se dělo po atentátu.
S výjimkou několika vysvětlujících titulků na začátku a na konci je téměř celý film vyprávěn z pohledu dvou hlavních hrdinů a pokud jsou nám nadhozeny nějaké širší politicko-společenské souvislosti, jsou nadhazovány vždy jen tak, že o nich někdo mluví. Takže například nevidíme, jaké zrůdnosti provozoval Heydrich před atentátem, ani co se s ním dělo po atentátu. Nevíme ani, jak probíhaly přípravy na celou misi - film začíná až seskokem do českého lesa.
(Pokud fakt nevíte, co se dělo, přečtěte si Wikipedii a styďte se.)
Film Anthropoid, který režíroval, kameroval a spolunapsal Sean Ellis, se sympaticky snaží přiblížit ony dramatické události divákům, kteří je neznají, a současně nenaštvat diváky, kteří je znají. Což se mu víceméně daří.
U českého publika má tento film mírnou nevýhodu. Češi se totiž budou nemístně bavit tím, jaký český herec se mihne v jaké vedlejší roli, nebo tím, jak hrdinové nejsou schopni vyslovovat česká jména. Takže "Petřek" se někdy jmenuje "Petřek" a někdy "Petrek", podle toho, jestli o něm mluví český nebo zahraniční herec. V případě "Oldřicha" byl nalezen konsensus a všichni mu říkají "Oldrik". Název ulice "v Holešovičkách" je pak v podání nečeských herců něco zcela nerozklíčovatelného.
Film se drží podivného dramatického rozhodnutí (viz Zlodějka knih), dle kterého všechny postavy ve filmu (tzn. Češi a Slováci) mluví anglicky se silným přízvukem - který je v případě českých herců český a v případě ostatních herců... nějaký jiný. Na českého diváka to samozřejmě působí rušivě, až vtipně.
Pražské lokace jsou využity velmi dobře, občas za pomoci digitálního triku (tramvaje na Václaváku), a nevšiml jsem si ničeho historicky nepatřičného. Samotný atentát byl pak natočen na křižovatce Chotkovy a Badeniho, kde to sice vypadá o dost jinak, než to tehdy vypadalo v Holešovičkách, ale - co si budeme povídat - mohlo to dopadnout mnohem hůř:
Nevím, do jaké míry odpovídají skutečnosti různé detaily interakce výsadkářů s československým odbojem, ale opět platí, že nic z toho na mě nepůsobilo nějak rušivě nebo nechtěně vtipně. A téhož názoru jsou i lepší historikové, než jsem já.
Je zde ale další mírná nevýhoda pro českého diváka, spočívající v tom, že pravděpodobně bude předem znát celou ústřední zápletku, bude znát Prahu, a bude se tak muset spokojit "jen" s hereckými výkony - které jsou ucházející, ale nikoliv úžasné. Nikdo z cizích ani českých herců nijak nevyčnívá. OK, možná s výjimkou Karla Rodena v tradiční minutové roli gestapáka, drtiče kostí.
Dlužno ještě podotknout, že pokud na film půjdete, protože "tam hraje ten z Padesáti odstínů", budete pravděpodobně zklamáni, neboť si nahého, natož souložícího Dornana moc neužijete. A Murphyho / Geislerovou už vůbec ne.
Většina filmu je natočena velmi těkavou ruční kamerou, často s velmi zmateným střihem, což má dohromady zřejmě symbolizovat konstantní nepřehlednost a nebezpečnost situace, ale místy mě to už docela otravovalo.
Celkově je Anthropoid relativně vydařené dílo, ale je na něm vidět, že jeho ideálními diváky jsou ti, kteří o skutečné operaci Anthropoid nevědí vůbec nic.
P.S: Až při závěrečné megapřestřelce v kostele, hodně připomínající některé horší levely z Wolfensteina, mi došlo, že Kubiš byl asi historicky první zdokumentovaný camper.
Hodnocení: 70%