Anna – akční nářez, nebo pád evropského superrežiséra na dno?

26. 8. 2019 9:00 - Recenze | Autor: Matěj Svoboda

Anna – akční nářez, nebo pád evropského superrežiséra na dno? Zdroj: Archiv

Ruská vražedkyně touží po svobodě a rozpoutá válku tajných služeb. A jejími oběťmi se stávají i diváci.

Luc Besson byl v devadesátých letech považovaný za evropského Spielberga. Byl to vizionář, člověk s obrovským talentem, nekonečnou představivostí a s nadšením přepisoval pravidla žánrů. Natočil vynikající Brutální Nikitu, kultovního Leona nebo slavný Pátý element, v jednadvacátém století se ovšem začal víc věnovat produkci a pomohl na svět sériím jako Kurýr nebo 96 hodin.

A také ohromné hromadě nezajímavých, hloupých a mnohdy i dost špatných béček. Že má jako režisér pořád co nabídnout, předvedl v akční sci-fi Lucy nebo ve velkolepém Valerianovi a městu tisíce planet. Jeho Anna měla podstatně menší ambice a měl to být jen obyčejný akčňák, od kterého nikdo nečekal žánrovou revoluci. Ta nakonec taky nepřišla. Ale bohužel nepřišla ani béčková zábava, jakou Bessonova novinka slibovala.

anna 1 Zdroj: Archiv

Anna je žena, kterou nelze přehlédnout. Krásná, vysoká, domluví se několika jazyky, má charisma a většina mužů by asi dala vlastní ledvinu za to, kdyby s ní mohli strávit příjemný večer třeba na minigolfu. A obě ledviny, kdyby se ten večer mohl protáhnout až do rána. Okouzlující blondýnka se živí jako modelka, pracuje v Paříži a fotografové ji milují. Jenže o ní zdaleka neví všechno.

Annu před lety naverbovala KGB. Studená válka sice nedávno skončila, ale i devadesátá léta potřebují svoje špióny, protože Západ a Východ rozhodně nezakopaly válečné sekyry. Anna prošla extrémně tvrdým výcvikem a dnes je z ní profesionální vražedkyně, která se za maskou usměvavé modelky jen schovává. Když ovšem zazvoní telefon z Moskvy, mění se v Terminátora. Jenže už toho má plné zuby. Chce normální život, její nadřízení však nemají v plánu se s ní rozloučit. A tak se rozhodne pro riskantní akci, při níž rozpoutá válku tajných služeb a na jejím konci bude konečně svobodná. Nebo mrtvá.

anna 3 Zdroj: Archiv

Zápletka Anny není moc složitá a vlastně by to ani moc nevadilo. V podobných filmech bývá příběh víceméně druhořadý a důležitější je provedení, ono to ovšem skřípe i u něj. A docela povážlivě. Anna je neskutečně primitivní a hloupý film, jenže jako by se za to Besson trošku styděl a pokoušel se ho udělat složitý svou režií.

Zcela záměrně a naneštěstí naprosto bezdůvodně střídá různé časové roviny. Jednu chvíli září Anna na předváděcích molech, hned potom se vrátíme na začátek jejího agentského života, kdy uvažovala o sebevraždě, potom ji vidíme jako zkušenou agentku, pak v její první misi… nemám nic proti těmhle postupům. Naopak, baví mě, když si filmaři umí pohrát se strukturou vyprávění, u Anny je tu ale jen proto, aby zakryla, jak moc pitomoučký je celý ten příběh. A i tak se to nedaří, protože pitomoučký je opravdu strašně moc.

anna 4 Zdroj: Archiv

Potíž tkví i v tom, že Anna moc nezvládne oslnit akcí. Uprostřed filmu je sice vynikající bitka v restauraci, a i akce na závěr se vcelku podařila, ale jako by si tvůrci vypotřebovali veškerý rozpočet právě na tyhle dvě scény. Ve zbytku se buď srandovně mluví, nebo dostaneme podivnou koláž záběrů, ve kterých Anna někam přijde, někoho střelí a pak odejde.

V podstatě neudělá nic akčního, chytrého nebo dokonce nápaditého. A čím víc na to člověk kouká, tím víc mu dochází, že tvůrci vlastně nemají v rukávu nic, čím by mohli zaujmout nad rámec průměrného béčka.

Na Annu se občas docela dobře kouká. Ty dvě zmíněné akční scény jsou hodně povedené, ale jinak se tu jen těžko hledá něco, co byste museli vidět. Buď už jste to totiž viděli jinde, nebo to není natolik zajímavé, aby bylo třeba věnovat tomu pozornost.

anna 2 Zdroj: Archiv

Sasha Luss v hlavní roli je skutečně nádherná, její herecký rejstřík však jen tak tak stačí na vražednici/modelku a na to, aby odtáhla celý film, jednoduše nemá. Helen Mirren, Cillian Murphy nebo Luke Evans pak hrají tak šablonovité postavy, že vlastně ani není moc důvod se jimi zabývat.

Anna vypadá jako typický levný akčňák, který Besson produkuje. Naneštěstí tady i režíruje. A logicky jsem měl tedy podstatně větší očekávání. Anna je nejen nenaplnila, ale možná by měla problém naplnit je i v případě, že by byla jen tím dalším neambiciózním béčkem z Bessonovy produkční stáje a točil ji nějaký francouzský nýmand. S Bessonem za kamerou je výsledek vlastně i trošku trapný.

Zdroje: Vlastní

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Spravedlnost podle Spensera je dalším a jiným akčňákem od Berga a Wahlberga

Spravedlnost podle Spensera je dalším a jiným akčňákem od Berga a Wahlberga

21. 1. 2020 | Trailery | Adam Homola

Netflix ulovil další zajímavou tvůrčí dvojici a výsledek uvidíme už brzy. Peter Berg a Mark Wahlberg spolu rozhodně netočí poprvé, jenže zatímco jejich předchozí filmy byly spíše vážnější, Spravedlnost podle Spensera vypadá poněkud odlehčeně.
Mizerové vydělávají peníze a Sony začíná připravovat čtyřku

Mizerové vydělávají peníze a Sony začíná připravovat čtyřku

20. 1. 2020 | Novinky | Adam Homola

Will Smith a Martin Lawrence se vrátí ještě jednou. V aktuálním Mizerové navždy se sice chvástají klasickou filmovou hláškou, že to tentokrát bude už fakt naposledy, ale dobře víme, že něco takového nezastavilo ani Vina Diesela.
Velké návraty velkých hvězd, od Forda až po Smithe

Velké návraty velkých hvězd, od Forda až po Smithe

17. 1. 2020 | Téma | Matěj Svoboda

Do kin se vrátili Will Smith a Martin Lawrence. Jejich Mizerové začali svou filmovou kariéru v roce 1995, dvojka vznikla o osm let později, ale na trojku se čekalo až do letošního roku. Celých sedmnáct let!
Taika Waititi prý jedná s Disney o natáčení Star Wars

Taika Waititi prý jedná s Disney o natáčení Star Wars

17. 1. 2020 | Novinky | Adam Homola

Režisér Taika Waititi prý začíná vyjednávat s Disney o natočení filmu z univerza Star Wars.